ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nitare / Nitareförman / Nitmästare  (läst 1773 gånger)

2010-01-10, 04:43
läst 1773 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
När jag sökte på Begravda i Sverige-skivan så fann jag inget på Nipper som jag sökte, men bland de 78 nitar jag drog, så var 75 Nitare, 1 Nitareförman och 2 Nitmästare.
 
Läs gärna Bengt Anderssons beskrivning av ett nitarlag och de olika namnen på olika yrken inom detta:
http://www.kustguide.net/kk_nagelapa_041004.html
 
Den första uppgiften jag fick var nagellangning. Nagel betyder nit på fackspråk. Bordläggningsplåtarna sammanfogades och färstes vid spanten, ej med svetsning, som man gör numera. Nej, allt sådant arbete skedde medelst nitning. Bordläggningsplåtarna levererades bockade och färdiga från plåtslagarverkstaden, lyftes upp med hjälp av kranar och fästes omlott med mellanlägg av asfaltpapp, provisoriskt med dorn och bultar. Efter borrning och brotschning var det klart för nitning.
 
Ett nitarlag bestod av nitare, mothållare, nagelvärmare och nagellangnare. Nitaren satt på en trälåda eller pall på ställningen, som täckte hela utsidan av båten. Han nitade således utifrån medelst trycklufthammare, mothållaren höll emot nageln på insidan med en järnklump försedd med ett handtag, kallad furst, allt till ett fruktansvärt oljud från den vibrerande plåten. Hörselskydd fanns inte. Vad var det för något? Nitaren i mitt lag var mer eller mindre stendöv, vilket betraktades som helt naturligt, han var ju nitare. Samma sak gällde i princip för mothållaren. Han blev också med tiden döv.
 
Nagelvärmarens uppgift var att värma nageln i ässjan till knappt vitglödande. Han kastade den glödande nageln med hjälp av en tång med långa skänklar i en elegant båge till langaren, som fångade den i luften i en hink försedd med kolstybb i botten, som hindrade nageln att studsa ut. Nagellangnaren eller nagelapan greppade nageln med en mindre tång och satte den i hålet varpå nitaren fullbordade nitningen. Nitare, mothållaren och nagelvärmaren arbetade på ackord och betaldes med styckepris per utförd nagel. Nagelapan ersattes med timpenning, i mitt fall som nagelapa, med 25 öre per timme första året. Arbetstiden från klockan 7:00 till 17:00 avbröts för frukost klockan 09:00 till 09:30 och för lunch 13:00 till 14:00. Klockslagen tillkännagavs medelst högljutt tjutande av lämpligt utplacerade sirener. Lördagen avslutades arbetet klockan 13:00. Jag minns ej om tidsstämpling tillämpades vid frukost, dock stämplades in och ut vid lunch.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-01-10, 04:53
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
I Sveriges Befolkning 1900 hittar man en Nitare och 2 Nithållare, alla 3 i Skåne. Även en 16-årig Nagelvärmare i Maria Magdalena i Stockholm. Samt en Nagelsmed i Lundby i Göteborg.
 
Ingen 1890, däremot en Nagelvärmare i Finboda, Nacka.
 
(Meddelandet ändrat av simson 2010-01-10 04:58)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-01-10, 09:53
Svar #2

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Nitare fanns på varven i Göteborg. Götaverken, Lindholmen och Eriksberg.
 
När Ostindiefararen Göteborg byggdes, såldes nitar som andelar för att hjälpa till med finansieringen.
(lite långt från örhängen-nipper   )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna