ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landskontorist  (läst 1079 gånger)

2013-03-21, 10:19
läst 1079 gånger

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Finns det något yrke med denna titel?
Jag har försökt googla, men hittar inget.
 
Hittade det på en av min farmors anor: Landscontoiriker - det kan i för sig stå Landscontoiriken - Wallenius.
Han fick 1779-01-20 en son - Johannes - i Spenget, Fredsbergs församling med Catthr Sonman (eller Sanman). Och om jag ser rätt så står det väl oäcktad under sonens namn (sonen blir förövrigt senare husar med namnet Hjelm).
Källa Arkiv Digital C:2 Fredsberg Bild 55 s101, första notisen på vänster sida.

2013-03-21, 11:48
Svar #1

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Susanne!
 
Det står att Wallenius är LandsContoiristen (den bokstav du utläser som k ser lite märklig ut, men ett dubbelt st kan ibland skrivas så, och som du märker skiljer den sig ganska tydligt från det första t i Contoir). Han arbetade alltså på ett landskontor, i detta fall bör det vara Skaraborgs läns landskontor. På landskontoret fanns många olika sysslor, men Wallenius' huvudsakliga syssla är som synes inte utskriven i födelsenotisen (där sonen mycket riktigt står som oäcktad).
 
När det gäller Skånes båda tidigare län finns det en bra bok som innehåller alla som har arbetatat vid landskansliet, landskontoret, osv. under perioden 1719-1917, med små biografier över de anställda. Jag vet inte om det finns ett motsvarande bokverk över Skaraborgs läns så kallade landsstat, men mitt tips är att du efterlyser landskontoristen Wallenius här på Anbytarforum under Släkter -> Wallenius, så kanske det finns någon som har hittat honom i sin forskning.

2013-03-21, 22:06
Svar #2

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Tack för rättläsningen!
 
Och tack för tipset att efterlysa honom på släktsidan.
 
Mvh,
Susanne Carlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna