ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genantslaktare  (läst 1741 gånger)

1999-02-06, 00:55
läst 1741 gånger

Utloggad Hans Hanner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Har i Linköpings Rådhusrätts dombok 1835 stött på en Genant Slagtare. Vet någon vad en genantslaktare var? Ser i Nordisk Familjebok att ordet genant bygger på franska gene som betyder obehag, tvång, bryderi. Kanske jobbade en genantslaktare med tvångsslakt/nödslakt? Vet någon?

1999-02-07, 11:31
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Man skulle kanske snarare kunna tänka sig att det har något sammanhang med begreppet genantsborgare, vilket var en person som hade burskap i en stad, men utövade handel/hantverk på kringliggande landsbygd. Jag har för mig att t.ex. de resande ofta var genantsborgare i Gränna eller Vimmerby, t.ex. Och då kan man kanske tänka sig att en slaktare kunde vara borgare i Linköping, men jobba runt omkring staden. Men det kanske står bättre i Akademiens Ordbok?

1999-02-07, 14:31
Svar #2

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
En annan ev. tänkbar variant är att vederbörande slaktade den typen av djur som inga vanliga slaktare ville befatta sig med, typ hästar. Alltså ungefär som vallackare, nattman etc.  
De resande var ju också ofta sysselsatta med detta.

1999-02-07, 15:10
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Ordet genant har tidigare diskuterats bland Allmänna frågor i Nättidningen RÖTTER. Där sades följande:
---------------------------------
#108 (24 november 1997) Vet någon vad en genant borgare är för något?// Lillemor Magnusson Svara här.
 
Svar: Genant kunde för betyda besvärlig. Kanske var din anfader en besvärlig och krävande borgare. Uppgiften hämtad ur Förklaringar öfver 60,000 främmande ord och namn m.m. i svenska språket tillika med deras härledning och uttal av C.M.
Ekbohrn, Sthlm 1904. s269. MVH/Regards Stefan Hammar
 
Svar: Ett annat förslag ger Bo Lindwall. Han tror att det rör sig om en borgare som har burskap i en stad utan att vara bosatt i där; i stället bodde han någon annanstans, vanligen på landsbygden, där han också bedrev sin handel. Ordet genant är säkerligen inte det franska genant (uttalat sjenangt) med betydelsen besvärande utan tyska genant (uttalat genant) som kan betyda så kallad eller benämnd. // Håkan Skogsjö  
-----------------------------------
 
Jag anar att Elisabeth Thorsell är på rätt spår. En genantslaktare var säkert en genantborgare som utövade slaktaryrket. Att det skulle vara detsamma som en nattman tvivlar jag starkt på, jag har under mina forskningar i resandesläkter aldrig sett att en nattman skulle ha kallats slaktare.

1999-02-07, 15:14
Svar #4

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
I Svenska Akademiens Ordbok (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/) anges grundbetydelsen av 'genant' vara viss bestämd avgift l. betalning (erlagd en gång för alla l. på vissa, bestämda tider, vanl. ss. godtgörelse för visst arbete o. d. l. ss. vederlag för åtnjuten förmån av ett l. annat slag); stundom liktydigt med: (årlig) lön l. hyra o. d.
 
Det användes bland annat kameralt i fråga om person som (på grund av stånd l. vistelseort o. d.) saknade borgarrätt i viss stad: avgift erlagd för rättigheten att i ifrågavarande stad idka borgerlig näring l. åtnjuta andra borgarskapets förmåner, koutingent.

1999-02-09, 01:28
Svar #5

Utloggad Hans Hanner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Genant Slagtaren Ax kom till Linköpings rådhusrätt 29/6 1835 med ett krav på 6 riksdaler 32 skilling banko. Slaktaren var 1 av 16 borgenärer som hade anmält sig när min ff ff Carl Hanner ansökte om konkurs. Men min anfader förpassades, efter några avslöjanden, raskt i häktet - som bedräglig gäldenär. Genant i en annan bemärkelse!
 
Tack ni som hjälpt mig reda ut titeln. Det var ett gott tips med länken till SAOB, visste inte att den fanns på nätet.

2010-10-07, 06:33
Svar #6

Utloggad Moderator Språk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ovanstående inlägg flyttades hit 7 oktober 200 från Språk, ord och namn: Äldre ord och uttryck: Svåra ord och uttryck.
 
 
Camilla Eriksson, moderator Språk, ord och namn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna