ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Resepredikant  (läst 2706 gånger)

2008-12-09, 17:41
läst 2706 gånger

Utloggad Margareta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-11-22, 13:40
    • Visa profil
En anfader har som titel resepredikant. Har kommit fram till att det rör sig runt 1860 i Småland och han försvinner i husförhören då efter att ha flyttat till Missionsföreningen i Nybro. Har varit i kontakt med Missionsföreningen i nordöstra småland (föreningarna har gått ihop och bildat en stor i böjan på 1900-talet)men de har ingen matrikel över sina resepredikanter. Så min fråga ut i etern är hur går jag vidare för att få tag på karln och hur hans fortsatta väg finns att finna. Tacksam för alla förslag.
 
Ha det bra1
Margareta Lönnerberg

2008-12-09, 23:39
Svar #1

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
OM du inte via Friförsamlingarnas arkiv (missionsförbundet, ÖM/Evangeliska friförsamlingen/-kyrkan, Fribaptister osv) kan få fram var personen hade sin hemvist så är det nog bäst att eftersöka honom på vanligt sätt med namn och födelsedata/ -plats, här på rötter. Småland är ju fylld av små församlingar där man på senare gått ihop och bildat nya församlingar vilket gör att matriklarna inte följer med på samma sätt.
Lycka till

2008-12-10, 20:52
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Missionsförening, inte missionsförsamling, det låter som det rör sig om Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen (EFS) och inte någon av frikyrkorna. Om Östra Smålands Missionsförening (ÖSM) hade bildats redan på 1860-talet vet jag inte. Den är i alla fall liksom EFS en luthersk missionsförening. Fanns den på 1860-talet är det förstås ett tänkbart alternativ för predikantens andliga hemvist.
 
Det bästa är nog trots allt att du lämnar ut namn och födelsedata, som Elisabet skriver.
 
Mvh
Ingegerd

2008-12-11, 15:21
Svar #3

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Hej. Min Morfar var resepredikant . Han reste runt i församlingar men var skriven med mormor och barnen i Eskilstuna. Mamma har berättat att han nästan aldrig var hemma. Mitt tips är att du kanske kollar var hans barn  och fru ,om han hade några bodde ,och få tag på honom via den vägen
Annars får du väl  lämna ut namn och födelsedata som dom andra skriver

2008-12-11, 19:21
Svar #4

Utloggad Margareta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-11-22, 13:40
    • Visa profil
Tack snälla för era förslag. Är liksom lite ny på det här med både släktforskning o nätet. En fråga  (två egentligen) Hur får jag tag på Frikyrkornas arkiv? Var lägger jag ut hans namn o data? Har försökt att gå genom fru och barn men de är inte döpta i sv. kyrkan och någon vigsel verkar inte heller ha skett genom kyrkan

2008-12-11, 22:03
Svar #5

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Margareta!
 
Varje frikyrkosamfund har sitt eget arkiv, troligen i anslutning till sitt huvudkontor. Eftersom du ännu inte vet vilket samfund det gäller, är det nog lättare att börja med namn, födelseår och den senast kända uppgiften om var mannen bodde. Du har kanske störst chans att få hjälp om du frågar under den socken i Småland där han bodde ca 1860. Men även i den här diskussionen som ändå är igång går det nog bra att fråga. Visar det sig att det är bättre att hålla till någon annanstans, hjälper anbytarvärden säkert till att flytta diskussionen.
 
Mvh
Ingegerd

2008-12-11, 23:44
Svar #6

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Hej !
 
I Jönköpings län skickar alla frikyrkorna sina gamla arkiv till Folkrörelsearkivet i Jönköping. Det finns något liknande i Kalmar ser jag, när jag slår upp telefonkatalogen HITTA på nätet.
 
MVH / Barbro

2008-12-12, 08:15
Svar #7

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej Margareta!
Du skriver Har försökt att gå genom fru och barn men de är inte döpta i sv. kyrkan och någon vigsel verkar inte heller ha skett genom kyrkan.
Detta verkar vara typiskt baptisterna, vilka finns tre organisationer i Sverige (kanske även vanligt i andra frikyrkor/församlingar).
Svenska baptister, Fribaptisterna & Örebromissionen. Nu har några av dessa hamnat tillsammans med andra frikyrkor/församlingar och jag har inte någon superkoll på dessa. Men om vi hjälps åt på nätet så kanske det går. ÖM (örebromissionen) har sitt säte i Örebro föståss och heter nu Evangeliska frikyrkan (EFK), det finns arkiv -- dock tror jag att ÖM är för ung med sin historia för att just din resepredikant ska vara med.
 
Ett annat tips: om du har något samhälle som din resepredikant var ofta i kan du kontakta den friförsamling som finns på orten och fråga det äldre gardet. De brukar kunna sina föräldrars historia.
 
Du skriver även: Var lägger jag ut hans namn o data?
Jag föreslår--Småland/okänd socken i Småland.
Skriv gärna in hans hela namn och hela famlijen med all den information som du har idag.
Lycka till

2008-12-12, 15:09
Svar #8

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Nu har jag fått ett ännu bättre tips av min egen far.
Antingen är det Nordöstra Smålands missionsförening eller Svenska Baptister.
Nordöstra Smålands missionsförening har gått samman med andra och heter numera Evangeliska fosterlandsstiftelsen (EFS).
Du finner båda via nätet. Båda var verksamma tidig 1800-tal.
Utanför Tuna ska det visst finnas en församling kvar, som en gång i tiden tillhörde NÖ Smålands missionsförening.

2008-12-12, 19:28
Svar #9

Utloggad Margareta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-11-22, 13:40
    • Visa profil
Vad ni är fantastiska och hjälpsamma och jag tackar er alla för bra tips. Karln jag söker heter Karl Johan Petterson och någonstans på vägen som predikant har han antagit namnet Lönnerberg. Jag tappade bort honom efter att han flyttat till Madesjö, Småland och Nybro Missionsförsamling(1890) och sedan är han försvunnen. Född 1859 i Lönneberga och har dött i Linköping efter Sveriges befolkningsregister, där inget dödsdatum är utsatt. Var i kontakt med Missionsföreningen (ÖSM) i Småland men de hade inga annaler över resepredikanter (vilket i och för sig jag tycker är konstigt).
 
Tack för all er hjälp

2008-12-12, 19:38
Svar #10

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Jaha, tappat honom 1890.
Här kommer 1900 svbef.
Pettersson Lönnerberg, Karl Johan f 1859 i Lönneberga (Kalmar län, Småland)
Predikant, Gift man, far i famljen. Boende i
Nya staden Tomt N:o 11, Lidköping, (Skaraborgs län, Västergötland)
Vigren, Sofia Kristina f 1865 i Njurunda (Västersnorrlands län, Medelpad) hustru.
Ester Sofia f 1889 i Lönneberga
Anna Elisabet f 1891 i Madesjö
Karl Natanael f 1893 i Madesjö
Sven Petrus f 1895 i Madesjö
Johan Paul Emanuel f 1898 i Lidköping
Oskar Gabriel f 1900 i Lidköping

2008-12-12, 19:43
Svar #11

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
På samma CD står det även
Persson Lönnerberg, Karl Johan f 1859 osv.  
hela familjen står med men detta är annorlunda
Bor i  
Utom nya staden tomt N:o 117 i Lidköping.
Vilket som är rätt får du kontrollera upp.
 
Här finns även antecknat att barnen
Anna & Karl är döpta af lekmän, samt att Johan & Oskar är
icke af Sv. Kyrkan döpt.

2008-12-13, 07:18
Svar #12

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 10:07
    • Visa profil
I och med de är döpta av lekmän borde de vara baptister. Vid denna tid fanns väl tre grupper baptister, Baptist, Örebromisionen och fribaptister, den sista var ganska liten. Baptist och ÖM var en och samma kyrka på denna tid, men ÖM hade egna predikanter. Splittringen kommer senare. Kolla med de baptistförsamlingar/EFK som finns på de orter han har bott, fått barn.  
 
Lidköpings - Baptistkyrkan
N. Torngatan 22, 531 31 LIDKÖPING
tel: 0521-244 72 epost: baptist.lidkoping@korset.com
www.korset.com/lidkoping
 
I Madesjö finns ingen egen församling idag. Vet inte om det är Nybro som ligger närmast, kan ju kolla med både Missionsförsamlingen och Nybro fria församling.
 
 
Lycka till

2008-12-13, 18:12
Svar #13

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Det finns ett kapitel i Den inre missionens historia om bildandet av Kalmar läns kretsförening 26 juni 1877. I ett stycke står: Såsom resepredikanter i Kretsföreningen hafva följande män gjort sig mera bemärkta genom en välsignelserik verksamhet: (några namn räknas upp bl a K.J. Petersson från Lönneberga 1885-1889. Kanske inte så mycket hjälp men alltid något.

2008-12-13, 20:15
Svar #14

Utloggad Margareta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-11-22, 13:40
    • Visa profil
Hej Lisbeth,
 
Skulle gärna vilja veta var man får tag på Den inre missionens historia och vilken kretsförening det rör sig om. Det lät mycket intressant. Letar efter sådana uppgifter också eftersom jag gärna vill veta lite om livet som resepredikant och vilken frikyrka han verkligen verkade i.
 
Tack för övriga uppgifter. Har varit inne på Lidköping men inte hittat tomt no 117 el 11 (ber om ursäkt att jag skrev Linköping igår de är ju tämligen likartade i stavningen)
 
Tack för tipset om baptisterna, hade dock ingen aning om at de hade resepredikanter
 
Tack för alla tips som jag nu skall följa upp.

2008-12-13, 23:44
Svar #15

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Margareta!
 
Jag gick in på Google och skrev Den inre missionens historia (inkl. citationstecknen) och fick direkt upp en länk till Bokbörsen. Går man direkt till www.bokborsen.se och skriver Ekman, E. J. i sökrutan, får man upp flera alternativ på litteratur i inre-missionshistoria.
 
Mvh
Ingegerd

2008-12-14, 15:26
Svar #16

Utloggad Margareta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-11-22, 13:40
    • Visa profil
Tack för uppgiften och boken är beställd. Tack alla för er hjälp och ni är en guldgruva
 
God jul önskar jag er alla, Margareta

2008-12-14, 19:58
Svar #17

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Böckerna är sammanlagt 5 till antalet om jag kommer ihåg rätt. Vi har de andra på landet och bara en här, del III:2 där det står om detta.  
 
Hälsningar Lisbeth

2008-12-14, 22:52
Svar #18

Utloggad Gunnar Holm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2018-12-09, 22:24
    • Visa profil
Hej Margareta!
 
K J Petersson Lönneberg var en av de första predikanterna i Kalmar läns missionsförening (eller kretsförening som den kallades från början) [Elmgren: Jönköpings missionsförenings historia (1921), sid 399f]. Det tyder på att han hör hemma inom någon av de frikyrkor som utgår direkt från Svenska kyrkan, d.v.s. Svenska missionskyrkan eller Svenska alliansmissionen. Baptist är han uppenbarligen inte, eftersom barnen är döpta (om än inte enligt Svenska kyrkans ordning). Eftersom han inte finns med i Svenska missionskyrkans första pastorsbiografi Bildergalleri ur Svenska Missionsförbundet (1906), och eftersom han är smålänning är det nog väl värt ett försök att ta kontakt med Alliansmissionen.

2008-12-15, 18:11
Svar #19

Utloggad Margareta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2015-11-22, 13:40
    • Visa profil
Tack för tipset! Man hisnar över alla frikyrkoföreningar som finns (fanns) vilka jag inte visste hälften av, så jag är jätteglad för tipsen som verkligen skall undersökas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna