ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ordningsman  (läst 1560 gånger)

2002-09-02, 01:52
läst 1560 gånger

Mikael Hellman (Mhellman)

Hej. Jag har stött på en Ordningsman i Leksand (W) i början av 1800-talet. Vad innebar titeln ordningsman undrar jag nu?
 
Vänliga hälsningar,
Mikael Hellman

2002-09-06, 22:53
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 22:45
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Om man tittar bland de olika betydelserna i SAOB passar denna bäst:
 
titel för innehavarna av vissa (numera avskaffade) kommunala ämbeten o. förtroendeposter med uppgift att sörja för ordningens upprätthållande m. m. inom ett samhälle;
särsk. dels om vissa lekmän utsedda att inom ett (mindre) distrikt (rote l. dyl.) biträda den ordinarie ordningsmakten, dels om de personer som i vissa mindre städer utgjorde municipalstyrelsen
Ulf Berggren

2002-09-07, 22:31
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Ibland kan titeln ordningsman användas för den som höll ordning på byns sedlighet och ordning. Han skulle sedan rapportera detta till prästen.
Denna tjänst omfattade ett eller flera år.
Han var alltså prästen, kyrkans och kyrkorådets underrättare.

2008-12-04, 23:45
Svar #3

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2018-07-28, 22:22
    • Visa profil
Jag har stött på en man i skånska Borrie som stod som kyrkvärd och ordningsman. Så det verkar som de två göromålen gick bra att kombinera.
mvh  
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna