ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Packmästare  (läst 2018 gånger)

2001-11-08, 18:03
läst 2018 gånger

Birgitta Almqvist

Kan någon tala om för mig vad en packmästare arbetade med. Den jag funnit föddes 1865 och avflyttade till Uppsala år 1900. Det är således en sannolikt obsolete yrkestitel.
 
Den packmästare jag är nyfiken på hette Viktor Zander
Birgitta

2001-11-08, 18:16
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
SAOB (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/) förslår:
 
BETYDELSE: person som förestår (avdelning vid fabrik o. d. för) förpackning av varor l. som förestår inpackning av flyttgods vid expressbyrå o. d.  
Pack- och Limmästare (vid Tumba pappersbruk). AMBROSIANI DokumPprsbr. 375 (i handl. fr. 1777).
Ner Alleh. 1896, nr 232, s. 3 (vid expressbyrå). SvD(B) 1944, nr 297, s. 17.  
 
2)  
BETYDELSE: äldre benämning på tjänsteman som medföljer ett tågs resgodsvagn(ar) o. förestår mottagning o. utlämning av res- o. styckegods på tåget (numera kallad: godsvårdare); förr äv. med inbegrepp av viss tjänsteställning.  
TjReglSJ 1862, s. 72.

2001-11-09, 11:33
Svar #2

Birgitta Almqvist

Packmästare
 
Tack Bo Berndson. Nu vet jag vad en packmästare kan ha arbetat med på den gamla tiden. Nu återstår bara (!) att hitta den Viktor Zander som flyttade till Uppsala år 1900.  
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna