ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kammarskrivare  (läst 1600 gånger)

2007-07-01, 17:00
läst 1600 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Vad gjorde man på en sådan tjänst? och kunde den både vara militär- som statlig tjänst? Finns det någon förteckning över dessa skrivare?, i så fall var?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-07-01, 17:55
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Patrik,
Kammarskrivare var en civil tjänstemannatitel vid statliga ämbetsverk, t ex Tullverket. För äldre yrkestitlar lönar det sig ofta att konslultera uppslagsverket Nordisk familjebok som finns tillgänglig på Internet, se  här.
 
Tryckta matriklar för olika ämbetsverk finns för vissa tidsperioder, sök i bibiotektsdatabasen  LIBRIS.

2007-07-01, 18:22
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tack Torsten. Jag tog och sparade sidorna. När jag väl fick titel tror/trodde jag att det blir lättare att hitta min ana.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-11-27, 13:07
Svar #3

Utloggad Elizabeth Johannesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-11-09, 14:45
    • Visa profil
Hej
 
Har stött på en kammarskrivare, och hur hittar man honom, finns det något arkiv där man söka efter kammarskrivare?
 
Mannen heter Carl Fredrik Flodin, f. 1723, och är kammarskrivare, förmodligen i Stockholm.  
 
Hur får man reda på detta - är det nån som vet?
 
häls
Elizabeth J

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna