ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nybyggare  (läst 720 gånger)

2011-11-29, 10:24
läst 720 gånger

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:59
    • Visa profil
Jag har funderingar/tankar runt det här med nybyggare. Vissa bitar har jag klart för mig. Men en fundering är hur blev man nybyggare? Hur länge fanns nybyggare i Sverige? Anledningen till mina frågor är att i FB ända in på 1900-talet så fanns det fäder som angavs vara nybyggare. Om någon inte kan svara så kanske man kan tipsa om litteratur att läsa.

2011-11-30, 00:31
Svar #1

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
NY-BYGGARE
1) person som bosätter sig på o. uppodlar ett förut icke bebyggt o. uppodlat område; i fråga om sv. förh. särsk. (förr): person som bosatte sig på o. uppodlade ett område som på vissa villkor upplåtits av Kronan
 
Källa: Svenska Akademiens ordbok SAOB.

2011-11-30, 10:30
Svar #2

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:59
    • Visa profil
När avslutades reglerna som gällde för nybyggare? Vet någon tidsperioden för när nybyggare började och avslutades?

2012-01-31, 22:48
Svar #3

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Kan man vara säker på att en nybyggare är just det som avses ovan? Jag har hittat en släkting som år 1910 står antecknad som nybyggare. Han har köpt en lägenhet som tidigare varit bebyggd och bebodd. Innebär detta att han byggt ett nytt hus på tomten, eller kan han tituleras nybyggare ändå?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna