ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häradsskrivare  (läst 2444 gånger)

1999-03-21, 17:23
läst 2444 gånger

Sädbom

Hejsan !
 
Finnes något att läsa om Häradsbokhållare.
 
 
Mvh

1999-07-20, 23:13
Svar #1

Klas Engwall

Det finns en akademisk avhandling med titeln Kronofogde Häradsskrivare Länsman skriven av Lundaforskaren Bo Westerhult och utgiven på Gleerups Förlag 1965. Fråga efter den på något universitetsbibliotek.

2000-02-13, 21:52
Svar #2

Hans G.Lindberg

Vem vet något om Häradsskrivaren i Gävle
Johan Erik ENGSTRÖM fd 1783-11-15 död 1852-07-24

2001-02-20, 17:30
Svar #3

Hans Tåhlin

Är det någon, som kan upplysa mig om häradsskrivare i Kronobergs län 1672-1675?

2001-05-31, 21:04
Svar #4

Kerstin Olsson

Hej!
 
Häradsskomakare - ambulerade han eller hade han en fast verkstad? Finns det någon som vet mer om detta yrke? Finns det kanske någon litteratur om det?
Försommarhälsningar!
Kerstin

2001-05-31, 23:57
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Den här diskussionen heter Häradsskrivare. Det är nog större chans att du får svar på dina frågor om du öppnar en ny diskussion med namnet Häradsskomakare.
 
Försommarhälsningar tillbaka (om man nu kan tala om sommar, 6? grader utanför fönstret)

2002-01-17, 12:44
Svar #6

Hans Tåhlin

Häradsskrivare
 
Jag är, som tidigare nämnts, av olika skäl sedan någon tid på jakt efter de häradsskrivare som tjänstgjorde i Kronobergs län perioden 1683-1686. På den tiden var Kronobergs län uppdelat i följande fyra fögderier:
 
- Konga/Uppvidinge härader
- Kinnevalds/Norrvidinge härader
- Sunnerbo härad
- Allbo härad
 
Hittills har jag trots stora ansträngningar inte lyckats lokalisera någon av dessa herrar med säkerhet - jag tror mig dock veta, att en av dem hette Sigfrid Eriksson Gahm, som 1693 alt.1695 utnämndes till Kronobefallningsman i Konga härad efter att tidigare ha varit häradsskrivare - i vilket fögderi förmäler dock inte historien. Han lär dock som häradsskrivare ha varit bosatt i Virkesjö, Algutsboda, Uppvidinge härad, så det är väl inte otroligt att det var i Uppvidinge, som han var häradsskrivare. Dessutom finns det uppgifter om, att häradsskrivaren i Sunnerbo härad 1654 - 1677 hette Johan Gisason (Giesesson) och bodde på gården Ljunggårdsköp i Göteryds sn.
 
Finns det någon, som kan komma till min vidare undsättning

2002-01-17, 20:38
Svar #7

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Kronobergs län ser jag finns med landsbok, bl.a. 1684, 1685, 1686 i Kammararkivet. Jag antar att Du kanske redan tittat där? I de landsböcker jag tidigare studerat har häradsskrivares namn funnits. - Jag plöjer just nu Allbo HR domböcker för ungefär denna tid (1670-87) och ska hålla utkik där. - Om ingen annan vet svaret kan jag ta fram någon av nämnda landsböcker vid nästa besök i Riksarkivet. - Mvh/Gunnar

2002-01-18, 08:03
Svar #8

Hans Tåhlin

Hej Gunnar och tack för rådet!
 
Även om det händer, att jag besöker RA, måste jag erkänna, att jag inte har granskat de s.k. Landsböckerna för Kronobergs län 1683-1686, bl.a. därför, att jag än så länge är dålig på att läsa, vad jag tror kallas den tyska stilen, från den tiden. Däremot har jag bl.a. plöjt igenom, vad man på RA brukar kalla den Almquistska Lapplådan, som utgjorde underlag för J.A.Almquists böcker om Frälsegodsen i Sverige på Stormaktstiden.Detta gav emellertid ingenting, vad gällde de häradsskrivare jag är intresserad av - däremot massor om bl.a. s.k.Redogörare, d.v.s. Kronobefallningsmän eller Kronofogdar.  
 
Så om Du besöker RA inom en rel. nära framtid, vore jag givetvis tacksam för benägen hjälp.
 
Med tack på förhand och med
 
Bästa hälsningar

2002-01-18, 09:01
Svar #9

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Allbo HR dombok AI:3 1681 12 dec (extra ord. ting) finns närvarande ett antal personer sampt på Cronans BefallM: wägnar Härads Skrifuaren wäbe:de Jonas Sörm..[?] (en? bokstav på slutet ~a? ~ä? ??). - Som Cronans befallningsman i Lambhult (i Allbo härad) är från senast 1671 (20 feb) till minst 1685 Israel Jönsson (Jöransson) Swebel, bror till Erik Göransson Svebilius. Jfr Elg. under Adlerberg och Smolandi Upsalienses del II under nr 561, samme Erik Göransson Svebilius. - Vad är anledningen till Ditt intresse? Mitt är prästsläkten Moderus i Moheda och Allbo härad.

2002-01-18, 09:08
Svar #10

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Rättelse(?). Lammhult i Aneboda socken (tillhörande Moheda, Ör o Aneboda) ligger enligt Rosenberg i Norrvidinge härad. - Aneboda ligger i såväl Allbo som Norrvidinge härader enl. samma källa.

2002-01-18, 22:58
Svar #11

Hans Tåhlin

Hej Gunnar och tack för att Du kom tillbaka så snabbt!
 
Kan jag av det Du berättar anta, att Häradsskrivaren ifråga hade ett efternamn på sju bokstäver, varav de fyra första utgörs av SÖRM och den sista bokstaven kan vara A eller Ä, eller har jag missuppfattat Dig? Den närmast föregående Häradsskrivaren i Allbo hette troligen Israel Jöransson Lindelius och var bosatt på Notteryd i Örs sn.
 
Anledningen till, att jag är intresserad av Häradsskrivare i Kronobergs län vid den aktuella tiden är i korthet den, att jag är på jakt efter ytterligare information om en anfader, Lars Biörckman (1667-1729), som enligt egen uppgift arbetade hos en Häradsskrivare i Kronobergs län 1683-1686, och som troligen hade sitt föräldrahem rel. nära arbetsgivarens bostad. Vi i släkten vet nästan allt om Lars, hans helsyster Annikas (1674-1742) samt halvbror Johans (1676-1740) liv och leverne utom just föräldrahemmets belägenhet samt sådana uppgifter om deras föräldrar som deras namn, födelsetid resp. dödstidpunkt. Med all säkerhet hette fadern till de tre syskonen Anders i förnamn och ev. Larsson i efternamn. Modern till Lars och Annika hette ev. Sara (troligen död c:a 1674) och modern till Johan med all säkerhet Ingeborg Hansdotter (död 1720).
 
Lars flyttade så småningom till Nyeds sn i Värmland, där han köpte Nedre Föskeds bruk och blev brukspatron. En son till honom, Johan Biörkman flyttade på 1750-talet till Småland, där han först köpte Benestads gård i Aringsås sn för att sedan byta till sig Ölsåkra/Sjöborgen i Moheda sn.
 
Så några ord om Kronofogden Israel Jöransson Swebel. Enl. tillförlitliga uppgifter lär han ha utnämnts till Kronofogde i fyra härader 7/12 1670 (Allbo, Kinnevald, Konga och Norrvidinge) men fått lämna ifrån sig Konga 1671, som då förenas med Uppvidinge. Swebel kvarstår i sin befattning till 1685 för att avlida 1687.

2002-01-19, 16:25
Svar #12

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Häradsskrivaren Sörmä? (Sörma?) (fem, möjligen sex bokstäver men då är det inte ä eller a). Jag ska försöka kopiera av (ev skanna) noteringen direkt ur domboken för fler att titta på - namnet låter ju onekligen litet konstigt och det är alltför lätt att läsa fel - även om man noga jämför tecken i närheten för identifiering. - Det extra ordinarie tinget är kallat med anledning av kyrkoherdens i Skatelöv Abraham Lannerus (återkommande) kontroverser med församlingsborna. - Israel Jönsson i Notteryd (som uppenbarligen lätt kan förväxlas med Israel Jönsson [Jöransson] Swebel i Lammhult) har jag noterat med titeln befallningsman [Allbo HR AI:3, 1670 den 14 nov]. - Om det är som befallningsman för Sunnerbo (enl. uppgift i Smolandi Upsaliensis under nr 1049 var han först häradsskrivare i Allbo därefter befallningsman för Sunnerbo 1661-1676) har jag inte undersökt.

2002-01-20, 09:15
Svar #13

Hans Tåhlin

Hej Gunnar och tack för Din värdefulla information!
 
Jag skulle verkligen uppskatta, om Du kunde lägga in en kopia av noteringen i den här eller i någon annan diskussion i Anbytarforum. Lägger man in den på lämpligt ställe på annat håll, kanske den har förutsättningar att nå ett större auditorium av skrifttydare - vad tycker Du?

2002-01-20, 10:14
Svar #14

Göran Johansson

Häradsskrivaren Johan Biörckman samt Karl G. (Rubenius) avskedad kvartermästare, skrivs 1744 för Orbergs säteri (Källa: Vejdes samlingar, LUB). Vejdes källa är Taxeringslngd för Kronobergs län 1744.  Häradsskrivaren Biörckman var troligen son till reg. skriv. Peter Biörckman i Vederslöv. Finns det någon som vet mer om Orbergs säteri och/eller Karl G. (Rubenius)?

2002-01-20, 13:44
Svar #15

Hans Tåhlin

Hej igen Göran!
 
Den häradsskrivare Johan Björkman Du nämner, har jag hittat tidigare i olika matriklar och andra publikationer, men dels är han för sen i sammanhanget, dels tillhör han en helt annan släktgren än vår.
 
Tack i alla fall för visat intresse!
 
Bästa hälsningar

2002-01-20, 20:27
Svar #16

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Häradsskrivaren Sörmell (1681) i Allbo hd är ett alternativ - om strecket över sista tecknet är dubbelskrivningstecken för möjliga bokstaven l. - Enklast är kanske annars att titta i någon mantalslängd (gäller även i övrigt!). Jag fortsätter tänka och söka. - Och jag tycker som Du att diskussionen kanske skulle flyttas till något annat ställe (under Småland t ex). Ta gärna initiativ till det! Mvh /Gunnar

2002-01-21, 08:08
Svar #17

Hans Tåhlin

Hej Gunnar!
 
Kanske det kan vara en god id?, om Du lade upp en ny diskussion under någon skrifttydarrubrik, när Du haft vänligheten att skanna noteringen i Domboken i fråga - eller vad säger Du? Det kanske f.ö. finns en sådan rubrik redan, som man kan använda sig av?
 
Bästa hälsningar

2002-01-21, 21:33
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det finns redan ett sådant forum: Källor: Gamla handstilar: Skrifttolkning/Skrifttydning, men ofta läggs numera den typen av hjälpförfrågan under Bildgåtan, vad jag kan se.
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-22, 07:58
Svar #19

Hans Tåhlin

Hej Gunnar och Olle!
 
Gunnar: När jag talar om att flytta diskussionen i det här stadiet hade jag nog närmast tänkt, att en skannad bild av det skrivna namnet Sör???? skulle kunna läggas ut som Bildgåta på det sätt, som Olle föreslår. Vad tycker Du?

2002-01-22, 22:33
Svar #20

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Helt OK! Det kan dröja några dagar inan jag får tid med det. Mvh/Gunnar

2002-01-23, 07:41
Svar #21

Hans Tåhlin

Hej igen Gunnar och andra!
 
Efter vissa efterforskningar har jag fått reda på, att det kan ha funnits en Häradsskrivare i Allbo, Norrvidinge samt Kinnevalds härader under den aktuella tiden vid namn Jonas Söderman - tror Du det skulle kunna stämma med namnteckningen med litet god vilja?
 
Från vänliga forskarkollegor har det de senaste dagarna fullkomligt strömmat in tips om Häradsskrivarkandidater och jag har med ledning av dessa tips gjort upp förslag till följande lilla laguppställning (för att tala fotbollsspråk) gällande 1680-talet:
 
- Uppvidinge: Sigfrid Eriksson Gahm (ev.Algutsboda socken) med Carl Schalle som Reserv
- Konga: ???? Ekevald
- Allbo, Kinnevald och Norrvidinge: Jonas Söderman
- Sunnerbo: Bengt Nilsson (ev.Göteryds socken)  
med Hans Hagström som Reserv
 
Eftersom det förhoppningsvis börjar brännas flyttas nu på Din inrådan, Gunnar, den här diskussionen till Småland/Efterlysningar/Häradsskrivare 1600-talet.
 
På återseende och med varmt tack för hittills visat intresse
 
Bästa hälsningar

2002-01-23, 20:51
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej!
 
Angående Gunnars fråga om en häradsskrivare Sörm..? . Det fanns en befallningsman Jonas Sörman (bodde på Sörsjö, Värnamo sn ett tag; tydligen även i Norrköping , se dotterns dödbiografi i Ryssby sn (G)) och som 1675 nämns i Östbo härads dombok. Hans dotter Christina Sörman (c1664-1708) var gift med befallningsmannen Johan Månsson [Mobeck] i Strätte, Ryssby sn, Sunnerbo h:d (död 1694). Kanske är det samme Sörman som 1681 var häradsskrivare i Allbo h:d?  
Alla dessa häradsskrivare och befallningsmän (=fogdar, privata som kronans) vi stöter på i källorna -  kanske är det dax att samla ihop biografiska uppgifter om dem för en framtida publikation. Mig vetterligt finns inga samlade data om dessa yrkesmän, som många kom att avancera till andra yrken.
 
Ett tips till Hans är att titta i mantalslängderna - häradsskrivaren satte ofta sin namnteckning i dessa på slutet av längderna som verifiering.
 
Mvh Niclas R.

2002-01-23, 22:55
Svar #23

Hans Tåhlin

Hej Niclas! Trevligt, att också Du kastar Dig in i diskussionen om Häradsskrivare i Kronobergs län på 1680-talet, en diskussion, som jag hoppas ska komma att föras i fortsättningen under Småland/Efterlysningar/Häradsskrivare på 1600-talet i stället - se mitt inlägg där i går.
 
För att emellertid återgå till Din hypotes, är jag numera av den åsikten, att Sör????? egentligen ska vara Söderman, eftersom LA Vadstena i en s.k. Lapplåda funnit spår efter en Häradsskrivare Jonas Söderman i det fögderi, som vid denna tid bestod av Allbo, Kinnevald och Norrvidinge härader. De kan givetvis ha gjort fel i sina tydningar, men jag sätter nog en slant på att de gjort sin tydning rätt. Vad säger Du Niclas, som väl bl.a. forskar inom detta geografiska område?
 
Bästa hälsningar

2002-01-24, 14:40
Svar #24

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1652
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 10:13
    • Visa profil
Vet någon något om häradsskrivaren, sedermera länsman Johan Brostrands bakgrund? Han är häradsskrivare i Kinda hd, Ög län ca 1716 och blir 1721 kronolänsman i Ydre hd, Ög län. Han gifte sig i den vevan - var? - med (Anna) Maria Svensdtr.

2002-01-24, 21:57
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Nils,  
Har Du undersökt Helge Appelgrens matrikel (ej tryckt?) över häradsskrivare, länsmän m fl som finns på VaLa? Troligen finner Du honom där.
Förmodar att det rör sig om densamme som av Odén nämns fader till Jonas Brostrand f i Sund 1731 10/12, sedermera kh i Sund? Fadern Johan kallas där kronolänsman.
Vänligen,
Olle Elm

2006-08-05, 15:01
Svar #26

Utloggad Isabelle Lindgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2009-06-01, 01:14
    • Visa profil
    • www.busfro.se
Hej!
 
Förlåt en dum fråga, men vad är en häradsskrivare?!? Har hittat en sådan i släkten... Vad gjorde de egentligen?
 
Tacksam för svar, (gärna via mail)!
 
// Isabelle, Östersund

2006-08-05, 17:50
Svar #27

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Namnet ger en fingervisning om ungefär vad det handlar om, men SAOB ger tydligare besked.
 
Där framgår att det var en till landsstaten hörande, inom ett fögderi verksam, tjänsteman med huvudsaklig uppgift att bevaka kronans rätt med avseende på skatter o. dyl.
 
För vissa tider finns ytterligare uppgifter där.
Ulf Berggren

2015-07-29, 13:09
Svar #28

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Så här beskrivs, något modifierat, tjänsten som häradsskrivare av Riksarkivet
 
I 1594 års kammarordning kallades häradsskrivaren fougdeskrifvare och i 1613 års instruktion för Räknekammaren häredtzskrifvere. Han var redan då ställd vid sidan, av kronofogden i egenskap av uppbördskontrollant. 1689 utfärdades en för honom särskild instruktion, som först år 1855 ersattes av en ny instruktion.
 
Uppgiften att obligatoriskt närvara som kronofogdens kontrollant vid uppbördsstämmorna upphävdes genom en kunglig förordning 1908.
1918 ersattes kronofogden av häradsskrivaren som chef för ett fögderi, en civil och administrativ underavdelning av ett län.
 
Häradsskrivarna upphörde 1966 och ersattes 1967 av Lokala skattemyndigheterna, som fick en annan fögderiindelning.
 
Uppgifterna bestod i
* att föra jordebok  
* att upprätta taxerings- och andra uppbördslängder
* att utfärda röstlängder för riksdagsmans- och prästval (väl inte aktuellt på 1600-talet)
* att förrätta mantalsskrivning

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna