ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linjerare / Linjererska  (läst 1163 gånger)

2007-05-01, 18:07
läst 1163 gånger

Utloggad Eva Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 17:51
    • Visa profil
Hej
Jag undrar vad en linjerare gör. Han var springpojke innan, och när han blir lite äldre (18-20 år, 1925-1930) har det ändrats till linjerare i församlingsboken.  
 
Familjen bodde tidigare vid Nässjö stn. Kan det ha något med järnvägen att göra? Eller är det någon typ av kontorsarbete?
 
Hälsningar
Eva Persson

2007-05-01, 18:17
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Svenska Akademiens ordbok:
 
LINJERARE, m. [jfr t. lin(i)erer] (i fackspr.) anställd att sköta en linjerings?maskin.  
 
LINJERINGS-MASKIN. tekn. för utförande av linjetryck.  
 
LINJE-TRYCK(1 a). boktr. o. bokb. tryck av (räta) linjer.
Hälsar vänligen
Maud

2013-11-04, 16:18
Svar #2

Utloggad Lena Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:53
    • Visa profil
Hej!Såg i Sveriges befolkning 1890 att en ana till mig hade som ev yrke eller vad det nu står för Linieringsidk.
Är det någon som vet vad det betyder?Kvinnans far var bokbindare.
 
Mvh Lena

2013-11-04, 16:49
Svar #3

Utloggad Lena Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:53
    • Visa profil
Ok med en annan stavning förstår jag vad det var för syssla.Passar på att fråga om någon känner till familjen som hette Lundh Anders Niklas bokbindare f.1806.Verksam i Stockholm.Andromeda Storkyrkoroten.Om dom hade fler barn än Amelia och Hilda.
 
Mvh Lena

2013-11-04, 17:22
Svar #4

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Jag gissar att titeln är densamma som linjerare / linjererska (det var därför jag flyttade din fråga hit), med ordet linje:s äldre stavning (linie). Hilda Andrietta Lundh idkade väl kort och gott linjering.
 
Hon är dock den enda person i Sverige som i folkräkningen 1890 kallades specifikt linieringsidk., men i landet fanns detta år även femton stycken linjerare och linjererskor (stavat linie-). De flesta av linjererskorna bodde i Stockholm, och två av dem bodde faktiskt i samma församling som Hilda Andrietta Lundh, S:t Nikolai.  
 
En av dessa linjererskor bodde tillsammans med sin syster, som kallas bokbinderiarbeterska. Att Hilda Andriettas far var bokbindare antyder ju att även hennes verksamhet handlade om den ovan nämnda, alltså att sköta en linjeringsmaskin för att trycka räta linjer i samband med boktryckeri och bokbinderi.

2013-11-04, 17:56
Svar #5

Utloggad Lena Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:53
    • Visa profil
Hej Markus!Och tack för ditt svar.Även deras far-far som jag har mer koll på var bokbindare och skolmäster i Skåne.Vet du om bokbindare finns upptagna i något register?Kan dom ha haft ett eget bokbinderi i Stockholm?
 
Mvh Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna