ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Regementspastor  (läst 1212 gånger)

2000-10-26, 22:15
läst 1212 gånger

Björn Stockman

Är det någon som vet något om Gabriel Laurentius Stockman? Han var Regementspastor 1672.

2002-01-20, 22:10
Svar #1

Utloggad Ann-Marie Björk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2008-08-25, 22:06
    • Visa profil
Finns det någon som har ytterligare uppgifter om regementspastor Anders Bråvik? Han var gift med
Margareta Strengberg och hade en son - Lars Bråvik, född 1668, som var kyrkoherde i Hardemo socken.
Anders Bråvik måste ha varit verksam som regementspastor i slutet av 1600-talet. Men var?

2002-06-19, 00:17
Svar #2

Utloggad Lars Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2021-07-08, 21:37
    • Visa profil
    • www.lasselilja.se
Ann-Marie Björk
Om Anders Bråvik (Gråvik) står följande att läsa i C O Nordensvan: Värmlands (Närkes och Värmlands) regementes historia, del 2 (första upplagan 1904 s 192, andra upplagan 1911 s 280):
Gift med Margaretha Strengberg. Är han densamme som Anders Erici, hvilket är troligt, så skulle han hafva blifvit reg.-pastor här 1655. Död såsom regementspräst vid N. o. V. reg på skeppen nov. 1675.
Mvh
Lars Lilja

2009-07-20, 21:20
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Grill ger viss handledning, men inte alltid. Jag hoppas någon med lokal kännedom kan upplysa eller ge handledning om var man kan hitta information. Det gäller vilka boställen regementspastorerna för Västerbottens resp. Västra Skånes regementen hade under 1700-talet.

2020-04-04, 09:17
Svar #4

Utloggad Erik Holmlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 582
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:08
    • Visa profil
I knektlängderna för regementenas föregångare, fännikorna, på 1500-talet finns nästan alltid en predikant bland fänikans avlönade personal. Han hade säkerligen samma roll som regementspräst hade under senare tid, har jag tänkt. Alltså själavård.
Men jag blir förbryllad när jag går igenom 1591 års militieräkningar för Per Olssons fänika över knektar från Västerbotten. Där listas nämligen predikanten Herr Olof upp bland det fåtal knektar i fänikan som utrustats med "spetsudd" inför krigståget mot Kolahus. Spetsudd var, om jag förstått saken rätt, pikenerarnas vapen. Även om "spetsudd" kanske bara syftar på den yttersta smidda delen av pik-stången, och att det var den smidda delen som distribuerades till förbanden och att knektarna själva fick göra trästångsdelen.
Hursomhelst, lite förvånande att se predikanten listas bland knektarna som beväpnades. Men det kanske var vanligt förekommande vid denna tid?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna