ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lärgosse  (läst 1538 gånger)

2014-05-30, 17:07
läst 1538 gånger

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej!
 
Vad innebar det att vara LärGosse (i Uppsala)?
Jag får känslan av att det är studier av något slag. Kanske kyrkligt???
Kan det ha varit efter konfirmationen, eller....?
Eftersom han kallades Gosse bör han väl ha varit rätt så ung i alla fall.
 
Undrande Marie

2014-05-30, 18:09
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Hej,
 
För mig är lärgosse detsamma som lärpojke eller lärling, en som går i lära hos en hantverkarmästare, men jag antar att du har något skäl att anta att det rör studier?
 
Hälsningar
Bertil

2014-05-30, 18:18
Svar #2

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej!
 
Tja.....skälet var väl egentligen att en släkting till denne också var LärGosse och
där var det antecknat i husf. Går i Schola.
 
Så jag tog väl lite för givet att det innebar någon form av studier.
Jag har träffat på många Lärlingar men ingen LärGosse förutom dessa två.
 
Marie

2014-05-30, 18:45
Svar #3

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Hej Marie,  
Jag kan nog inte bidra med mycket mer. Om släktingen kallas lärgosse på samma uppslag som det står Går i Schola verkar den sista upplysningen överflödig, om prästen ansåg att lärgosse var synoynym till skolelev.
Bertil

2014-05-31, 11:11
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Jag kikade i Svenska Akademiens Ordbok, under uppslagsordet lärgosse (lär- 1738-1934, läre- 1740, läro- 1744-1915), och detta ord beskrivs såhär:
1) (föga brukligt) [...] lärjunge [...].
 
2) (i fråga om äldre förhållanden, mindre brukligt) [...] (handtvärks)lärling.
Det verkar alltså som att lärgosse faktiskt kan innebära att han gick i skolan (SAOB förklarar lärjunge som bl. a. en gosse (yngling) eller flicka som åtnjuter (skol)undervisning; skolgosse, skolyngling, skolflicka; skolbarn), men som SAOB nämner så var ju detta en mindre bruklig betydelse, och jag instämmer med Bertil att det verkar lite överflödigt av prästen att göra båda anmärkningarna i husf.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-05-31, 12:03
Svar #5

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Jag har inte träffat på lärgossar/lärlingar som samtidigt går i skolan, däremot kan det finnas uppgifter om att lärgossar har gått i skola innan de börjar sin hantverksutbildning. Jag har också någonstans sett lärgossar som är i lära hos en handelsman eller köpman.
 
Kan Går i Schola vara ett misstag? Gäller det Philip Philipsson som frågas efter under Läshjälp Uppland, Uppsala domkyrkoförsamling AIa:2, sid 77, bild 99 hos AD? På samma sida finns flera lärogossar som har anteckningen ges (eller gesel) Sto(c)kh. De har alltså som gesäller begivit sig till Stockholm. De har alla lärt hos skomakaråldermannen Jacob Östmarck, som finns på föregående uppslag i husförhörslängden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna