ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karborreplanteur  (läst 1595 gånger)

2001-04-29, 14:02
läst 1595 gånger

ingrid moberg

Vid forskning kring släkt i Algutsrums socken på Öland har jag påträffat denna märkliga titel i byn Hult. Jag tycker mig någon gång ha läst att det faktiskt fanns odlingar av kardborrar för användning inom textilindustrin. Tyvärr har jag glömt var jag läste detta. Kan det möjligen vara hos Linne?? Kan han ha tagit initiativ till sådan odling under sin öländska resa? Vet någon något om detta?

2001-04-29, 15:07
Svar #1

Barbro Lunsjö

Hej Ingrid!
 
Jag vet inget om Linn?s engagemang annat än att en sort, s.k. fransk kardborre, har det latinska namnet efter honom Dipsacus fullonum Lin. Kardborrfrön och kardborrerötter användes inom apotekarverksamheten. Detta har jag läst i SAOB. Däremot står det inget om textiltillverkning där.

2001-04-29, 17:38
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
När det gäller namngivning inom naturvetenskapen, så gäller en speciell ordning. 'Dipsacus fullonum' i detta fall är ett artnamn på en vädd, följt av namnsättarens namn i förkortning 'Lin.' ofta följt av årtalet för beskrivningen av arten. Således är det ett faktum inom biologin, att tusentals växters vetenskapliga namn åtföljs av namnet Linn?. Växterna (och djuren, m.m.) bär alltså inte Linn?s namn, utan bara en förklaring om att det var han (i detta fall) som beskrev växten. (Denna lilla parentes är dock mycket betydelsefull för biologer, eftersom de vetenskapliga namnen på sin höjd hyllar någon äldre forskare inom gebitet. Vill man bli odödlig, kan man endast lita till att ens namn står efter det vetenskapliga - om man nu har turen att få beskriva en ny art för vetenskapen.)

2001-04-29, 20:05
Svar #3

Kirsti Ervola

Hej Ingrid och Barbro!  
växten Dipsacus fullorum (l. sativus) har fått sitt svenska namn just på grund av dess bruk i textiltillverkning. Växten användes för kardning för att t.ex. göra tyger med ludd.  Det har antagligen gått åt stora mängder. Mera om kardning finns i SAOB under karda.
 
M.v.h.  Kirsti

2002-04-24, 23:01
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
I sydöstra Europa används Dispsacus sativus Vävarkarda till att använda för kardning.  
Kardborre (Arctium ssp.)är en använd grönsak och medicinalväxt. Jag tror att det är plantering för skörd av roten som avses. För att få bättre rötter krävdes nog omplantering kanske flera gånger för att rötterna inte skulle bli alltför förgrenade. Kardborre är en tvåårig växt som samlar näring i rötterna för andra årets blomning.

2005-12-17, 19:29
Svar #5

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Karrborr? Planteur
 
I Stora Hult i Algutsrums socken har jag hittat en Hindric Binding i dödboken. Han var Karrborr?, Planteur och bonde. Vad innebär de två första yrkesbeteckningarna?  

 
 
MVH
 
Sam

2005-12-17, 21:03
Svar #6

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Jag undrar om man hade speciella planterare för kardborrar?
 
I Nationalencyklopedien hittade jag följande:
 
ka\rdborre subst. ~n kardborrar  
ORDLED: kard--borr-en
. (klot)rund blomkorg (från viss typ av växter) som är försedd med runtom utskjutande, krokböjda spetsar vilka fastnar i förbipasserande och underlättar spridning: kardborrar hakade sig fast i byxorna; pojkarna slängde kardborrar på flickorna
 
BET.NYANSER: a) om växterna: lundkardborre; småkardborre; ullig ~; stor ~ b) ofta i liknelser e.d.: han är efterhängsen som en ~
HIST.: sedan 1733; äldre karraborre; trol. ombildn., efter 1karda, av en bildn. till kara 'skrapa, krafsa', sammansatt med -borre, sv. dial. borre 'gran-, tallkotte; abborre'; jfr abborre
 
MVH
 
Sam

2007-02-13, 11:05
Svar #7

Utloggad Alf Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-04-27, 12:50
    • Visa profil
Hej Sam
Jag leder släktforskarkurser och har haft en deltagare som har Hindric Binding Cardborre Planteur Stora Hult Algutsrum i sina anor. Binding med hustru kom från Tyskland ev via Danmark till Kalmar. Kardborrar för kardning av ull odlades i Tyskland. Sverige importerade. Binding tänke att han kunde odla kardborrar i Sverige, köpte gården Stora Hult på Öland, skaffade frö och satte igång att odla kardborrar till textilindustrin. Kardborrarna växte bra på  
Öland. Efter Hindrics död övertogs kardborreodlingen av följande generationer Binding. Det lär fortfarande finnas vilda kardborrar kvar på Öland av den sort Binding
odlade. Extrakt av kardborrarna användes också  
som läkemedel. Man smörjde in i håret för att få bort mjäll, svamp och skorv (Källa Kalmar läns Museum)
Mvh Alf Ericson

2011-10-21, 14:23
Svar #8

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tre inlägg har flyttats hit från den numera raderade rubriken Yrken: Yrken J-L: Karrborré Planteur.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna