ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjukbesökare  (läst 972 gånger)

2011-11-08, 22:49
läst 972 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad gör man när man är en sjukbesökare? Utdraget är från Sv. Befolkning 1900. Samma titel finns i Rotemansarkivet.
 
Post 45812
 
Anderson Wester, Alfred
Sjukbesökare
 
f. 1858 i Åsle (Skaraborgs län, Västergötland)
 
Gift man, far i familjen
 
Bunge N:o 7
Katarina rote 12 (Stockholms stad, Uppland)
 
Kyrkobokföringsort: Katarina
 
Födelseort i källan: Åsle Skaraborgs län
Ann-Mari Bäckman

2011-11-08, 23:17
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
Jag skulle gissa att han var verksam vid någon yrkesförenings sjukkassa. Särskilda sjukbesökare hade där till uppgift att besöka de som var sjuka för att försäkra sig om att de verkligen saknade arbetsförmåga, och inte bara utnyttjade sjukkassans resurser. I Anders Isakssons artikel Trygghetens förvandlingar i boken Den problematiska tryggheten - välfärdsstaten under tre decennier (red. Bo Södersten, Stockholm 2006, s 191) kan man läsa:
 
[...] Att tillfälligt leva på andras pengar var en rättighet som på överenskomna villkor följde med medlemskapet, men det var ingen förmån som skulle utnyttjas mer än absolut nödvändigt. [...] Idag har ordet sjukbesökare gått ur språket. När försäkringen förstatligades ersattes de av fast anställda kontrollanter, vilkas hembesök mer var att likna vid myndighetsutövning än vid ömsesidig social kontroll. De blev med åren allt färre, men från denna yrkesgrupp går en rak linje till de 300 fuskbekämpare som Försäkringskassan nu planerar att anställa.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-11-09, 08:32
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Markus!
 
Jag trodde det inte fanns sådana sociala förmåner på den tiden, så att det skulle vara en kontrollant skulle jag aldrig ha gissat mig till.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-11-10, 01:19
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Jag var också lite förvånad, men tydligen ska det ha funnits sjukkassor så tidigt som på 1700-talet. Ett väldigt tidigt exempel är Bagarnes Sjuk- & Begrafningskassa i Göteborg som bildades så tidigt som 1748 (!).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-11-10, 21:56
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det kanske ingick i skråväsendet denna trygghet.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna