ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Murare  (läst 1511 gånger)

2005-02-18, 15:23
läst 1511 gånger

Utloggad Inga-Britt Lundewall Stamoulis

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-03-12, 11:59
    • Visa profil
Hej!
Finns det någon som vet något om eventuell skillnad mellan en murarwerksgesäll och en murargesäll? Min fmff står i kyrkböckerna för Hedvig Eleonora, Stockholm upptagen som murarwerksgesäll under början av 1800-talet fram till sin död 1841. Han föddes 1793. Tyvärr vet jag inte var. Finns det någon som kan tipsa mig om var jag kan få veta mer om en man med den yrkesbetackningen än som framgår av kyrkböckerna?
Med vänlig hälsning
Inga-Britt

2010-06-25, 23:14
Svar #1

Utloggad Lars-Göran Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 16:04
    • Visa profil
    • www.youtube.com/lars4you
Hej!
Jag undrar hur man tar reda på vilket murarsällskap min mormors far jobbade för.
Han byggde husen på Rostorp, Malmö.
Bland annat det egna huset som blev färdigställt 1923, där det bedrevs köttaffär.
Vill veta när han började som murare.
Oscar Wilhelm Hansson född 16 januari 1887, Malmö Sankt Pauli.
 
Mvh
/Lars-Göran Nilsson

2012-05-12, 14:53
Svar #2

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Följande inlägg har idag flyttats från denna rubrik:

Ett inlägg har flyttats till Övriga släkter - L » Lindman.
Ett inlägg har flyttats till Värmland » Socknar » Arvika (landsförsamling).
Två inlägg har flyttats till Övriga släkter - E » Ekholm.
Ett inlägg har flyttats till Gamla bilder » Bildgåtan - Övrigt » Grupp av byggarbetare.
Ett inlägg har flyttats till Övriga släkter - S » Sjöberg.
Fem inlägg har flyttats till Gästrikland » Socknar » Gävle (Heliga Trefaldighet).

Notera att vi under denna rubrik främst diskutera yrket murare i allmänhet, inte personer som arbetat som murare.

2014-10-30, 19:05
Svar #3

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
Hej.
Jag har kört hopplöst fast på en Lars Ollonborg som var murarmästre i Torshälla i vart fall 1763 och framåt. Tänkte att jag kanske skulle kunna få mer information ur Nordiska museets skråarkiv, men det gick inte därför att det inte gick att fastställa vilket murarmästarämbete han tillhörde. Det fanns inget sådant i varken Torshälla eller Eskilstuna. Personal på Skråarkivet tipsade mig om att försöka hämta information från Stockholms Murarmästarämbete. Några kontaktuppgifter dit hade de dock inte. Jag kan inte heller hitta ämbetet varken på webben eller i några nummerupplysningar.  
Nu undrar jag om det finns någon som kan hjälpa mig med under vilket murarmästarämbete en mästare i Torshälla verkade och/eller en kontaktuppgift eller adress till Murarmästarämbetet i Stockholm. På Skråarkivet trodde de ganska säkert att det skulle ligga i Gamla stan någonstans och att de någon gång om året gav ut en skrift av något slag.
 
Med bästa hälsningar
Leif Essefjord

2014-10-30, 23:17
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Sök på murmästarämbetet i stället. Då hittar du bl a detta:
http://www.ssa.stockholm.se/Anvand-arkiven/Skraarkiv-inledningar/Murmastareambet et/

2014-11-01, 07:40
Svar #5

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Frågan är väl om murmästaren verkligen var tillhörigt något skrå. I mina trakter har det funnits minst två murmästare utan anknytning till skråväsendet. En gav upphov till gårdsnamnet Murmester som sedan har blivit efternamn. Den andra gav upphov till efternamnet Murman som är dubbeltydigt då han var född i byn Murbo.

2014-11-02, 22:04
Svar #6

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
Tack för hjälpen och visat intresse.
 
Mvh
Leif Essefjord

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna