ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kronorättare  (läst 2832 gånger)

2002-03-06, 08:03
läst 2832 gånger

Andreas Wikström

Hej!
Jag har en släkting som blev cronrättare efter sin far och sedan befodrades till profoss.
Han hette Johan Bus (Bengtsson) och föddes 6/12 1720 i Väring i Västra Götaland.
 
Jag undrar lite om det finns någon som vet vad en cronrättare gjorde.
Mvh Andreas Wikström

2011-10-31, 17:47
Svar #1

Utloggad Marian Oliv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 718
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 10:02
    • Visa profil
Det har gått nästan 10 år sedan ovanstående inlägg skrevs. Jag hoppas att någon nu vet vad en cronorettare är för jag har en ana som hade den sysslan i 20 år i Knette i början av 1700-talet.

2011-10-31, 19:25
Svar #2

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Marian!
 
En kronorättare (som alltså är den korrekta stavningen; jag har nu ändrat stavningen i rubriken från det tidigare felaktiga Kronrättare) beskrivs i Svenska Akademiens Ordbok med orden (i vissa trakter, numera knappast brukligt) fjärdingsman. En fjärdingsman är i sin tur, också beskrivet i SAOB, en lägre befattningshavare (ursprungligen en för varje fjärdedels härad, i senare tid i allmänhet en i varje socken) som har att biträda kronobetjäningen med indrivning och annan handräckning, ordningens upprätthållande, tillsyn å vägar med mera.

2011-10-31, 19:45
Svar #3

Utloggad Marian Oliv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 718
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 10:02
    • Visa profil
Jag hade en fundering om att Björn Bengtsson som bor på Kronorgården Lund i Knätte helt enkelt var rättare på gården.
 
Jag använde mig av den stavning som stod i dödboken och förstår att det i nutid stavas kronorättare, men det fanns ju inte några stavningsregler på 1700-talet.
 
Tack Markus!

2011-10-31, 19:55
Svar #4

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Marian!
 
Jag hade faktiskt inte heller hört talas om rättare i betydelsen fjärdingsman tidigare, så det var en ny lärdom. Detta förklaras väl av att det ska ha varit ett lokalt uttryck, enligt SAOB.
 
Min kommentar om att jag ändrat rubriken var absolut ingen kritik mot dig, Marian  När Andreas Wikström skapade diskussionen 2002 hade han däremot glömt ett o i Kronorättare i rubriken, så det hade felaktigt blivit Kronrättare. Det var detta jag gick in och ändrade, helt enkelt för att rubriken ska hamna i bokstavsordning under Yrken (vid sidan av att stavningen ju var felaktig). Som du säger fanns det inga direkta stavningsregler på 1700-talet, precis som man i diskussionerna på Anbytarforum får använda vilken stavning man vill - det är bara rubrikerna som helst ska vara någorlunda korrekta så att de hamnar i bokstavsordning.

2011-11-01, 09:37
Svar #5

Utloggad Marian Oliv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 718
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 10:02
    • Visa profil

2013-08-25, 13:09
Svar #6

Utloggad Peter Bergman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2015-08-09, 11:25
    • Visa profil
Vad gjorde en kronorättare och hur blev man det? Jag har en släkting som dog 1761 som tydligen skall ha varit kronorättare.

2013-08-25, 15:24
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
KRONORÄTTARE. (i vissa trakter, numera knappast br.) fjärdingsman.  
 
FJÄRDINGSMAN. lägre befattningshavare (urspr. en för varje fjärdedels härad, i senare tid i allm. en i varje socken) som har att biträda kronobetjäningen med indrivning o. annan handräckning, ordningens upprätthållande, tillsyn å vägar m. m.
 
(SAOB)
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna