ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bruksskeppare  (läst 531 gånger)

2006-01-23, 20:47
läst 531 gånger

Jenny Nilson

Hej,
 
Jag undrar om jag har stött på en variant av skeppare: Min person anges som Brukskep. framför namnet. Kan det vara brukskeppare? Vid ett annat tillfälle står det Skepp. och vid ett tredje Brukare, så jag är något förvirrad. Arrenderade han båten?
Någon som känner till och kan reda ut kopplingen mellan begreppen?  
 
Mvh Jenny

2006-01-24, 10:15
Svar #1

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Jenny!
Var i Sveige var skepparen verksam? Har på PLF:S CD-3 sett att det fanns skeppare som förde båtar mellan Lovers alunbruk i Hagby söder om Kalmar och södra Öland, där det också låg ett bruk. De kallades för bruksskeppare.

2006-01-25, 23:17
Svar #2

Jenny Nilson

Hej Monica,
 
Det är inom Börstil församling, där han uppges ha adress Simundö. Östhammartrakten.
 
Mvh Jenny

2006-01-26, 16:23
Svar #3

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Jenny!
Vid sökning på Google såg jag att det fanns ett bruk i Börstil, så mannen i fråga var nog skeppare på en båt som gick med last åt detta bruk.
Hälsningar
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna