ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skaffare  (läst 2306 gånger)

2001-04-19, 16:24
läst 2306 gånger

Leif Persson

Hej!
Har stött på yrkesbenämningen Skaffare i en del gamla handlingar, rörande adelsgods m.m. De benämns Skaffareräkningar eller Skafferiräkningar.  
Vad jag förstått var det en person som hade ansvar för inköpen till adelsgårdar o.dyl. men jag undrar nu om det finns någon som kan berätta mer om detta yrke.

2001-04-19, 17:55
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Leif! Jag citerar Kent Anderssons ordbok: gillesålderman, som beslutar om gillets hushållning; förvaltare, uppsyningsman; köksmästare; person som yrkesmässigt sköter eller ordnar något. I dag kanske man skulle kalla honom/henne för en inköpare eller fixare.

2001-04-23, 10:01
Svar #2

Leif Persson

Hej Carl! Ska passa på att tacka för svaret, det var alltså som jag gissade. Finns det något mera, kanske? Hur vanligt var detta? Jag har sett när jag sökte på ordet i Rötter att det finns några  personer som har detta yrke, eller benämning snarare, med i sina anor. Förmodligen inte så frekvent förekommande men intressant iallafall, tycker jag.

2009-06-21, 11:34
Svar #3

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Det finns en längre förklaring om titeln på SAOB, och det visar sig ha en mängd olika betydelser som de som omnämns här ovan, men det kunde även vara en benämning på bl.a. sutenörer och arbetsförmedlare.

2012-01-07, 15:36
Svar #4

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Skaffare fanns även inom artilleriet. Har sett det i generalmönsterrullorna. Undra vad dom skaffade?
Dom brukar stå efter foderherre i rullorna

2012-01-08, 01:18
Svar #5

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Skaffning det är väl en synonym till mat? Ofta mat åt manskapet eller grupper. Så foderherre resp ansvarig för inköp av mat / foder skulle passa bra.
Nu haltar det kanske lite. I den svenska armén hade man oftast centrala leveranser. Men vad vet jag, det är möjligt att även lokala uppköp förekom.

2012-01-08, 17:44
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Begreppet skaffare i alla dess betydelser finns grundligt utrett i SAOB, se http://g3.spraakdata.gu.se/saob
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna