ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Postiljon  (läst 963 gånger)

2002-06-21, 18:38
läst 963 gånger

Lars Franzen

Söker en Postiljon som transporterade Stockholms-posten under åren ca 1872-1890, melan Gotland -Öland, Öland-fastlandet eller Kalmar-Stockholm.
Dvs var antingen Postdilligensryttare, postbonde eller postroddare. Omkom i tragisk olycka efter 1872 någon gång.  
Hn hette Svensson.

2003-12-25, 21:16
Svar #1

Utloggad Per Åke Bölander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-10-12, 10:28
    • Visa profil
Postiljoner i Hälsingland på 1800-talet kan de tänkas finnas registrerade någonstans.
Jag söker en postiljon som mördades runt 1880 i trakten av Norrala. Hans namn var (osäker) Gertzvall. Tacksam för svar.
 
Per Åke

2006-03-27, 08:16
Svar #2

agnetha

Jag undrar vad gjorde ett postbud?
Vänl.
Agnetha

2006-03-27, 10:11
Svar #3

Utloggad Ros-Marie Lidberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-05-27, 20:55
    • Visa profil
Agnetha!
 
Jag har funnit ett svar på vad postbud gjorde för något på hemsidan:
http://www.algonet.se/~hogman/slpost.htm
 
Under medeltiden började postgången att utvecklas. Mellan städer och olika myndigheter användes postbud. Dessa postbud var dock ej till för allmänheten. Det vanligaste sättet för allmänheten var att skicka brev med någon som skulle resa åt rätt håll. En förutsättning för att skicka brev var att både avsändaren och mottagaren kunde läsa och skriva. Därför var det i under denna tid ett privilegium för den övre klassen att skicka brev. Kungliga kurirer red runt med statsmaktens meddelanden.
 
Mvh
Ros-Marie Lidberg (stolt dotter till en pensionerad postiljon)

2006-03-27, 14:18
Svar #4

agnetha

Tack!
Min morfars morfar var postbud i Västra Torsås.
Vänl.
Agnetha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna