ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stadsmusikant  (läst 1990 gånger)

2005-12-08, 08:38
läst 1990 gånger

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Vilket var en stadsmusikants huvudsakliga arbetsuppgifter på 1600-1700-talet?
 
Jag har en stadsmusikant som senare blev kallad organist. Hade han i så fall samma arbetsuppgifter som en kantor?  
Är kantorn möjligen arbetsledare för ett antal organister?
 
Kan han tidigare ha varit militärmusiker?

2012-01-29, 18:51
Svar #1

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Även jag undrar över denna titel. Vad kan en stadsmusikant i Umeå tänkas göra år 1803? Var han anställd av magistraten eller var han en militär person? Den jag söker heter förresten Furman, vilket har varit ett soldatnamn i Umeå sn, men det här utspelar sig i staden och jag uppfattar honom inte som soldat.

2012-01-29, 20:22
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Stadsmusikant, en i äldre tider av en stads magistrat el. liknande myndighet anställd kommunal ämbetsman på det musikaliska området med uppgift att utföra musik vid offentliga fester, ombesörja den s.k. tornblåsningen o.s.v. S. omtalas redan under medeltiden och bildade särsk. under 1600-1700-talen vitt förgrenade skråmässiga organisationer för att sedan i och med skråväsendets upplösning småningom försvinna. S. funnos även i många svenska städer, dock aldrig som ett fullt utbildat skrå. - Litt.: B. Alander, “Stadsmusiken i Malmö under 1600-och 1700-talen” (i “Malmö fornminnesfören :s årsskr.”,1942).S.W.
 
Källa: Digitala upplagan av Svensk Uppslagsbok 1955.
 
 
MVH
Eva Dalin

2012-01-29, 20:32
Svar #3

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Stort tack Eva för högintressant svar och bra litteraturtips! Litet förvånad blev jag över att de höll sig med en stadsmusikant även i Västerbotten. Nu är jag förstås nyfiken på vem Furman var.

2012-01-29, 20:38
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
En stadsmusikant var enligt Svenska Akademiens Ordbok en (förr) (i stads tjänst varande) musiker med privilegium att utföra musik för stad(en)s behov.... Jag tolkar det alltså ungefär som städernas motsvarighet till landsbygdens häradsspelmän, där båda hade erhållit särskilt privilegium att underhålla med musik i staden respektive häradet. Dessa privilegier fick andra musikkunniga inte inkräkta på, och det kunde uppenbarligen röra sig om ganska eftertraktade inkomster. Iwar Boye, som 1694-1702 hade varit organist vid S:t Petri kyrka i Malmö var 1706 oboist vid överste Rothliebs regemente. Det var tydligen si och så med inkomsterna vid regementet, så Iwar skriver 1706 till vice guvernören:
Det är vice guvernören som alla bekant, hur svårt det är för oboisterna under välborne överste och kommendant Rothliebs regemente att i denna svåra tiden kunna med hustru och barn leva av den lilla lön, som de njuter. Med mindre de kunde bli hjälpta att därhos få någon näring med musikhållande vid bröllop och andra händelser i Landskrona och de däromkring belägna härader; vartill de så mycket mera förmodar bli brukade som i Landskrona inga musikanter är, och vice guvernören dem ej sådant förvägrar.
Den forne organisten noterade alltså att Landskrona vid denna tidpunkt inte hade någon (stads)musikant, och passade på att tillägna sig dessa inkomster. Här får man även veta att musikanterna anlitades vid bröllop och andra händelser i staden, och de kringliggande häraderna.  
 
En stadsmusikant kunde även anta lärlingar i sin tjänst, som hjälpte sin lärare i hans verksamhet samtidigt som de undervisades av honom. Av den anledningen blev det t. ex. ganska hätskt i Landskrona år 1765, när stadsmusikanten Peter Lannersten (1726-1784) ville insätta sina lärlingar i stadens skola, men ändå begagna dem till sin musikverksamhet när han så behagade. Detta nekades honom, eftersom gossarna sade sig icke ha njutit och vunnit den undervisning på musikaliska instrument som de borde fått, utan mer måst tjena än lära. Lannersten skall även ha nyttjat yngligarna men med litet eller intet belönt. Jag kan tänka mig att det inte var så stora skillnader mellan dessa exempel, och stadsmusikanten Furmans tid i Umeå.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-01-29, 20:41
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
När det gäller Jans frågor från 2005 här ovan, har jag nog lyckats besvara den första i mitt svar till Göran. När det gäller titeln kantor fanns det i äldre tid två betydelser; under 1700-talet var en kantor i regel en person som innehade befattningen som sång- och musiklärare vid en skola, ofta kombinerad med en tjänst som ämneslärare. I senare tid ledde kantorn i regel församlings- och körsången vid en kyrka, och på landsbygden (där församlingarna inte var lika stora) brukade tjänsterna som kantor, klockare och organist förenas (SAOB).
 
Under 1700-talet var det dock mer åtskilt mellan klockare och organister/kantorer, klockaren kunde i regel inte hoppa mellan tjänsterna, men för organister var det annorlunda. Organisten Rasmus Cronland (1668-1714) i Malmö S:t Petri hade till exempel tidigare varit skallmejblåsare i det militära och stadsmusikant i Malmö, organisten Peter Tengvall (1764-1829) i Malmö S:t Petri hade varit militärtrumpetare och extraknäckte som kantor vid Malmö skola, och hade likt sonen Hans Jacob Tengvall (1787-1863) varit stadsmusikant i Malmö innan han blev organist. Organisten Christian Wenster (ca. 1704-1779) i Karlshamn tycks ha kombinerat sysslan som organist vid stadskyrkan med stadsmusikantsysslan i staden, medan stadsmusikanten Nathanael Friedrich Greif (ca. 1731-1796) i Malmö, efter att ha blivit organist i Ystad, återigen blev stadsmusikant, denna gång i sin nya hemstad Ystad. Erik Hedengren i Landskrona var organist vid stadskyrkan samtidigt som han tycks ha tjänstgjort som stadsmusikant, och blev även 1754 tillförordnad kantor vid Landskrona skola. Så visst kunde en organist i perioder ha samma arbetsuppgifter som en kantor, och tidigare tjänstgjort militärmusiker.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-01-29, 21:03
Svar #6

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Tack även till Dig Markus! Särskilt intressant var det att yrket s a s upprätthölls genom ett slags lärlingssystem.

2013-10-15, 20:53
Svar #7

Erik Holmlund

Har aldrig forskat på musikanter men jag snubblade över en .pdf-fil som jag tyckte var så imponerande i sin omfattning att jag tyckte den var värd att dela med sig av här, kanske till någons glädje. Det är ett personregister över stadsmusikanter, organister & kantorer i vad som synes vara de flesta svenska städer, men även städerna i hela Östersjöområdet inkl. Danmark, norra Tyskland, Finland, Norge, Baltikum, St Petersburg osv.
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/78703/2.%20Aabenraa%E2%80%93Ystad.pdf ?sequence=5

2013-10-17, 19:35
Svar #8

Utloggad Pär Henricson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2020-12-28, 14:51
    • Visa profil
Hej Erik, intressant fynd!
Jag kikade litet närmare och ser att det består av tre dokument:
- Einleitung (titel och inledning)
- Aabenraa-Ystad (dokumentet länkat ovan)
- Quellenverzeichnis(med källhänvisningar)
 
Om man istället använder länken nedan ser man samtliga document
 
Källa: http://www.doria.fi/handle/10024/78703
Titel: Stadtmusikanten, Organisten und Kantoren im Ostseeraum bis ca.1850
Upphovsman: Dahlström, Fabian
Datum: 2013
 
mvh, Pär
 
(Meddelandet ändrat av Parh 2013-10-17 19:42)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna