ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prostituerad  (läst 919 gånger)

2011-11-09, 19:13
läst 919 gånger

Utloggad Kerstin Pawlowski

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2012-12-28, 11:48
    • Visa profil
Jag håller på att läsa Den sköna synderskan av Rebecka Lennartsson och skulle vilja veta om jag kan läsa rullorna som nämns, och annat relaterat, på nätet? Jag har hittat http://www.nad.ra.se/archive_index.aspx?id=33d9a939-cb72-435d-86fc-e4e515bf83eb& s=Balder men måste jag bege mig till arkivet, fysiskt, för att läsa innehållet?

2011-11-09, 20:05
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Hej Kerstin!
 
Jag gissar att dessa volymer, om de skannats, hade funnits tillgängliga i SVAR:s digitala forskarsal. Arkivet som du länkar till (Överståthållarämbetet/Prostitutionsbyrån) är nog ganska djupt in i Stockholms stadsarkivs struktur och tillhör kanske inte det material som släktforskare efterfrågar mest (såsom kyrkoarkiv, mantalslängder, bouppteckningar osv.). Ämnet anses nog därför så smalt att  materialet inte hamnar särskilt högt upp på prioriteringslistan när det gäller att skanna in och tillgängliggöra via internet (vilket är tråkigt, eftersom även jag tycker att ämnet i sig är riktigt intressant).
 
Nåväl, de volymer som dyker upp i NAD brukar vara markerade med en blå triangel om de finns tillgängliga via SVAR:s digitala forskarsal, men tyvärr ser ingen av volymerna i Överståthållarämbetet/Prostitutionsbyråns arkiv ut att vara skannade. Inte heller AD Online, som har börjat lägga in allt mer ovanliga arkiv online har detta arkiv i sin lista så du måste nog bege dig till Stockholms stadsarkiv för att kunna ta del av materialet på plats.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-11-09, 20:10
Svar #2

Utloggad Kerstin Pawlowski

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2012-12-28, 11:48
    • Visa profil
Ok, tack för snabbt och hjälpfullt svar. det blir till att bege sig till Marieberg då!

2011-11-09, 20:21
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Eftersom Överståthållarämbetet hade hand om själva Stockholms stad förvaras det aktuella arkivet på Stockholms stadsarkiv, så du får alltså bege dit, på adress Kungsklippan 6 på Kungsholmen.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-11-09, 20:39
Svar #4

Utloggad Kerstin Pawlowski

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2012-12-28, 11:48
    • Visa profil
Aha, gu´så bra! Tack igen Markus!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna