ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Botel Trulsdotter  (läst 384 gånger)

1999-11-17, 21:12
läst 384 gånger

Inger Rybrink

Vet någon något mer om ogifta pigan Botel Trulsdotter  och/eller hennes oäkta son Pehr August, senare kallad Peter August Andersson.
 
Botel var född 1811-05-05 i Johannisberg, Rödeby. (I senare hfl felaktigt påstådd född i Fridlevstad.  
 
Hon växte dock huvudsakligen upp i Fridlevstad där hennes far Truls Pehrsson (född 1786) var dräng i Möllegården. Hennes mor hette Ingrid Svensdotter och var 33 år 1815. Syskonen hette Jonas (f 1806), Mons (f 1808?), Peter (f 1813 eller 1814) Maria (f 1816-03-22), Catharina (f 1818-06-04?)
Johanni (f 1820-11-05), Anders (f 1823-01-26) och Sven (f 1826-09-16). De fem sista födda i Fridlevstad, dock ej de fyra första.
 
Botel är först piga i Fridlevstad och senare i Ramdala (senaste stället hos bonden Anders Pettersson på 10 Tornby)
 
Därefter flyttade hon till Lösen där hon bokfördes 1837-11-08 som piga på Lösens Prästgård. Här föds oäkta sonen Pehr August 1838-06-05. Botel bör alltså ha väntat barn redan då hon flyttade dit.
 
1938 flyttar hon och sonen till Beseboda i Augerum, där också gossens dopvittnen Carl Månsson och Karin Petersdotter bor. Där blir hon dock inte långvarig. Flyttbok saknas, men i kanten står att hon flyttat till något som jag tolkar som Bostorp. Bostorp finns i Fridlevstad och där bor Botels far med de yngsta syskonen, så det låter troligt, men jag kan inte hitta henne där.
 
Så småningom får jag ”tag på henne” igen i Lösen 1841. Då har hon inte sonen med sig. Var har hon varit under tiden och var har hon gjort av barnet?
 
Pehr August dyker så småningom upp igen i Nettraby 1852, där han kallas gossen Pehr August Andersson. Vet någon var han varit under tiden

2005-01-09, 15:35
Svar #1

Eva Bodgren

Peter August Andersson Dämpgårding är min farfars far hör av dig till mig info@bodgren.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna