ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hejderidare  (läst 5471 gånger)

2001-02-04, 12:53
läst 5471 gånger

Utloggad Bengt Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2011-03-21, 13:56
    • Visa profil
Min frus förfader Caspar Säfvendahl f. 1758 var vid på 1790-talet hejdridare med placering i Trankil (Skenhall) och Blomskog (Gårdsnäs). Vad gjorde en hejdridare? I vems tjänst var han? Finns någon form av register över hejdridare i Värmland?
Tacksam för kontakter och information.

2001-02-04, 21:24
Svar #1

Dick Eriksson

Hej Bengt!
 
En hejderidare var en skogvaktare. Namnet kommer från tyskan där heide betyder skog.
 
Dick Eriksson

2001-02-05, 14:10
Svar #2

Utloggad Jan Eurenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:44
    • Visa profil
    • worldconnect.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=janeur
Hej Dick!
 
Heide betyder hed på svenska, jämför med L?neburger Heide. Skog heter Wald eller Forst på tyska.
Med vänlig hälsning
Jan

2001-02-05, 21:38
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Enligt Henrik Anderö Ordbok för släktforskare (1983), var en hejderidare en ridande jägeribetjänt eller skogvaktare (som Dick Eriksson svarade).  
 
Var han anställd av kronan (staten), så finns en möjlighet att han kan återfinnas i Hugo Samzelius biografiska verk Jägeristaten. Anteckningar om svenska väldets skogs- och jaktväsen (Sthlm 1915), Supplement (Sthlm 1916).

2001-02-07, 14:58
Svar #4

Dick Eriksson

Hej igen!
 
Jag vill bara förtydliga mitt svar från den 5 feb. med några utdrag ur uppslagsverk.
 
Ur Nordisk Familjebok (Stockholm 1909) Band 11, spalt 277:
HEJDERIDARE (af ty. heide, skog), en underordnad tjänstegrad i den gamla jägeristaten. Ordet användes ännu i vissa delar af södra Sverige (Skåne) i betydelsen herrgårdsskogvaktare. (A. Klinchowström, friherre, filos. doktor)
 
Ur Svensk Uppslagsbok (Malmö 1955, 1949-års upplaga) Band 13 spalt 85:
HEJDERIDARE (till ty. Heide, skog, el. möjl. Gehäge, instängt område) vakt- och jaktpersonal vid djurgårdar och inhängnade jaktmarker. Titeln förekommer första gången o. 1629. Användes numera sällsynt i betydelsen överskogvaktare.
 
Ur Deutsches Wörterbuch (Leipzig 1892)Band 2 spalt 94, (av Moriz Heyne, Dr. ord. prof. an der Universität Göttingen)
HEIDE, f. Flur, unbebautes Feld, Steppe.
In Norddeutschland auch=wald, heide.
HEIDELÄUFER, m. in Norddeutschland niederer Forstaufseher.
 
Nu gör jag ett nytt försök att svara Bengt.
 
Hej Bengt!
 
En hejderidare var en skogvaktare. Namnet kommer från NORDtyskan där heide betyder skog.
 
Dick Eriksson

2001-02-07, 16:13
Svar #5

Björn Spångberg

Hej Dick och övriga!
Jag kan ytterligare bekräfta Dicks båda inlägg på denna sida genom citat ur Svenska akademiens ordbok ( Utgåva 1932, Lund ), där det under hejderidare bl a står:
 efter nordtyska heiderider, tyska heidereiter, skogvaktare; sannolikt till heide i betydelsen skog ( se hed ) ;  ( förr ) person  som ( ursprungligen till häst ) utövade den  omedelbara vården av och uppsikten över kronans skogar inom ett visst större område ( i allmänhet ett härad ), kronojägare;  förr även såsom titel på skogvaktare vid större gods i Skåne.
I boken  Släkten Stenström från Halland  av Guno Haskå förekommer åtminstone två personer med titeln hejderidare i kombination med titeln skogvaktare, vilket torde peka på att hejderidare i dessa fall ( också ) hade innebörden kronojägare.  
Ett exempel ur boken:  Nils Stenström ingav den 30 mars 1767 till landshövdingen en ännu i behåll varande meritförteckning, varigenom han i viss mån bevarat sin egen livsgärning. Den återges härmed: 1:mo år 1757 den 4 augusti blef ( jag ) förordnat till kronoskogvaktare i Halmstad härad, tjänte dervid till år 1760 den 30 augusti, då jag ( 2:o ) jämte skogvaktaresysslans bestridande vart antagen till vice Hejderidare i Söderhalland, att förvalta Hejderidaren Anders Lindgrens tjenst...... ; så väl över de dryga Ekehyggens beslag, som på min korta tid förrättade äro som med rovdjur av vargars och rävars ödeläggande i distriktet.... på hosgående förteckning uppförde, särskilt så på de rovdjur, vilka under allmänna häradsskallen fäldte och fångade blifvit...  
 
Nils Stenströms bror Johan Stenström blev också skogvaktare och utnämndes senare till hejderidare;  ..... för Halmstad härad Hejderidaren och Kronoskogvaktaren därstädes Johan Stenström ....Halmstad d. 9 Martii 1795...  
Mvh
Björn

2002-01-25, 09:49
Svar #6

Utloggad Karl-Gustav Rosborg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2008-11-01, 11:14
    • Visa profil
Vid besök på kungajaktmuseet som finns på Hunneberg hittade jag en uppgift om hejderidare. Dessa var uniformerade vakter som hade till uppgift att bevaka kungens jaktmarker. Halleberg och Hunneberg var jaktmarker. Det är därför våra kungar är där och jagar älg på hösten. De ingick också som en del i arm?n. Min morfar morfar farfar var hejderidare. Han hette Hindrick Mathiasson Hammar och bodde i Västra Tunhems församling (på kanten till Hunneberg).

2003-10-05, 12:44
Svar #7

Utloggad Irene Vesterberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2016-12-02, 15:27
    • Visa profil
Enligt uppgift i inlägget ovan att hejderidaren kunde vara en del i en arm?,kan det då vara möjligt att man hittar dem i någon form av soldatregister?

2009-10-07, 18:41
Svar #8

Utloggad Sofie Virstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2009-10-07, 18:41
    • Visa profil
Min svärfars farfars farfars farfar hade också titeln hejderidare/skogsvakteare. Virserum bodde dom.
Carl Larsson Wirstedt. Såp det kanske är ett finare ord för skogsvaktare ibland?! Bara en fråga?!

2014-02-11, 23:45
Svar #9

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 11:06
    • Visa profil
Hej!
 
För övrigt är hajd god gotländska för skog....

2014-02-12, 00:37
Svar #10

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Ordet kanske importerat under Hansa-tiden...

2016-04-15, 23:08
Svar #11

Utloggad Anna af Klinteberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 14:48
    • Visa profil
Sven Paulsson (Påhlsson), f. omkr 1688 (på okänd ort), hejderiddare i Skåne, boende (arrende?) på Lavröd i Bosarp sn, fr. omkr 1715 till sin död 1743.]

Jag har strandat här, kan inte spåra honom bakåt i tiden (födelse, föräldrar, osv).

Jag förstår att om han var anställd av kronan (staten), så finns en möjlighet att han kan återfinnas i Hugo Samzelius biografiska verk Jägeristaten. (Och då finns kanske lite fler uppgifter där om honom) Problemet är, att nämnda verk går inte att fjärrlånas enl. Biblon i Stenungsund.[/size][/font]

Om det finns någon som har tillgång till detta verk, vore jag tacksam för en koll.
hälsn.
Anna

2016-04-17, 07:02
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Pröva på www.cognatus.se på släktforskningsresurser. Där ligger verket under böcker.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2016-04-18, 18:53
Svar #13

Utloggad Anna af Klinteberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 14:48
    • Visa profil
Tack Olle Elm!


Jag kollar. Och vilka värdefulla resurser finns tillgängliga bland de inscannade böckerna! Det blir en hel del kvällstudier! :)


hälsningar
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna