ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Remsnidare  (läst 1331 gånger)

1999-08-22, 12:32
läst 1331 gånger

Utloggad Thage Petrusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2012-04-07, 21:35
    • Visa profil
Hej
I Lidköping har jag i början av 1700-talet (1719)
påträffat en Johan Lidman vars yrke är Remsnidare enligt en artikel i Släkt o hävd ang släkten Kjellberg, är det någon som har påträffat någon remsnidare.  
Själv vill jag tyda yrket som -Ramsnidare- tillverkning av ramar ?
mvh Thage

1999-08-22, 22:14
Svar #1

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Remsnidare är oftast detsamma som sadelmakare. Remsnidare- och sadelmakareämbetet kallades deras skrå i vissa städer. Det finns en skrift av L E Nilsson med titeln Remskärare- sadelmakare och Bältareyrkenas historia, tryckt i Göteborg 1946. Den beskriver dessa yrken och ger uppgifter om skråna i ett stort antal städer, däribland Lidköping. Några sadelmakare nämns, men det förefaller som om de som nämns inte är alla som funnits, snarare de som författaren råkat stöta på. Johan Lidman nämns inte. Det kan bero på att han var mästare i någon annan stad men bosatt i Lidköping. Den förste som L E Nilsson nämner i Lidköping är Bengt Malmgren 1746. Lidköping redovisas kortfattat på sid 171.

1999-08-22, 22:26
Svar #2

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Thage,
Jag tror nog att den nämnda Johan Lidman är densamme som min anfader med samma namn som senare tituleras sadelmakare (se efterlysning under Landskap/Västergötland/Socknar/Lidköping).
 
Den utmärkta boken Hantverk i Sverige ger följande information under rubriken Sadelmakare; Till sadelmakarnas ämbete i Stockholm 1621 hörde även remsnidarna. De tillverkade selar och andra remtyg, men fick inte framställa sadlar. Sadelmakarna å andra sidan fick inte producera selar och remtyg, men gjorde det ändå eller anställde en remsnidargesäll för att på så sätt kunna leverera en komplett utrustning.... Under 1700-talet försvann benämningen remsnidare och deras verksamhet kom helt att gå upp i sadelmakarnas.
 
Med ledning av ovanstående vill jag nog påstå att den nämnda Johan Lidman är identisk med min unge (1719) förfader, som var född 1693 1/11 i Lidköping (son till vaktkarlen och borgaren Anders Hansson o.h.h. Ingeborg Bengtsdotter) och senare blev Sadelmakarmästare, bosatt i 7:e roten (nya staden) Lidköping, död 1760 1/3 i Lidköping.
 
Har du mer uppgifter om Johan Lidman hans yrke eller hans hustru Maria Lidmark (1695-1773) så tar jag tacksamt emot sådana.
/Torbjörn/

1999-08-23, 08:32
Svar #3

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Thage,
Vilket nummer av Släkt & Hävd är det du refererar till i ditt inlägg?
/Torbjörn/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna