ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Råman  (läst 827 gånger)

2014-09-12, 01:33
läst 827 gånger

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Jag har på 1600-talet träffat på ämbetet råman  vid ett häradsting. Det fanns ju inga rådmän  där, så det förefaller vara ett annat uppdrag. Det fanns flera samtidigt. Jag är inte säker på vad de gjorde, men intrycket är att de höll koll på gränsdragningar och skattläggning. Kanske någon vet vad de sysslade med ?
LOE

2014-09-12, 11:47
Svar #1

Inloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:09
    • Visa profil
Hej Lars-Olov!
 
När man slår upp ordet råman i Svenska Akademiens Ordbok, så hänvisas man till uppslagsordet rådman. Där finns olika exempel på hur ordet stavats genom åren, bland annat raad- (1521-1524), rad- (1523-1533), radt- (1525) och rå- (1662). Som du säger fanns det ju dock inga rådmän vid häradstingen, vilket även bekräftas av SAOB.  
 
Det står dock att ordet rådman förr även kunde användas om vald medlem av rådet i en stad eller om bisittare i gruvrätt, kan det luta åt det hållet? Några andra rå(d)män hittar jag i varje fall inte i litteraturen.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-09-12, 12:58
Svar #2

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Jo, jag läste detta. Men det finns ju ett ord rå, som hade stor betydelse i den tidens samhälle. Jag har minst tre exempel på förekomsten av ordet råman, råmänner och flera upprepningar av dessa ord, så det råder inget tvivel om läsningen. Vid ett tillfälle kommer f ö en rådman från staden till tinget och han kallas rådman.
 
I ett av fallen klagar fiskalen på att tre råmän uteblivit från den senaste avräkningen  och vill bötfälla dem för detta. En ursäktade sig med sjukdom. Avräkning av vad står inte. Nembdemen  hade man ju som vanligt och en av personerna, som jag utforskar, var definitivt inte nämdeman.
LOE

2014-09-12, 17:10
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Jag tror en råman stakar ut rågångar, dvs gränser mellan ägor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna