ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elias Danielsson 1761, Burträsk  (läst 4420 gånger)

2008-01-02, 11:44
läst 4420 gånger

Sven-Erik Johansson

Hejsan Carina
 
Roligt att se att den sista luckan fulls ut.
 
Under december har vi haft 32-35 på dagarna i skuggan.
I går blev det kallare och idag har vi haft den kallaste dagen sedan vi kom ner för över en månad sedan - 27 grader under dagen och just nu 17.40 är det riktigt kallt 24 grader. Jag fryser faktiskt även med skjorta och långbyxor.
Kroppen vänjer sig ganska fort även för oss äldre.
 
Trots allt varma hälsningar från Hua Hin
Sven-Erik

2008-01-02, 12:48
Svar #1

Utloggad Carina Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-06-16, 14:49
    • Visa profil
På tal om Grels Andersson Gröner så står han upptagen under lappallmogen i Tåsjö under år 1794. Tåsjö Dll:1, sid 40.

2008-01-02, 13:04
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jätteroligt Carina! Ytterligare ett spår.
 
Ang. Justina: Första gången Justina finns med i Dorotea hfl (1796?)finns en notering att Justina kommer ifr Tåsjö. Där har hon hittats bland pigor. Hon finns inte med i någon familj i Tåsjös hfl.  
I Doroteas andra Hfl står på sid. 93 och 97 att hon kommer från Norsjön eller möjligen Norrje?.
I Doroteas tredje Hfl sid 138 och 147 står Norrje? (Olof Stenum).
 
Jag kan inte låta bli att luta åt att Justina har sina rötter i Norrsjö i Tåsjö (numera Frostviken)..... http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/26298.html?1079025292
 
Mvh Anita
 
Tillägg: Grels Andersson Grön(er) var tydligen en flyttande herre trots sin båtsmanstjänst i Junsele.... Han kanske planerade sitt nybygge i Granliden tidigt?
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 02 januari, 2008)

2008-01-02, 13:20
Svar #3

Utloggad Carina Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-06-16, 14:49
    • Visa profil
OK! Nu är det jag igen... Om ni tittar på den sista sidan i Tåsjö Al:1 under Pigor så står Justina Ersdotter längst ner, men jag tycker att det ser ut som födelseåret är 177(2). Kan dock inte hitta henne i någon by, det står inte att hon är lappfödd som det gör på en del andra i Hfl. //Carina

2008-01-02, 13:35
Svar #4

Patrik Hägglund

Tack alla då är Elias Danielssons ursprung klarlagt, jag har tidigare sett Burträsk uppgiften på internet, men de källorna har inte haft samma trovärdighet som kråken. Och han har ju varit omtalad. Skulle vara kul om det gick samma väg med Justina, mycket talar för Erik Mattsson, dock återstår frågan varifrån namnet kommer men den som letar han  söker ;)

2008-01-02, 14:28
Svar #5

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Härligt Carina med Lycksele-attesten. Men nog är det väl ändå själva ...
I båda Åsele-noteringarna saknas istället födelseår ! /StigLennart

2008-01-10, 02:39
Svar #6

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Så var det en mäktig radda dopvittnen för Justina Ersdotter (och Daniel); till att börja med
 
1797: Ivar Eliasson i Avaträsk [f.1744] ensam? - men hos sig fosterson Isak Henriksson f.1767 !
som ju är syskonbarn till Katarina Henriksdotter f. 1730...
 
1799: Carl Eliassons i Ormsjö hustru är väl Katarina Eriksdotter f. 1760, dotter till Erik Mattsson f.1734 ? - om Justinas syster, så  
 
möjligen Justinas föräldrar desamma Erik Mattsson och Katarina Henriksdotter ?!?

2008-01-10, 10:02
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Stig-Lennart!
 
Har försökt att titta igenom vad som finns skrivet om Erik Mattssons familj i AF. Tyvärr är diskussionerna om denna familj spridda under olika socknar så det är svårt att få en riktigt bra sammanställning. Jag ska försöka få till en familjehistorik så småningom. Kanske någon har den?
 
Här är ett par diskussioner:  
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/53463.html?1077585600
 
http://genealogi.aland.net/discus/messages/44/52940.html?1077362142
 
Enligt den sistnämnda diskussionen skriver Berit Runsten (20/2 2004) att hennes ana  Karin Ersdotter Bränt-Kasse f 1760 (1764?) var aldrig gift (däremot hade hon en son u.ä.) Det är samma Karin som jag förstår måste vara dotter till Erik Matssson f 1734?
 
Jag tycker det finns mycket som lutar åt att Justina är dotter till Erik Mattsson och Carin Hindriksdotter f 1730. Men avgörande bevis saknas....
 
Mvh Anita
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 10 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 10 januari, 2008)

2008-01-10, 14:14
Svar #8

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Kanske inte avgörande bevis, men indicierna har hopat sig ett tag:
1797 är pigan Helena Israelsdotter i Ormsjön dopvittne - hon är väl
f.1776 och barnbarn till Vängels Matts Eriksson ? /StigLennart

2008-01-10, 18:03
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej igen!
 
I Fjällsjö födelsebok http://www.forssen-alonso.com/geneology/f_bok.php?ListType=3 har jag här hittat sex barn till Karin Henriksdotter f 1730-09-12 i Tåsjö, Fjällsjö och Erik Matsson f 1734:
 
Anna Eriksdotter f 1759-04-22
Carin Eriksdotter f 1760-08-14
Magdalena Eriksdotter f 1763
Lisa Eriksdotter f 1764-12-17 död 1766-12-29
Kristin Eriksdotter f 1766-12-18
Henrik Eriksson f 1769-06-24
 
Så här långt verkar familjen ha varit relativt bofast i Tåsjö Fjällsjö. Men de finns flera uppgifter om att familjen förde en flackande och äventyrlig tillvaro till bland annat Norge. Något/några av barnen lämnades bort som fosterbarn till andra familjer.
 
I Tåsjö AI:1 som omfattar tiden 1773-1804  återfinns familjen på uppslag 66 bland inhyses folk (vilka år det gäller framgår inte) Där finns även en son Erik f 1777  ( Georg Hansson inlägg den 8/3 2003   http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/47386.html?1061498271  )
 
Men var finns Justina...? Om hon tillhör denna familj vill säga......
 
Mvh Anita

2008-01-10, 23:18
Svar #10

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Dopvittne för Elias 1802:
Bonde Israel Israelsson o dess Hustru Brita Pålsdr, WesterOrmsiön
Alltså Israel (f. 1777) defintivt barnbarn till Vängels Matts Eriksson /SLJ

2008-01-11, 02:16
Svar #11

Utloggad Jonas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2022-06-11, 22:16
    • Visa profil
Hej alla
 
Carl Eliasson gifter sig 1781 med Carin Jonsdotter från W Tåsjö. Han blir snart änkling och gifter om sig med pigan Carin Ersdotter i Tåsjö 1788 (Tåsjö C:1).  
 
Denna Carin, f 1764, är omdöpt till Catharina Ersdotter i Dorotea AI:1 s 37.
 
Hon pigar i Kroknäset Tåsjö 1785 när hon ger en frivillig gåva i räkenskaperna LI:1 för Tåsjö. Hon är möjligen syster till Lars Ersson, f 1769, senare båtsman Mård, som står angiven som systerson till Lars Larsson f 1735 i Kroknäset 2. Lars Larsson m fl i familjen är f.ö. flitiga donatorer till kyrkan i Tåsjö.
 
Karins föräldrar är Anna Larsdotter f 1729-02-02 i Kroknäset, gift m nybyggaren Erik Olsson fr Alanvattnet, i Tåsjö 1763-12-28 (Fjällsjö C:2). Lars skulle alternativt kunna vara son till Annas syster Margareta Larsdotter f 1744-05-02 i Tåsjö (Fjällsjö C:1), men hon verkar vara försvunnen.
 
Anna och Erik har följande kända barn enligt FB Ström:
Karin, född i Allvatnet Ström 1764-10-12,
Kerstin, född i Ollvatnet Ström 1767-06-10,  
 
Födelseuppgifter för andra barn saknas i Ström och Fjällsjö.    
 
Maken Erik Olofsson Sundström dör i Allwatnet, Ström 1772-03-01.  
Anna återfinns i Tåsjö (LI:1 1783) och dör där 1784-02-16.
 
Det intressanta med familjen är att Anna Larsdotter och Lars Larson i Kroknäset hade en syster Justina f 1754 som dog 1762-08. En ytterligare syster Gertru Larsdotter gm Anders Persson får en Justina Andersdotter f 1772-03-22. Namnet går alltså i släkten.
 
Av döttrarna i Kroknäset är det bara Anna som bevisligen är gift med en Erik före 1772. Eftersom det verkar vara en allmän röra i kyrkböckerna vid den här tiden och Anna blir ensam när maken dör av håll och stygn 56 år 1772 skulle ytterligare barn, sannolikt döpta i Tåsjö, kunna ramla bort i röran. I synnerhet ett barn som föds när modern är nybliven änka.  
 
Föräldrar till Anna, Margret, Gertru, Lars m fl är Lars Johansson och Kerstin Ingelsdotter enligt http://www.forssen-alonso.com/geneology/persons.php?id=I4802
 
När Justina Ersdotter nämns bland pigorna i Tåsjö utan vidare hänvisningar kan det kanske bero på att alla vet vem hon är, t.ex Lars Larssons systerdotter.
 
Är det någon som har mer uppgifter om det här spåret?
 
Hälsningar
Jonas

2008-01-11, 07:54
Svar #12

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Suveränt, Jonas! Om du tittar på Justinas dopvittnen, så ökar nog 'närheten' drastiskt. Och
kanske får också [DOR/AI:1,s37] Gossen Eric Eliasson f.1801 från Granliden sin förklaring?

2008-01-13, 13:18
Svar #13

Utloggad Bengt Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 21:30
    • Visa profil
Hej alla Justinaforskare
 
Justina är ett mysterium och vad jag kan se saknas det några tyngre bevis för att koppla ihop henne med Erik Mattsson och Karin Hindriksdotter. Justina och Elias fick nio barn mellan 1797 och 1815 som finns med i Dorotea C:1. Det är 4-5 par eller enskilda personer som är dopvittnen vid varje födsel. Jag har gjort en förteckning för att se om det är några släkter som återkommer särskilt ofta. Det som jag inte kunnat tyda eller svårligen tytt har jag markerat med ett frågetecken. Egna anteckningar har jag satt inom parantes.
 
Följande barn och dopvittnen finns.
 
1 Daniel Eliasson. Född 1797-06-09 Granliden, Dorotea. Död 1824-03-21 Granliden, Dorotea.    
Dopvittnen (Dorotea C:1):    
Ivar Eliasson, Avaträsk    
Grels Andersson Gröner, Granliden   J
ohannes Nilsson och hustru (Karin Jonsdotter, f Bjärtrå), Bergvattnet    
drängen Olof Pehrsson, Tåsjö    
pig Helena Israelsdotter, Ormsjö
 
2 Katarina Eliasdotter. Född 1799-04-14 Granliden, Dorotea. Död 1877-12-09 Långsele, Dorotea.    
Dopvittnen (Dorotea C:1):    
Carl Eliasson och hustru (Karin Eriksdotter), Ormsjö    
Mats Olofsson och hustru (Märet Eriksdotter) i ?    
Erik Henriksson, Tåsjö    
Pigan Margret ?, Ormsjö
 
3 Erik Eliasson. Född 1801-01-09 Granliden, Dorotea.    
Dopvittnen (Dorotea C:1):    
? Israelsson och hustru i Avaträsk?    
Drängen Jon Carlsson    
Pigan Katarina Carlsdotter?    
Drängen Er Persson? i Prästgården    
Juliana Carlsdotter, Östra Ormsjö
 
4 Elias Eliasson. Född 1802-04-29 Granliden, Dorotea. Död 1878-12-11 Granliden, Dorotea.    
Dopvittnen (Dorotea C:1):    
Israel Israelsson och hustru Brita Pålsdotter i Västra Ormsjö    
Mårten Eliasson och hustru Brita Johansdotter i Östra Ormsjö    
Drängen Göran Persson i Bergvattnet    
Pigan Gertrud Persdotter i Bergvattnet
 
5 Kristina Margareta Eliasdotter. Född 1804-08-27 Granliden, Dorotea. Död 1889-02-27 Sörstrand, Dorotea.   Dopvittnen Dorotea C:1):    
Erik Jonsson i Lavsjö och hustru Sofia Salomonsdotter    
Anders Andersson i Lavsjö och hustru Märet Hansdotter    
Drängen Per Bertilsson i Avaträsk    
Pigan Anna Samuelsdotter i Ormsjö
 
6 Anders Eliasson. Född 1807-01-11 Granliden, Dorotea. Död 1880-06-27 Ormsjö, Dorotea.    
Dopvittnen (Dorotea C:1):    
Bertil Persson i Avaträsk och hustru Brita Jonsdotter    
Samuel Karlsson i Ormsjö och hustru Lisa Henriksdotter    
Drängen Jakob Persson i Ormsjö    
Pigan Brita Johansdotter i Avaträsk
 
   
7 Maja Lisa Eliasdotter. Född 1809-03-25 Granliden, Dorotea. Död 1904-01-03 Långsele, Dorotea.   Dopvittnen (Dorotea C:1):    
Kyrkoherden Jonas Blom och hustru Brita Blom    
Nils Olofsson och hustru Anna Helgesdotter i Granliden    
Drängen Jakob Josefsson i ?    
Pigan Anna Jonsdotter ?
 
8 Jonas Eliasson. Född 1810-11-08 Granliden, Dorotea. Död 1873-06-01 Långsele, Dorotea.    
Dopvittnen (Dorotea C:1):    
Elias Johansson och hustru Marta Eliasdotter i Ormsjö    
Grels Andersson i Granliden    
Jon Carls hustru Brita Kajsa Johansdotter i Ormsjö    
Drängen Elias Ersson i Ormsjö    
Pigan Juliana Eriksdotter i Ormsjö
 
   
9 Anna Brita Eliasdotter. Född 1815-07-16 Granliden, Dorotea. Död 1815-11-09 Granliden, Dorotea.   Dopvittnen (Dorotea C:1):    
Per Andersson och hustru Sara Olofsdotter i Avaträsk    
Nils Jonsson i Bergvattnet (gift med Gertrud Persdotter)    
Göran Pers hustru Greta Jonsdotter i Bergvattnet    
Drängen Per Johansson i Avaträsk    
Pigan Brita Stina Nilsdotter i Bergvattnet
 
Några familjer återkommer oftare än andra. Carl Eliasson och båda hans barn i första giftet med Karin Jonsdotter finns med, Juliana Karlsdotter och Jonas Karlsson.
 
Jag har i mitt program kopplat ihop Justina med Erik Matsson och Karin Hindriksdotter för att hitta eventuell släktskap med Justina. Detta är vad jag då får fram.
 
Ivar Eliasson, f 1744, Avaträsk; Ej släkt på närmare håll. Hustrun Anna Nilsdotter, f 1750, är syssling med Justina.  
 
Grels Andersson Gröner, Granliden; Har jag ej föräldrarna till, men eftersom han skall vara född i Brunflo är han troligtvis inte släkt. Hustrun Malin Johansdotter, f 1756, är inte närmare släkt med Justina.
 
Johannes Nilsson och hustru (Karin Jonsdotter, f Bjärtrå), Bergvattnet; Johannes, f 1762 är inte släkt med Justina. Inte heller hustrun Karin Jonsdotter, f 1847 i Bjärtrå. Karin har tidigare varit gift med Per Nilsson, f 1757, men inte heller där kan jag se något släktskap.
 
Drängen Olof Persson vet jag inte vem det är.
 
Pigan Helena Israelsdotter f 1776, är inte släkt på närmare håll.
 
Carl Eliasson och hustru, Ormsjö; Carl Eliasson är inte släkt med Justina på närmare håll. Hans första hustru Karin Jonsdotter, f 1753, d 1787, är kusin med Justina. Hans andra hustru Karin Eriksdotter finns det olika uppgifter om. Georg Hansson; Familjer i Ström anger att det är dottern Karin, f 1764, till Erik Olofsson Sundström och Anna Larsdotter i Allvattnet, Ström. Gavelin anger i Åseleborna (orm 3) att det är Erik Matssons och Karin Henriksdotters dotter Karin, f  1760. Jag har inte gjort någon djupare undersökning angående vilken Karin som är rätt, utan bara konstaterat att 1847-03-12 dör änkan Karin Eriksdotter i Östra Ormsjö i en ålder av 83 år. Detta skulle ge födelseåret 1764 och göra Karin i Allvattnet till det troligaste hustrun. Jag kan inta se att Carl och Karins barn är faddrar vid något dom vilket talar mot att det är Karin f 1760 som är hustrun och därmed skulle vara syster till Justina.
 
Mats Olofsson och hustru; Mats Olofsson, f 1774, är syssling till Justina. Hustrun Märet Eriksdotter, f 1776, är inte närmare släkt med Justina.
 
Erik Henriksson, Tåsjö; Erik Henriksson, f 1778, är mosters sonson till Justina,
 
Pigan Margret ? har jag inte lyckats identifiera.  
 
? Israelsson och hustru i Avaträsk?; Hittar ingen Israelsson i Dorotea Al:1 under Avaträsk. Någon annan kanske läser bättre.
 
Drängen Jon Carlsson; Troligtvis Johan Karlsson, f 1784 i Ormsjö. Han är mosters dotterson till Justina.
 
Pigan Katarina Carlsdotter?; Troligtvis Karin Karlsdotter, f 1775 i Ormsjö. Hon är farfars farbrors dotterdotter dotter till Justina. Räknas det som närmare släkt i sådana här sammanhang?
 
Drängen Er Persson? i Prästgården; Det finns en dräng Erik Persson i prästgården som skall vara född i Häggås (Dor Al:1 s 1).
 
Juliana Carlsdotter; dotter till Carl Eliasson ovan.
 
Israel Israelsson och hustru Brita Pålsdotter i Västra Ormsjö; Israel Israelsson är bror till Helena Istralsdotter ovan. Brita Pålsdotter är ej släkt på närmare håll.
 
Mårten Eliasson och hustru Brita Johansdotter i Östra Ormsjö; Mårten Eliasson, f 1769, ej släkt på närmare håll. Inte heller hustrun Brita Johansdotter, f 1775.
 
Drängen Göran Persson i Bergvattnet; Troligtvis Göran Persson Bergqvist, f 1782, och son till Per Nilsson och Karin Jonsdotter, f Bjärtra. Karin är dopvittne till Justinas första barn. Göran är inte släkt med Justina.
 
Pigan Gertrud Persdotter i Bergvattnet; bör vara Gertrud Persdotter, f 1784, som är syster till föregående Göran och inte heller släkt med Justina.
 
Erik Jonsson i Lavsjö och hustru Sofia Salomonsdotter; Erik Jonsson, f 1756, är inte närmare släkt med Justina. Sofia Salomonsdotter, f 1759, är inte släkt med Justina.
 
Anders Andersson i Lavsjö och hustru Märet Hansdotter; Anders Andersson, f 1763, är inte närmare släkt med Justina. Hustrun Märit Hansdotter, f 1760, är inte släkt med Justina.
 
Drängen Per Bertilsson i Avaträsk; Troligtvis Per Bertilsson, f 1777 i Avaträsk. Han är farfars morbrors dottersons son till Justina.
 
Pigan Anna Samuelsdotter i Ormsjö; Anna Samuelsdotter, f 1789, är farfars mosters sondotter dotterdotter till Justina.
 
Bertil Persson i Avaträsk och hustru Brita Jonsdotter; Bertil Persson, f 1742, är farfars morbrors dotterson till Justina. Brita Jonsdotter, f 1754, är inte närmare släkt med Justina
 
Samuel Karlsson i Ormsjö och hustru Lisa Henriksdotter; Samuel Karlsson, f 1757, är syssling till Justina. Lisa Henriksdotter, f 1768, är inte närmare släkt med Justina.
 
Drängen Jakob Persson i Ormsjö; Det finns en dräng Jakob Persson hos Carl Eliasson i Ormsjö i Dorotea Al:1 s 37. Födelseåret är otydligt och jag får det till 1788. Det finns en Jakob Persson, f 1788 i Vojmsjö, Åsele som det kan vara. Han är inte närmare släkt med Justina.
 
Pigan Brita Johansdotter i Avaträsk; Troligtvis Brita Johansdotter, f  1790 i Avaträsk. Hon är morbrors sondotter till Justina.
 
Kyrkoherden Jonas Blom och hustru Brita Blom; Jonas Blomär inte släkt med Justina. Hustrun Brita Henningsdotter är inte heller släkt med Justina.
 
Nils Olofsson och hustru Anna Helgesdotter i Granliden; Nils vet jag ej föräldrarna till. Har antecknat att han skall vara född 1778 i Edsele. Hustrun Anna Helgesdotter, f 1760, är ej närmare släkt med Justina.
 
Drängen Jakob Josefsson i ?; Troligtvis Jakob Josefsson Norman, f 1787. Han är inte släkt med Justina.
 
Pigan Anna Jonsdotter ?; Finns flera olika kandidater.
 
Elias Johansson och hustru Marta Eliasdotter i Ormsjö; Elias Johansson, f 1761, är ej närmare släkt med Justina. Hustrun Marta Eliasdotter, f 1763, är inte heller närmare släkt med Justina.
 
Grels Andersson i Granliden; se ovan.
 
Jon Carls hustru Brita Kajsa Johansdotter i Ormsjö; Jonas Karlsson, f  1784, är mosters dotterson till Justina. Brita Kajsa Johansdotter, f 1789, är inte närmare släkt med Justina.
 
Drängen Elias Ersson i Ormsjö; Troligtvis Elias Eriksson, f  1793 i Ormsjö. Han är ej närmare släkt med Justina.
 
Pigan Juliana Eriksdotter i Ormsjö; troligtvis Juliana Eriksdotter, f 1792, och syster till föregående Elias. Juliana kommer senare att bosätta sig i Granliden.
 
Per Andersson och hustru Sara Olofsdotter i Avaträsk; Per Andersson, f  1761, är inte närmare släkt med Justina. Sara Stina Olofsdotter, f 1768, är syssling till Justina.
 
Nils Jonsson i Bergvattnet; Nils Jonsson, f 1775 i Anundsjö, är inte släkt med Justina. Hustrun Gertrud Persdotter, f 1784, är inte heller släkt med Justina.
 
Göran Pers hustru Greta Jonsdotter i Bergvattnet; Det är troligtvos samma Göran Persson Bergqvist som tidigare varit dopvittne. Hustrun Margareta Jonasdotter är inte släkt med Justina.
 
Drängen Per Johansson i Avaträsk; Troligtvis Per Johansson, f 1797 i Avaträsk. Han är morbrors sonson till Justina.
 
Pigan Brita Stina Nilsdotter i Bergvattnet; Detta är troligtvis Brita Stina Nilsdotter, f 1789 i Rörström, Tåsjö och senare gift och bosatt i Vallsjön, Dorotea. Hon är mormors farbrors sonsons dotterdotter till Justina.
 
Detta blev ett mer omfattande arbete än vad jag hade tänkt från början. Jag vet inte vilka slutsatser man skall dra av den släktskap som kan dokumenteras mellan Justina och faddrarna. Det kan finnas kopplingar som inte jag har som andra kanske kan bidra med. Jag har inga uppgifter om Erik Matssons och Karin Hindriksdotters övriga barn och deras vidare öden. Jag tycker dock att det är märkligt att inte ett enda av de presumtiva syskonen har varit fadder.
 
M v h
 
Bengt

2008-01-13, 14:43
Svar #14

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Suveränt, Bengt: ett offentligt/gemensamt utgångsläge...
 
2) sist har jag läst Marget Carlsdtr
3) Mattes? Ifvarsson  
7) de två sista i Prästegården

2008-01-13, 16:07
Svar #15

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Bengt! Tack för ditt suveräna arbete!
 
Jag vet inte hur pass vanligt/ovanligt det var att barnens faddrar inte tillhörde den närmsta familjen på den här tiden. Under senare tid och i min egen släktforskning är det inte ovanligt att andra än familjemedlemmar, som till exempel pigor, drängar och grannar, ställde upp som faddrar.  
 
Om man utgår från att familjen Erik Mattsson levde ett äventyrligt och flackande liv (vilket flera uppgifter tyder på) och under tiden fick många barn, varav åtminstone ett barn - Carin f 1760 - blev fosterbarn i Hällvattnet (var ligger Hällvattnet?) så är det rimligt att tro att flera av de övriga barnen också växte upp hos fosterfamiljer. Kanske även Justina, om vi antar att hon är ett av Eriks och Carins barn? Varför skulle då Justina vilja ha faddrar från den biologiskt närmsta familjen, om hon växt upp hos en helt annan familj än sin biologiska?
 
Det här är bara antaganden, men jag kan inte släppa tanken på att Justina passar väldigt bra in i den här äventyrliga familjen Erik Mattsson.  
 
Det finns även muntliga uppgifter (Lena Fryklund) att Justina kommer från en samefamilj - även samerna var ju rörliga mellan Sverige och Norge. Hur är samernas fadderskap?
 
Hälsningar Anita
 
Tillägg: Ser att Hällvattnet ligger på gränsen mellan Ångermanland och Jämtland inte långt från Flåsjön.
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 13 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 13 januari, 2008)

2008-01-13, 17:00
Svar #16

Utloggad Barbro Orell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 493
  • Senast inloggad: 2018-04-10, 18:49
    • Visa profil
Hällvattnet ligger efter vägen fr. Rossön  därefter kommer byn Nagasjön sedan kommer Hällvattnet, en liten bit till är man framme vid 45:an. Remyrkullen hette anhalten där man tidigare kunde stiga på inlandsbanan.
Hällvattnet tillhör Bodums socken men en av de sista torpstugorna som fanns tidigare, innan man kom fram till nuv.45:an hade halva huset i Bodum och andra halvan tillhörde Alanäs socken.
barbrorell

2008-01-13, 17:01
Svar #17

Utloggad Bengt Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 21:30
    • Visa profil
Tack för uppskattande ord.
 
Marget Karlsdotter; Bör vara Marget Karlsdotter, f 1779 i Västra Ormsjö. Hon är farfars farbrors dotterdotters dotter till Justina.
 
Det finns en Johan Isaksson, f 1767, i Avaträsk enligt Dorotea Al:1. Om det är han så är han morbrors son (kusin) med Justina. Hans hustru Margareta Persdotter, f 1767, är bara släkt på långt håll (fyra generationer upp).
 
M v h
Bengt

2008-01-13, 17:03
Svar #18

Utloggad Barbro Orell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 493
  • Senast inloggad: 2018-04-10, 18:49
    • Visa profil
Hällvattnet ligger vid Hällvatnet-sjön som har sitt utlopp i Nagasjön och sedemera rinner ner i Fjällsjö-älven.
barbrorell

2008-01-14, 01:25
Svar #19

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
3) Johan Isaksson f. 1767 är det nog - och sonen Per f.1797 dopvittnet 9) sist !  
Jfr Ivar Eliasson först under 1) som har Justinas kusin Johan Isaksson hos sig  
som fosterson - men bara i Åsele/AI:2,s62!!  
 
kan inte se att Carl och Karins barn är faddrar vid något tillfälle vilket talar mot att det är
 Karin f. 1760 som är hustrun ? Åtminstone 8) Jon Carls Hustru Brita Caisa Johansdr, Ormsjön torde  
väl representera ett sådant Carl Eliassons 'barn' för att inte nämna båda under 3) med Juliana... [Dorotea/AI:1,s37]
 
Mvh StigLennart

2008-01-14, 08:06
Svar #20

Utloggad Bengt Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 21:30
    • Visa profil
Stig-Lennart
 
Första hustrun hette Karin Jonsdotter och andra hustrun hette Karin Eriksdotter. Med första hustrun fick Carl två barn vilka båda är faddrar och med Karin E tre barn som inte finns med som faddrar. Det var Karin E som jag avsåg i din citerade del. Det var mer ett inlägg om vilken Karin Eriksdotter, 1760 eller 1764, som var Carls hustru.
 
 
Carl Eliasson och Johan Isaksson är representerade med barn. Där har vi också kusinförhållanden, för Carls del genom första hustrun. Jag börjar anse att det finns ett hyfsat starkt samband mellan faddrarna och Erik Matsson och Karin Hindriksdotter. Frågan är dock om det räcker för att koppla ihop Justina med dem.
 
Vad är din reflexion? Och övrigas?
 
M v h
Bengt

2008-01-14, 11:24
Svar #21

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Förlåt att jag missförstod dig! Du har alldeles rätt: ingen invändning
 mot Katarina Eriksdotter som dotter till Olofsson Sundström ...
 
Detta skulle ju då också dels bekräfta att 'Bränt-Kasse' torde vara ogift,  
och att övriga Katarina Henriksdotters barn verkar 'märkligt  frånvarande'...  
(Men vad tycks då om Elias Danielssons splittrade syskon och fadderbrist?!?)
Dock att i så fall måste väl även Justinas syskon utredas (Anna/Pål! Persson?;  
Magdalena/Karl! Persson?; Erik Frank/Brita Olsdr?)
 
Samt att din stora fadderutredning ska vägas mot liknande stor för  
Erik Sundström (om vilken jag inte ens känner till föräldrarna!!!)
 
Jag har tidigare nämnt  Gossen Eric Eliasson f.1801 från Granliden [DOR/AI:1,s37]  
som möjligt stöd för att Carls Eliassons hustru Katarina Eriksdotter skulle vara
 Sundströms, men han kan ju vara där även på grund av kusinknytningen  
till första hustrun Jonsdotter - så alltså av samma anledning som  
att Carl Eliasson själv är dopvittne (alltså inte ens ett indicium).  
 
Reflekterar Stiglennart

2008-01-14, 19:09
Svar #22

Utloggad Bengt Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 21:30
    • Visa profil
Jag har gått vidare på drängen Olof Persson som var fadder vid Daniels dop 1797. Jag hittar bara två Olof Persson i Tåsjö i Tåsjö Al:1. Den ena är Olof Persson, f 1756 i Dalarna och gift 1785 med Anna Johansdotter från Fjällsjö. Han skulle knappast ha kallats dräng. Den andra är Olof Persson, f 1765, och son till Per Persson och Lisa Hindriksdotter. Lisa är Syster till Karin och denne Olof skulle således vara kusin till Justina om Erik Mattsson och Karin Hindriksdotter är föräldrarna.
 
Även detta talar för att Justina är en dotter till dessa två.
 
M v h
Bengt

2008-01-14, 20:08
Svar #23

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Alldeles så, Bengt - och en eftertanke kring den frågeställningen:
troliga Justinamodern Katarina kommer som första dotterns dopnamn, men
om Sundströms hustru Anna så sista (4:e) dotterns och i riskzon ! /SLJ
 
PS Om Justina skulle vara Sundströms dotter, får man nog även
omvärdera hennes födelseår, då han dör 1772 redan  1/3 ! /DS
 
(Meddelandet ändrat av slj den 14 januari, 2008)

2008-01-15, 01:14
Svar #24

Utloggad Jonas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2022-06-11, 22:16
    • Visa profil
Carl Eliassons andra hustru kan fastslås vara Carin Ersdotter från Ström och dotter till Eric Olofsson Sundström och Anna Larsdotter f i Kroknäset, Tåsjö 1729. Lars Ersson f 1769, som anges som systerson hos Lars Larsson i Kroknäset bör då vara hennes bror. Lars återfinns med hustru Helena Israelsdotter i Långsele. Dessa har bara ett barn, dottern Anna f 1800, rimligen efter farmodern Anna Larsdotter.
 
Sannolikheten att Anna är mor till Justina verkar rätt liten, framför allt då andra dottern borde hetat Anna. Enligt Tåsjös hfl är det dock tydligt att Justina är född 1772. I Tåsjö står f ö att Lars Ersson är född 1769, i Dorotea 1770! Det hade passat bättre med Annas syster Margareta Larsdotter f 1744 som mor till Justina, men hon är fortfarande försvunnen.
 
Bland Justinas dopvittnen återfinns Helena Israelsdotter, tyvärr innan hon gifter sig med Lars Ersson 1798.
Justina kan ändå vara bekant med Helena sedan tiden som piga i Lavsjön. I Åsele AI:2 s 99 under Lavsjö 2 står Helena nämnd som fosterdotter, flyttad till Ormsjö. I Lavsjö 2 bor Eric Jonsson med hustru Sophia Salomonsdotter. Helena är dopvittne till Daniel 1797 och Erik och Sophia till Christina Margareta 1804.
 
Familjen i Granliden verkar inte vara särskilt eftertraktade som faddrar. Elias är dopvittne i Lycksele 1789-04-09 till brodern Jonas son Carl i Bastuträsk. Då nämnd som dräng. Bortsett från att Justina är dopvittne till grannen Grels Anderssons son Anders verkar det vara rätt tunt i övrigt. Detta kan ju tyda på att varken Elias eller Justina, om än välkända, hade någon närmare släkt i trakten. När det gäller Elias bor 2 av de kända syskonen närmast i Lycksele socken.
 
I Lavsjön drängar i samma längd, Åsele AI:2, förutom Elias och Justina, Johan Isacsson f 1777, noterat är flyttad till Bergvattnet, Anders Andersson f 1763, fosterson till Eric Persson, Charin Andersdotter f 1758? i Anundsjö, Hans Pehrsson f 1766, gift 1794 och lappigan Sigrid Nilsdotter.
 
Svårfångat fruntimmer denna Justina
 
Hälsningar
Jonas

2008-01-18, 22:33
Svar #25

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Bengt, du har vad jag sett inte behandlat bröderna Samuelsson som Justinas dopvittnen:  
jag finner inte heller någon koppling. Men Carls barn 2) Marget, 3) Catharina och 6) Samuel
samt Israels barn 1) Helena, 4) Israel och barnbarnet? 8) Elias Ersson tyder ju på  
att släktanknytning kan finnas fast i så fall via deras hustrur...
 
När det gäller Carls hustru  Marget Jakobsdotter [dpv 6)], vars mor är Märta Isaksdr  
[Åsele/AI:1,s11], så är det en syster till Justinas morfar Henrik Isaksson om jag förstått rätt.
 
Övriga Samuelbrödernas barn skulle i så fall ha släktkoppling via hustrurna Kristina respektive Anna,
båda Mattsdöttrar (f. 1750 ? resp. 1738 ?), enligt mina gamla noteringar i Ström? Kan de vara systrar??
Är det någon (till skillnad mot mig) som säkert känner till deras härkomst!?
 
(Meddelandet ändrat av slj den 18 januari, 2008)

2008-01-19, 08:16
Svar #26

Utloggad Bengt Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 21:30
    • Visa profil
Bra kopplat Stig-Lennart
 
Jag hade inte sett kopplingen till Israel ich Carl. Då hittar jag ytterligare två barnbarn till Israel nämligen Juliana Eriksdotter och Anna Samuelsdotter.
 
Kristina och Anna är systrar. Far; Matts Persson Byström, f 1715 i Fjällsjö, d 1795-02-22 i Jonsgård, Ström. Mor; Sara Isaksdotter, f 1710-08-14 i Jonsgård, Ström, d 1793-06-30 i Jonsgård, Ström. De är farfars farbrors dotterdotter till Justina utifrån de personer som jag har inlagda.  
 
Kristinas och Annas släktskap till Justina känns lite avlägset i förhållande till hur många avkommor till Carl och Israel som är dopvittnet. Jag skall söka vidare på det här spåret så får vi se om det ger något.
 
Som det stormar här utanför förefaller denna dag vara som gjord för släktforskning.
 
M v h
 
Bengt

2008-01-20, 11:33
Svar #27

Utloggad Bengt Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 21:30
    • Visa profil
Jag har nu grupperat dopvittnena utifrån släktskap. Det här har jag då kommit fram till:
 
1 Daniel Eliasson. Född 1797-06-09 Granliden, Dorotea. Död 1824-03-21 Granliden, Dorotea.    
Dopvittnen (Dorotea C:1):    
1 Ivar Eliasson, Avaträsk    
2 Grels Andersson Gröner, Granliden    
3 Johannes Nilsson och hustru (Karin Jonsdotter, f Bjärtrå), Bergvattnet    
4 drängen Olof Pehrsson, Tåsjö   5 pig Helena Israelsdotter, Ormsjö
   
2 Katarina Eliasdotter. Född 1799-04-14 Granliden, Dorotea. Död 1877-12-09 Långsele, Dorotea.    
Dopvittnen (Dorotea C:1):    
1 Carl Eliasson och hustru (Karin Eriksdotter), Ormsjö    
2 Mats Olofsson och hustru (Märet Eriksdotter) i ?    
3 Erik Henriksson, Tåsjö    
4 Pigan Margret Karlsdotter, Ormsjö
   
3 Erik Eliasson. Född 1801-01-09 Granliden, Dorotea.    
Dopvittnen (Dorotea C:1):    
1 Johan Isaksson och hustru i Avaträsk?    
2 Drängen Jon Carlsson    
3 Pigan Katarina Karlsdotter?    
4 Drängen Er Persson? i Pråstgården    
5 Juliana Carlsdotter.Östra Ormsjö
   
4 Elias Eliasson. Född 1802-04-29 Granliden, Dorotea. Död 1878-12-11 Granliden, Dorotea.    
Dopvittnen (Dorotea C:1):    
1 Israel Israelsson och hustru Brita Pålsdotter i Västra Ormsjö    
2 Mårten Eliasson och hustru Brita Johansdotter i Östra Ormsjö    
3 Drängen Göran Persson i Bergvattnet    
4 Pigan Gertrud Persdotter i Bergvattnet
   
5 Kristina Margareta Eliasdotter. Född 1804-08-27 Granliden, Dorotea.  
Död 1889-02-27 Sörstrand, Dorotea.    
Dopvittnen Dorotea C:1):    
1 Erik Jonsson i Lavsjö och hustru Sofia Salomonsdotter    
2 Anders Andersson i Lavsjö och hustru Märet Hansdotter    
3 Drängen Per Bertilsson i Avaträsk    
4 Pigan Anna Samuelsdotter i Ormsjö
   
6 Anders Eliasson. Född 1807-01-11 Granliden, Dorotea. Död 1880-06-27 Ormsjö, Dorotea.    
Dopvittnen (Dorotea C:1):    
1 Bertil Persson i Avaträsk och hustru Brita Jonsdotter    
2 Samuel Karlsson i Ormsjö och hustru Lisa Henriksdotter    
3 Drängen Jakob Persson i Ormsjö    
4 Pigan Brita Johansdotter i Avaträsk
   
7 Maja Lisa Eliasdotter. Född 1809-03-25 Granliden, Dorotea. Död 1904-01-03 Långsele, Dorotea.   Dopvittnen (Dorotea C:1):    
1 Kyrkoherden Jonas Blom och hustru Brita Blom    
2 Nils Olofsson och hustru Anna Helgesdotter i Granliden    
3 Drängen Jakob Josefsson i ?    
4 Pigan Anna Jonsdotter ?
   
8 Jonas Eliasson. Född 1810-11-08 Granliden, Dorotea. Död 1873-06-01 Långsele, Dorotea.    
Dopvittnen (Dorotea C:1):    
1 Elias Johansson och hustru Marta Eliasdotter i Ormsjö    
2 Grels Andersson i Granliden    
3 Jon Carls hustru Brita Kajsa Johansdotter i Ormsjö    
4 Drängen Elias Ersson i Ormsjö    
5 Pigan Juliana Eriksdotter i Ormsjö
   
9 Anna Brita Eliasdotter. Född 1815-07-16 Granliden, Dorotea. Död 1815-11-09 Granliden, Dorotea.   Dopvittnen (Dorotea C:1):    
1 Per Andersson och hustru Sara Olofsdotter i Avaträsk    
2 Nils Jonsson i Bergvattnet (gift med Gertrud Persdotter)    
3 Göran Pers hustru Greta Jonsdotter i Bergvattnet    
4 Drängen Per Johansson i Avaträsk    
5 Pigan Brita Stina Nilsdotter i Bergvattnet
 
Släktingar
 
(1.1)   Ivar Eliasson, f 1744, Avaträsk; Ej släkt på närmare håll. Hustrun Anna Nilsdotter, f 1750, är syssling med Justina.  
 
(1.4) Drängen Olof Persson; Olof Persson, f 1765, och son till Per Persson och Lisa Hindriksdotter. Lisa är Syster till Karin och denne Olof skulle således vara kusin till Justina.
 
(2.2) Mats Olofsson och hustru; Mats Olofsson, f 1774, är syssling till Justina. Hustrun Märet Eriksdotter, f 1776, är inte närmare släkt med Justina.  
 
(2.3) Erik Henriksson, Tåsjö; Erik Henriksson, f 1778, är mosters sonson till Justina,  
 
(3.1) Johan Isaksson och hustru i Avaträsk?; Johan Iaksson, f 1767, är morbrors son (kusin) med Justina. Hans hustru Margareta Persdotter, f 1767, är bara släkt på långt håll (fyra generationer upp).
 
(6.4) Pigan Brita Johansdotter i Avaträsk; Troligtvis Brita Johansdotter, f 1790 i Avaträsk. Hon är morbrors sondotter till Justina.  
 
(9.1) Per Andersson och hustru Sara Olofsdotter i Avaträsk; Per Andersson, f 1761, är inte närmare släkt med Justina. Sara Stina Olofsdotter, f 1768, är syssling till Justina.  
 
(9.4) Drängen Per Johansson i Avaträsk; Troligtvis Per Johansson, f 1797 i Avaträsk. Han är morbrors sonson till Justina.  
 
 
Granne
 
(1.2) Grels Andersson Gröner, Granliden; Har jag ej föräldrarna till, men eftersom han skall vara född i Brunflo är han troligtvis inte släkt. Hustrun Malin Johansdotter, f 1756, är inte närmare släkt med Justina.  
 
(8.2) Grels Andersson i Granliden; se ovan.  
 
 
Familjegrupp Per Nilsson/Karin Jonsdotter
 
(1.3) Johannes Nilsson och hustru (Karin Jonsdotter, f Bjärtrå), Bergvattnet; Johannes, f 1762 är inte släkt med Justina. Inte heller hustrun Karin Jonsdotter, f 1847 i Bjärtrå. Karin har tidigare varit gift med Per Nilsson, f 1757, men inte heller där kan jag se något släktskap.  
 
(4.3) Drängen Göran Persson i Bergvattnet; Troligtvis Göran Persson Bergqvist, f 1782, och son till Per Nilsson och Karin Jonsdotter, f Bjärtra. Karin är dopvittne till Justinas första barn. Göran är inte släkt med Justina.  
 
(4.4) Pigan Gertrud Persdotter i Bergvattnet; bör vara Gertrud Persdotter, f 1784, som är syster till föregående Göran och inte heller släkt med Justina.  
 
(9.2) Nils Jonsson i Bergvattnet; Nils Jonsson, f 1775 i Anundsjö, är inte släkt med Justina. Hustrun Gertrud Persdotter, f 1784, är inte heller släkt med Justina, se även (4.4).  
 
(9.3) Göran Pers hustru Greta Jonsdotter i Bergvattnet; Det är troligtvis samma Göran Persson Bergqvist som tidigare varit dopvittne (4.3). Hustrun Margareta Jonasdotter är inte släkt med Justina.  
 
 
Släktingar till Carl Samuelsson och Israel Samuelsson
 
(1.5) Pigan Helena Israelsdotter f 1776, är inte släkt på närmare håll. Dotter till Israel Samuelsson.
 
(2.4) Pigan Margret Karlsdotter; Marget Karlsdotter, f 1779 i Västra Ormsjö. Hon är farfars farbrors dotterdotters dotter till Justina. Dotter till Karl Samuelsson.
 
(3.3) Pigan Katarina Carlsdotter?; Troligtvis Karin Karlsdotter, f 1775 i Ormsjö. Hon är farfars farbrors dotterdotter dotter till Justina. Räknas det som närmare släkt i sådana här sammanhang? Dotter till Carl Samuelsson.
 
(4.1) Israel Israelsson och hustru Brita Pålsdotter i Västra Ormsjö; Israel Israelsson är bror till Helena Istralsdotter ovan. Son till Israel Samuelsson. Brita Pålsdotter är ej släkt på närmare håll.  
 
(5.4) Pigan Anna Samuelsdotter i Ormsjö; Anna Samuelsdotter, f 1789, är farfars mosters sondotter dotterdotter till Justina. Anna är dotterdotter till Israel Samuelsson.
 
(6.2) Samuel Karlsson i Ormsjö och hustru Lisa Henriksdotter; Samuel Karlsson, f 1757, är syssling till Justina. Lisa Henriksdotter, f 1768, är inte närmare släkt med Justina. Samuel Karlsson är son till Carl Samuelsson.
 
(6.3) Drängen Jakob Persson i Ormsjö; Det finns en dräng Jakob Persson hos Carl Eliasson i Ormsjö i Dorotea Al:1 s 37. Födelseåret är otydligt och jag får det till 1788. Det finns en Jakob Persson, f 1788 i Vojmsjö, Åsele som det kan vara. Han är inte närmare släkt med Justina. Jakob är bor till Petrus Persson som är gift med Margret Karlsdotter (2.4) som är dotter till. Carl Samuelsson.
 
(7.2) Nils Olofsson och hustru Anna Helgesdotter i Granliden; Nils vet jag ej föräldrarna till. Har antecknat att han skall vara född 1778 i Edsele. Hustrun Anna Helgesdotter, f 1760, är ej närmare släkt med Justina. Anna Helgesdotter är mor till Jakob Persson (6.3) och Petrus Persson som är gift med Margret Karlsdotter (2.4).
 
(7.3) Drängen Jakob Josefsson i ?; Troligtvis Jakob Josefsson Norman, f 1787. Han är inte släkt med Justina. Jakobs bror Pål Josefsson är gift med Anna Salomonsdotter (5.4).
 
(8.4) Drängen Elias Ersson i Ormsjö; Troligtvis Elias Eriksson, f 1793 i Ormsjö. Han är ej närmare släkt med Justina. Elias är dotterson till Israel Samuelsson.
 
(8.5) Pigan Juliana Eriksdotter i Ormsjö; troligtvis Juliana Eriksdotter, f 1792, och syster till föregående Elias. Juliana är dotterdotter till Israel Samuelsson.  
 
 
Släktingar till Carl Eliasson
 
(2.1) Carl Eliasson och hustru, Ormsjö; Carl Eliasson är inte släkt med Justina på närmare håll. Hans första hustru Karin Jonsdotter, f 1753, d 1787, är kusin med Justina. Hans andra hustru Karin Eriksdotter, f 1764, dotter till Erik Olofsson Sundström och Anna Larsdotter i Allvattnet, Ström.  
 
(3.2) Drängen Jon Carlsson; Troligtvis Jonas Karlsson, f 1784 i Ormsjö. Han är mosters dotterson till Justina. Son till Carl Eliasson.
 
(3.5) Juliana Carlsdotter; dotter till Carl Eliasson ovan.  
 
(4.2) Mårten Eliasson och hustru Brita Johansdotter i Östra Ormsjö; Mårten Eliasson, f 1769, ej släkt på närmare håll. Inte heller hustrun Brita Johansdotter, f 1775.  Mårten är bror till Carl Eliasson ovan.
 
(8.3) Jon Carls hustru Brita Kajsa Johansdotter i Ormsjö; Jonas Karlsson, f 1784, är mosters dotterson till Justina. Brita Kajsa Johansdotter, f 1789, är inte närmare släkt med Justina. Jonas är son till Carl Eliasson.
 
(8.1) Elias Johansson och hustru Marta Eliasdotter i Ormsjö; Elias Johansson, f 1761, är ej närmare släkt med Justina. Hustrun Marta Eliasdotter, f 1763, är inte heller närmare släkt med Justina. Marta Eliasdotter är en syster till Carl Eliasson.
 
 
Erik Jonsson med familj
 
(5.1) Erik Jonsson i Lavsjö och hustru Sofia Salomonsdotter; Erik Jonsson, f 1756, är inte närmare släkt med Justina. Sofia Salomonsdotter, f 1759, är inte släkt med Justina.  
 
(5.3) Drängen Per Bertilsson i Avaträsk; Troligtvis Per Bertilsson, f 1777 i Avaträsk. Han är farfars morbrors dottersons son till Justina. Pers mamma är syster till Erik Jonsson.  
 
(6.1) Bertil Persson i Avaträsk och hustru Brita Jonsdotter; Bertil Persson, f 1742, är farfars morbrors dotterson till Justina. Brita Jonsdotter, f 1754, är inte närmare släkt med Justina. Brita Jonsdotter är mor till Per Bertilsson (5.3) och syster till Erik Jonsson (5.1).
 
(9.5) Pigan Brita Stina Nilsdotter i Bergvattnet; Detta är troligtvis Brita Stina Nilsdotter, f 1789 i Rörström, Tåsjö och senare gift och bosatt i Vallsjön, Dorotea. Hon är mormors farbrors sonsons dotterdotter till Justina. Brita gifter sig 1819 med Anders Bertilsson som är bror till Per Bertilsson (5.3).
 
 
Inga släktband
 
(5.2) Anders Andersson i Lavsjö och hustru Märet Hansdotter; Anders Andersson, f 1763, är inte närmare släkt med Justina. Hustrun Märit Hansdotter, f 1760, är inte släkt med Justina.  
 
(7.1) Kyrkoherden Jonas Blom och hustru Brita Blom; Jonas Blom är inte släkt med Justina. Hustrun Brita Henningsdotter är inte heller släkt med Justina.  
 
 
Okända
 
(3.4) Drängen Er Persson? i Prästgården; Det finns en dräng Erik Persson i prästgården som skall vara född i Häggås (Dor Al:1 s 1).  
 
(7.4) Pigan Anna Jonsdotter ?; Finns flera olika kandidater.  
 
 
Det är fyra familjegrupper som är återkommande dopvittnen. Jag hittar inget dirkt samband. Jag hoppas att någon annan kan göra det.
 
M v h
Bengt

2008-01-20, 23:27
Svar #28

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Prydlig uppställning, Bengt, som underlättar kommunikationen  
 
Tidigare har jag föreslagit att det är Prästgården för 7.3+4 [Prästegården + Ibid]
 
En kortis t.v. bara: 9.1 Per Andersson har väl lika nära släktskap som hustrun  
till Justina om hon skulle vara Erik Sundströms dotter; och Per har en syster
Gertrud Andersdotter f. 1759-12-11, som kan ha varit gift med Grels Andersson Grön  
 
Och då aktualiseras Jonas släkt med Justina-tradition - där min kännedom är mycket begränsad  
 
När stormen bedarrat /StigLennart

2008-01-22, 20:47
Svar #29

Utloggad Bengt Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 21:30
    • Visa profil
Rättelse
 
Efter ett påpekande på min mail vill jag göra en rättelse av mitt förra inlägg. Jag skrev under 7.3 att Jakob Josefssons Normans bror Pål var gift med Anna Salomonsdotter. Visst var han gift med Anna Salomonsdotter, f 1898, men inte med Anna Samuelsdotter (5.4).
 
Bengt

2008-01-23, 00:15
Svar #30

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
För enkelhets skull kallar jag t.v. alternativa Erik Olofssons dotter för Justina Sundström:
med henne skulle 9.1 vara (inte bara som hustrun syssling till Erik Mattssons) utan kusin.
Likaså Grels Gröners ifrån Junsele hustru 1791-12-26 [2094.8.50800] Gertrud Andersdotter i Tåsjö !

2008-01-23, 12:17
Svar #31

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
PS Bengt: släktsammanvigseln 1769-12-28 [Fjällsjö C:2 2040.12.56700]  
Nybyggare Gabriel Mattsson, Skantsnäset-Pig Kierstin Larsdr, Kroknäset
(utan faddergenomslag) väl Vängels Matts Erikssons son och Sundströms svägerska !
Dvs Justinas alternativa familjer knappast helt obekanta med varandra ? DS

2008-01-23, 13:57
Svar #32

Utloggad Bengt Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 21:30
    • Visa profil
Hej Stig-Lennart
 
Nu har jag kopplat ihop Justina med Erik Sundström och hustru. Även då blev det några kusiner. Har även lagt in lite förfäder så att det skall gå att jämföra barnens namn med deras. Som du ser finns det inga Justinor några generationer upp.
 
Justina Eriksdotter Sundström. Född 1772 (om Sundström skall kunna vara fadern). Död 1860-07-28 (87 år gammal enligt Dorotea E:1 s 30) Granliden, Dorotea.  
 
f
Erik Olofsson Sundström. Dragon, nybyggare i Allvattnet, Ström. Född 1726-07-29 Bredgård, Ström. Död 1772-03-02.
 
m
Anna Larsdotter. Född 1729-02-02 Kroknäset, Fjällsjö. Död 1784-02-16 Tåsjö.  
 
ff
Olof Persson Sundberg. Dragon i Bredgård, Ström. Född 1699-06-02 Öhn, Ström. Död 1754-04-08.  
 
fm
Karin Eriksdotter. Född 1700-01-07 Öhn, Ström. Död 1770.  
 
mf
Lars Johansson. Bonde i Kroknäset, Tåsjö, nämndeman. Född 1706-04-07 Tåsjö, Fjällsjö. Död 1775-10-05 Tåsjö, Tåsjö
 
mm
Kerstin Ingelsdotter. Född 1709 Gafsele, Åsele. Död 1776-08-18 Tåsjö.  
 
ff f
Per Andersson Kaxe. Dragon. Född omkring 1660 Tullingsås, Ström. Död 1709.
 
ff m
Anna Andersdotter. Född omkring 1661 Öhn, Ström. Död 1730.  
 
fm f
Erik Persson. Bonde på nr 2 i Öhn, Ström. Född 1665 Görvik, Hammerdal. Död 1719 Öhn, Ström.
 
fm m
Seborg Persdotter. Född omkring 1658 Öhn, Ström. Död 1731 Öhn, Ström.
 
mf f
Johan Johansson Hokkinen. Nybyggare i Tåsjö östra by. Född omkring 1658 Kroknäset, Fjällsjö. Död 1726 Kroknäset, Fjällsjö.  
 
mf m
Anna Göransdotter. Född 1665 Västertåsjö, Fjällsjö. Död 1721 Kroknäset, Fjällsjö.  
 
mm f
Ingel Persson. Länsman från 1723, nämndeman. Född 1675 Sil 1, Fjällsjö. Död 1723-05-19 Gafsele, Åsele.  
 
mm m
Gertrud Nilsdotter. Född 1670 Gafsele, Åsele. Död 1722-09-02 Gafsele, Åsele.  
 
 
Barn
 
1 Daniel Eliasson. Född 1797-06-09 Granliden, Dorotea. Död 1824-03-21 Granliden, Dorotea.  
 
2 Katarina Eliasdotter. Född 1799-04-14 Granliden, Dorotea. Död 1877-12-09 Långsele, Dorotea.  
 
3 Erik Eliasson. Född 1801-01-09 Granliden, Dorotea.  
 
4 Elias Eliasson. Född 1802-04-29 Granliden, Dorotea. Död 1878-12-11 Granliden, Dorotea.  
 
5 Kristina Margareta Eliasdotter. Född 1804-08-27 Granliden, Dorotea.  
Död 1889-02-27 Sörstrand, Dorotea.  
 
6 Anders Eliasson. Född 1807-01-11 Granliden, Dorotea. Död 1880-06-27 Ormsjö, Dorotea.  
 
7 Maja Lisa Eliasdotter. Född 1809-03-25 Granliden, Dorotea. Död 1904-01-03 Långsele, Dorotea.  
 
8 Jonas Eliasson. Född 1810-11-08 Granliden, Dorotea. Död 1873-06-01 Långsele, Dorotea.  
 
9 Anna Brita Eliasdotter. Född 1815-07-16 Granliden, Dorotea. Död 1815-11-09 Granliden, Dorotea.  
 
 
Dopvittnen
 
(1.1)   Ivar Eliasson, f 1744, Avaträsk; Ej släkt på närmare håll. Hustrun Anna Nilsdotter, f 1750, inte heller släkt på närmare håll.
 
(1.2) Grels Andersson Gröner, Granliden; Har jag ej föräldrarna till, men eftersom han skall vara född i Brunflo är han troligtvis inte släkt. Hans första hustru Gertrud Andersdotter, f 1759, är kusin till Justina Sundström. Hustrun Malin Johansdotter, f 1756, är inte närmare släkt med Justina.  
 
(1.3) Johannes Nilsson och hustru (Karin Jonsdotter, f Bjärtrå), Bergvattnet; Johannes, f 1762 är inte släkt med Justina. Inte heller hustrun Karin Jonsdotter, f 1847 i Bjärtrå. Karin har tidigare varit gift med Per Nilsson, f 1757, som är mormors mosters sondotter son till Justina Sundström.  
 
(1.4) Drängen Olof Persson; Olof Persson, f 1765, och inte släkt på närmare håll med Justina Sundström.
 
(1.5) Pigan Helena Israelsdotter f 1776, är inte släkt på närmare håll. Gifter sig 1798 med en bror till Justina Sundström.
 
(2.1) Carl Eliasson och hustru, Ormsjö; Carl Eliasson, f 1751 i Ramsele, är inte släkt med Justina Sundström på närmare håll. Hans första hustru Karin Jonsdotter, f 1753, d 1787, är inte släkt på närmare håll. Hans andra hustru Karin Eriksdotter, f 1764, är en syster till Justina Sundström.
 
(2.2) Mats Olofsson och hustru; Mats Olofsson, f 1774, är morfars morbrors dotterdotters son till Justina. Hustrun Märet Eriksdotter, f 1776, är inte närmare släkt med Justina.  
 
(2.3) Erik Henriksson, Tåsjö; Erik Henriksson, f 1778, är inte närmare släkt med Justina,  
 
(2.4) Pigan Margret Karlsdotter; Marget Karlsdotter, f 1779 i Västra Ormsjö. Hon är inte närmare släkt med Justina Sundström
 
(3.1) Johan Isaksson och hustru i Avaträsk?; Johan Iaksson, f 1767, är inte närmare släkt med Justina. Hans hustru Margareta Persdotter, f 1767, är syssling till Justina
 
(3.2) Drängen Jon Carlsson; Troligtvis Jonas Karlsson, f 1784 i Ormsjö. Son till Carl Eliasson. Justina Sundström är en syster till hans styvmor.
 
(3.3) Pigan Katarina Carlsdotter; Troligtvis Karin Karlsdotter, f 1775 i Ormsjö. Hon är inte närmare släkt med Justina. Dotter till Carl Samuelsson.
 
(3.4) Drängen Er Persson i Prästgården; Det finns en dräng Erik Persson i prästgården som skall vara född i Häggås (Dor Al:1 s 1).  
 
(3.5) Juliana Carlsdotter; dotter till Carl Eliasson ovan. Justina Sundström är en syster till hennes styvmor.
 
(4.1) Israel Israelsson och hustru Brita Pålsdotter i Västra Ormsjö; Israel Israelsson är bror till Helena Istralsdotter (1.5). Brita Pålsdotter är ej släkt på närmare håll.  
 
(4.2) Mårten Eliasson och hustru Brita Johansdotter i Östra Ormsjö; Mårten Eliasson, f 1769, ej släkt på närmare håll. Inte heller hustrun Brita Johansdotter, f 1775.  Mårten är bror till Carl Eliasson ovan.
 
(4.3) Drängen Göran Persson i Bergvattnet; Troligtvis Göran Persson Bergqvist, f 1782, och son till Per Nilsson och Karin Jonsdotter, f Bjärtra. Karin är dopvittne till Justinas första barn. Göran är inte närmare släkt med Justina.  
 
(4.4) Pigan Gertrud Persdotter i Bergvattnet; bör vara Gertrud Persdotter, f 1784, som är syster till föregående Göran och inte heller närmare släkt med Justina.  
 
(5.1) Erik Jonsson i Lavsjö och hustru Sofia Salomonsdotter; Erik Jonsson, f 1756, är inte närmare släkt med Justina. Sofia Salomonsdotter, f 1759, är inte närmare släkt med Justina.  
 
(5.2) Anders Andersson i Lavsjö och hustru Märet Hansdotter; Anders Andersson, f 1763, är inte närmare släkt med Justina. Hustrun Märit Hansdotter, f 1760, är inte släkt med Justina.  
 
(5.3) Drängen Per Bertilsson i Avaträsk; Troligtvis Per Bertilsson, f 1777 i Avaträsk. Han är inte närmare släkt med Justina.
 
(5.4) Pigan Anna Samuelsdotter i Ormsjö; Anna Samuelsdotter, f 1789, är Mormors systersons dotterdotter
till Justina Sundström.  
 
(6.1) Bertil Persson i Avaträsk och hustru Brita Jonsdotter; Bertil Persson, f 1742, är farfars systerdotter sonson till Justina. Brita Jonsdotter, f 1754, är inte närmare släkt med Justina. Brita Jonsdotter är mor till Per Bertilsson (5.3) och syster till Erik Jonsson (5.1).
 
(6.2) Samuel Karlsson i Ormsjö och hustru Lisa Henriksdotter; Samuel Karlsson, f 1757, är inte närmare släkt med Justina. Lisa Henriksdotter, f 1768, är syssling Justina.  
 
(6.3) Drängen Jakob Persson i Ormsjö; Det finns en dräng Jakob Persson hos Carl Eliasson i Ormsjö i Dorotea Al:1 s 37. Födelseåret är otydligt och jag får det till 1788. Det finns en Jakob Persson, f 1788 i Vojmsjö, Åsele som det kan vara. Han är inte närmare släkt med Justina.  
 
(6.4) Pigan Brita Johansdotter i Avaträsk; Troligtvis Brita Johansdotter, f 1790 i Avaträsk. Hon är mormors systersons dotterdotter till Justina.  
 
(7.1) Kyrkoherden Jonas Blom och hustru Brita Blom; Jonas Blom är inte släkt med Justina. Hustrun Brita Henningsdotter är inte heller släkt med Justina.  
 
(7.2) Nils Olofsson och hustru Anna Helgesdotter i Granliden; Nils vet jag ej föräldrarna till. Har antecknat att han skall vara född 1778 i Edsele. Hustrun Anna Helgesdotter, f 1760, är ej närmare släkt med Justina. Anna Helgesdotter är mor till Jakob Persson (6.3) och Petrus Persson som är gift med Margret Karlsdotter (2.4).
 
(7.3) Drängen Jakob Josefsson i Prästgården; Troligtvis Jakob Josefsson Norman, f 1787. Han är  
mormors mosters sondotters dotterson till Justina.  
 
(7.4) Pigan Anna Jonsdotter i Prästgården; Hittar ingen Anna Jonsdotter i Prästgården i Dorotea Al:1.  
 
(8.1) Elias Johansson och hustru Marta Eliasdotter i Ormsjö; Elias Johansson, f 1761, är ej närmare släkt med Justina. Hustrun Marta Eliasdotter, f 1763, är inte heller närmare släkt med Justina. Marta Eliasdotter är en syster till Carl Eliasson.
 
(8.2) Grels Andersson i Granliden; se (1.2).  
 
(8.3) Jonas Carlsson och hustru Brita Kajsa Johansdotter i Ormsjö; Jonas Karlsson, f 1784, Justina är en syster till hans styvmor. Brita Kajsa Johansdotter, f 1789, är inte närmare släkt med Justina. Jonas är son till Carl Eliasson.
 
(8.4) Drängen Elias Ersson i Ormsjö; Troligtvis Elias Eriksson, f 1793 i Ormsjö. Han är ej närmare släkt med Justina.  
 
(8.5) Pigan Juliana Eriksdotter i Ormsjö; troligtvis Juliana Eriksdotter, f 1792, och syster till föregående Elias.  
 
(9.1) Per Andersson och hustru Sara Olofsdotter i Avaträsk; Per Andersson, f 1761, är kusin till Justina. Sara Stina Olofsdotter, f 1768, är inte närmare släkt med Justina.  
 
(9.2) Nils Jonsson i Bergvattnet; Nils Jonsson, f 1775 i Anundsjö, är inte släkt med Justina. Hustrun Gertrud Persdotter, f 1784, är inte närmare släkt med Justina, se även (4.4).  
 
(9.3) Göran Persson och hustru Greta Jonsdotter i Bergvattnet; Det är troligtvis samma Göran Persson Bergqvist som tidigare varit dopvittne (4.3). Hustrun Margareta Jonsdotter är inte släkt med Justina.  
 
(9.4) Drängen Per Johansson i Avaträsk; Troligtvis Per Johansson, f 1797 i Avaträsk. Han är mormors systersons dotterson till Justina.
 
(9.5) Pigan Brita Stina Nilsdotter i Bergvattnet; Detta är troligtvis Brita Stina Nilsdotter, f 1789 i Rörström, Tåsjö och senare gift och bosatt i Vallsjön, Dorotea. Hon är inte närmare släkt med Justina. Brita gifter sig 1819 med Anders Bertilsson som är bror till Per Bertilsson (5.3).
 
OBSERVERA ATT OVANSTÅENDE SLÄKTSKAP ÄR UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT JUSTINA ÄR EN DOTTER TILL ERIK SUNDSTRÖM.
 
Vilket jag känner en stor tveksamhet till.
 
Tycker nog fortfarande att Erik Mattsson är en starkare kandidat. En bidragande orsak till detta är uppgiften om att Justina skulle komma från Norge. Några Erik Mattssons barn bosätter sig senare i Frostviken.
 
Det blev ytterligare ett långt inlägg. Just nu känns det som att det inte går att komma längre och att det fattas pusselbitar, t ex vad är kopplingen mellan dopvittnen och Samuelsönerna i Ormsjö.
 
 
M v h
Bengt
 
(Meddelandet ändrat av blom den 23 januari, 2008)

2008-01-23, 20:53
Svar #33

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej Bengt,
Jag har med intresse följ denna diskussion och vill bara Tacka dig för ditt Jättejobb!!!
Tyvärr har jag inget att bidra med, har inte haft riktigt tid att dyka ner i detta material och det verkar inte vara helt lätt att finna sanningen, men med den energi som du har vet man aldrig .....
 
Mvh
Janne

2008-01-23, 21:16
Svar #34

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack från mig också till Bengt och StigLennart för denna diskussion. Det har varit lite svårt att följa alla turer ibland , men jag tror att nätet dragits åt lite angående Justinas härkomst.
 
Men... jag kan heller inte släppa att familjen Erik Mattson  känns som en möjligare kandidat som Justinas familj.  
 
Jag hoppas att fortsättning följer!
 
Anita

2008-01-26, 08:58
Svar #35

Utloggad Bengt Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 21:30
    • Visa profil
Dags att sammanfatta vad som kommit fram om Justinas ursprung och vad jag kommit fram till.
 
Justina är född 1772 eller 1773. I Åsele Al 2 s 372 anges hon vara född 1773.
 
I Dorotea Al:2 s 93 anges hon vara född 1773. Jag skulle vilja tolka födelseorten till Norsjö.
 
I samma hfl s 97 ser det mer ut som Norrje med ett frågetecken.
 
I Dorotea Al:3 s 138 anges hon vara född 1773 i Norrje?.
 
Även i samma hfl s 147 är det 1773 och Norrje?.
 
Någon koppling till Norge verkar det finnas.
 
Enligt uppgift skall Erik Mattsson ha ägnat sig åt tjuvjakt på ren och rymt fältet (Modin; Gamla Tåsjö s 142). Jag har sett en uppgift om att Erik skall ha blivit dömd för renstöld 1771 (Olle Stenum).
 
Enligt Tåsjö DII :1 s 10 skall Erik Mattsson ha återkommit från Norge. Eftersom sidan börjar med 1781 och det finne ett kryss för det året antar jag att det tidsmässigt rör sig omkring det året då han återvänt. Han skall alltså ha återvänt från Norge när Justina varit 8-9 år. De barn som finns antecknade på samma sida är dottern Magdalena (f 1763) och dottern Karin (f 1760). Det står något där angående Karin om Fjällsjö och Åsele som jag har svårt att läsa.
 
Jag vet inte om man antecknade i denna bok andra barn än de som genomgick konfirmation och vet inte heller vid vilken ålder barnen konfirmerade sig på denna tid. Anteckningarna på sidan i DII sträcker sig fram till 1786 och då skall Justina ha varit 12 eller 13 år. Om konfirmationsåldern var senare skulle Justina kunnat vara med familjen. Även brodern Erik.  
 
Ytterligare barn till Erik och Karin är Anna, f  1759, Kristina 1766 och Henrik 1769. De finns inte heller med familjen i Tåsjö Al:1 s 16. Där finns barnen Magdalena, Karin och Erik (f 1777) med. I samma hfl finns Justina med bland pigor på sista sidan. Där tycker jag att födelseåret verkar vara 1772.
 
I tidigare diskussion i abf under Frostviken 2004-02-18 har det framkommit att dottern Anna skall vara gift och bosatt i Justernäs. Döttrarna Magdalena och Karin skall också ha bosatt sig i Frostviken. Karin kallades tydligen Brän Kari efter någon brännskada.
 
Det kan konstateras att familjen varit i Norge och det är troligt att i vart fall Anna stannat i Frostviken på vägen hem till Tåsjö. Jag har inga dödsår för Kristina och Henrik och vet inget om vad som hänt dem och om de ens uppnått vuxen ålder.
 
Om familjen varit på resande for under den tid som Justina föddes och prästen vet att familjen varit i Norge tycker jag att prästens anteckning Norrje? i Doroteas hfl är rimlig. Detta anser jag vara ett starkt indicium för att Justina hör till den familjen.
 
Namngivningen av Justinas barn jag inte se ge stöd åt den ena eller andra riktningen.
 
Då återstår dopvittnena. Det är ingen stor befolkning i denna trakt vid denna tid och tar man slumpvis 20-30 personer och jämför säktskap med en viss person, är nog sannolikheter ganska hög för att någon av dem skulle vara släkt på närmare håll med personen ifråga. När dopvittnet har rest långt framstår det som tydligare att det finns mer att en orts- eller granngemenskap. Olof Persson från Tåsjö framstår som ett sådant dopvittne. Han är son till Karins syster Lisa som finns med på samma sida i Tåsjö Al:1 som familjen Erik Mattsson.
 
Det finns argument för att Justina är dotter till Erik Mattsson och Karin Hindriksdotter. Dessa argument anser jag vara tillräckligt starka för att koppla ihop henne med dem. Där får hon stå som dotter tills någon kan prestera tillräckligt starka motargument.
 
Nu lägger jag ned Justina-forskningen (i vart fall ett tag).
 
M v h
Bengt

2008-01-26, 09:47
Svar #36

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Bengt!
Tack för hjälpen och den fina sammanfattningen! Jag delar den.
 
Jag har tolkat födelseorten till Norsjön eller Norrje? (Doroteas andra Hfl sid. 93 och 97)  I Doroteas tredje Hfl sid 138 och 147 tyder jag Norrje?.  
 
Jag härstammar från Justinas dotter Maria Elisabeth (Maja-Lisa) 1809-1904  och om henne har jag följande:
 
Som ogift var Maja Lisa piga hos bla Mickel Johansson och Mårten Ersson i Mårdsjö och hos Per Salomonsson i Svanabyn. 1830 anmäldes hon av pastorsämbetet till Kungliga Nummerlotteriet (?) i Sthlm för att delta i utlottningen av Brudgåfvovinst med motiveringen att hon är både fader- och moderlös, äger försvarlig Christendoms-kunskap och förenar därmed ett ärbart uppförande. (Källa: Olof Stenum.)  Det måste dock ha varit ett missförstånd, eftersom fadern dog 1844 och modern 1860.....  
 
Maja Lisa blev med åren blind och bodde som fattighjonsänka hos M O Markusson i Låjtavare Dorotea. (I folkräkningen 1890 är hemorten Tvärsele, Dorotea) De sista åren fick hon Fattigvårdsstyrelsen som målsman. Hon blev nästan 95 år.  
 
De lite märkliga uppgifterna när det gäller Maja-Lisas brudgåvovinst ger mig en aning att det finns flera oklarheter i denna familj....
 
Jag har kontaktat Olof Stenum som har kunskaper om Justina och Elias familj, men han kan tyvärr inte delta i den här diskussionen just nu.
 
Jag satt för någon vecka sedan på SVAR för att titta igenom denna famij igen, men hittade inga flera uppgifter än vad som redan redovisats här och i andra diskusioner ang. Elias och Justina.
 
Hälsningar Anita
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 26 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 26 januari, 2008)

2008-01-26, 10:19
Svar #37

Patrik Hägglund

Tack Bengt för en mycket detaljerad och noggrann genomgång av detta mysterium. Jag skrev tidigare att jag tolkar Justina som en dotter till Erik Mattsson och den misstanken har stärkts, även om det som du själv skriver är svårt att hitta något som ger ett absolut stöd åt ena eller andra riktningen.  
 
Min ana är Katarina Eliasdotter f 1799 i Granliden, Dorotea. död 1877 Långsele, Dorotea

2008-01-26, 12:39
Svar #38

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Instämmer, Bengt - ock med föregående talares tack.  
Dock att utredningen (fr.o.m. t.ex. 13 januari 2008 - 13:18)  
kanske platsar bättre under Justina Ersdotter född 1773 i Norrsjö... ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna