ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Page  (läst 395 gånger)

2001-03-04, 19:01
läst 395 gånger

jerker cederberg

Hej, allihopa!
Min förfader var page hos greve Magnus Gabriel de la Gardie. Vad gjorde en page? Var det någon sorts uppassare? Hade adelsmännen många pager?

2001-03-04, 21:23
Svar #1

Ingrid Andersson

Hej Jerker!
Enligt Norstedts svenska ordbok betyder page - ung adelsman med uppgift att (i utbildningssyfte) ingå i uppvaktningen vid furstehov.
Hälsningar Ingrid

2006-06-07, 11:38
Svar #2

Eva Westblom

Hej!
Det fanns även särskilda pagehårfrisörer. Har precis funnit en av mina anfäder, som var det i Stockholm på slutet av 1700-talet, åtminstonde 1799, när jag första gången kommer i kontakt med honom (Niclas Stenberg) Är det någon som vet mer om det yrket?

2006-06-07, 22:03
Svar #3

Eva Leksell

Ska det inte möjligen vara pagehovfrisör? Det låter rimligare, tycker jag. Och om du använder sökrutan här till vänster bör du kunna finna en person som 1784 var Kungl. pagernas hovfrisör.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna