ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landschäfer  (läst 974 gånger)

2009-02-10, 19:21
läst 974 gånger

Utloggad Jan Axel Nordlander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2009-02-11, 19:25
    • Visa profil
En ana till mig hade detta yrke under andra hälften av 1700-talet. Jag har inte kunnat finna ordet i något tyskt lexikon. Kan någon hjälpa mig med en översättning/förklaring, månne?

2009-02-10, 23:11
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om du söker på ordet schäfer i Anbytarforums sökmotor i vänsterspalten, så hittar du litet som varit skrivet om detta förut. En schäfer var alltså inte en hund, utan en som försökte förbättra fåraveln i stt område. Titeln bör komma från tyskan, schaf = får, flera får = schäfer

2009-02-11, 19:25
Svar #2

Utloggad Jan Axel Nordlander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2009-02-11, 19:25
    • Visa profil
Tack Elisabeth för ditt tips! Jo, yrket har säkert något med djurskötsel att göra, men Land?

2009-02-11, 23:29
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Min anfader JT Nathhorst hade schäferi på sin gård Näs i Adelöv (F), så att det handlar om fårskötsel är jag 100% säker på.  
 
Titeln kan ju vara helt och hållet importerad från Tyskland, och jag tror inte man ska hänga upp sig för mycket på den.  
 
Land som motsats till stad, kan det ju möjligen vara, men du skulle ju kunna fråga Lantbruksakademien i Stockholm, de borde kunna svara.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna