ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landshövding  (läst 869 gånger)

2000-01-10, 18:36
läst 869 gånger

Ingvar Dahl

Var kan man hitta uppgifter om svenska landhövdingar under 1600-talets senare hälft?
Jag söker en sådan vid namn Johan Halskont eller något ditåt. Förmodligen är efternamnet feltolkat... Vidare lär han ha varit gift med en fru Anna Bure till Hulsebrun, där också ortnamnet kan vara felskrivet... Hur som helst -på 1660-talet ägde Anna Bure flera gårdar i Stavnäs i sydvästra Värmland (S).
Kan någon hjälpa mej med att lura ut vilken landshövding Johan det gäller och vilken gods som hustrun Anna Bure residerade över?

2000-01-10, 20:43
Svar #1

Bengt Nilsson

Hej!
 
Landshövdingar hittar du i:
 
Lewenhaupt, Sten
Svenska högre ämbetsmän från 1634
Stockholm, 1961
 
Vad är det för slags dokument han förekommer i och från vilket år är det? Namnet låter onekligen mystiskt.

2000-01-11, 19:05
Svar #2

Ingvar Dahl

Hej och tack för tipset Bengt! Jag har idag kollat igenom rekommenderade bok, men kan inte direkt se någon Johan som passar. Källan jag har
är en svårtydd notis någon har gjort efter att ha konsulterat en dombok från 1670 - 1680-talet. Mer vet jag inte för ögonblicket. När det gäller godset som tillskrivs Anna Bure kanske det kan röra sej om Herreborum, Högbrunn, Hösterum eller något däråt. Jag hittade ett antal möjliga ställen i Rosenbergs geografiska handböcker.  
Jag söker vidare!

2000-01-11, 20:28
Svar #3

Bengt Nilsson

Hej!
 
Jag har nog hittat din Anna Bure. Adliga ätten Bure, Anna Olofsdotter Bure (1624-1690), gift första gången med Johan Hulshorst, generalmajor och landshövding i Koporie, Jama och Ivangorods län 1651 (alltså Ingermanland). Något födelse- eller dödsår för maken finns inte. Se Elgenstierna, adliga ätten Hulshorst. Anna Bure hade egendom i Östergötland, se Almquist, J. A., Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden, del 3

2000-01-11, 23:22
Svar #4

Ingvar Dahl

Bengt! Jag bugar mej... tid, namn och titlar - det kan inte vara några andra personer än mina sökta...
Av detta sluter jag mej preliminärt till att Annas gård kan vara antingen Herreborum eller Hösterum, som båda var herrgårdar i Östergötlands län enligt Rosenberg.  
Jag forskar vidare för en artikel om Burarna, och tackar dej hjärtligt för den snabba hjälpen! Ingvar

2000-01-12, 08:59
Svar #5

Bengt Nilsson

Hej!
 
Anna Bure tycks ha haft egendom på flera håll. I det verk av Almquist jag nämnde, som också innehåller delar om Småland m.fl landsdelar, hittade jag henne även i Smålandsdelen. Så det kanske kan vara att titta även på övriga. Sedan kan man fundera en del kring makens landshövdingetitel. Han saknas ju i Lewenhaupt och i Stiernmans gamla adelsmatrikel, som i och för sig inte är oklanderlig, finns inte den titeln med. Det finns nog åtskilligt att gräva i när det gäller honom.
 
Mvh
Bengt

2000-01-12, 13:45
Svar #6

Bengt Nilsson

Bara som ett tillägg till ovanstående. I Svenska riksrådets protokoll 1651-53, vilket finns i tryck, kallas Anna Bure änka 19 september 1653. Hennes man sägs ha varit överstelöjtnant Hylshorst. Ingen om landshövding eller generalmajor, alltså.

2003-12-26, 20:04
Svar #7

Anna- Lisa Göransson

Av Anna- Lisa Göransson - fredag den 26 dec 2003 kl. 19.58:  [Ändra]  
 
Bernhard Eriksson från Grängesberg, f.d.landshövding. Finns det ngn som vet något om honom,när han var född m.m.,samt namnen på hans föräldrar. Likaså vad gäller hans hu. Det sista är det viktigaste, då hon var tremänning med min mor och jag vill föra in henne i mitt släktregister. Har försökt på annat sätt men inte lyckats.  
Mvh. Anna-Lisa

2003-12-26, 23:06
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Svenska män och kvinnor del 2, s. 447: Johan Bernhard Eriksson, f 1878 19/4 i Grangärde, son till hemmansägaren Erik Jansson och Johanna Jansson.
 
Gift 1903 med Mina Jansson.
 
Vem är det 1935 fyller på med att hustrun var född 1881 och dotter till nämndemannen Carl Erik Jansson.

2003-12-27, 22:16
Svar #9

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Det står också en hel del om hans yrkesliv i Svensk uppslagsbok (1950). Han var bl a socialdemokratisk politiker, socialminister i Hjalmar Brantings första ministär, 1928-32 talman i riksdagens andra kammare, 1932-44 landshövding i Kopparbergs län och även 1926-32 ordförande i Kopparbergs läns landsting. Enl Vem är det 1955 dog han 18/4 1952.
Mvh! Håkan

2003-12-28, 00:21
Svar #10

Anna- Lisa Göransson

Elisabeth och Håkan!
Tack för hjälpen. Nu har jag lite data att söka efter.
Mvh. Anna-Lisa
PS. Elisabeth! Återkommer till dig efter helgen med lite bättre sökmöjligheter på det jag frågade dig om i Normarken. Skall gå till biblioteket och göra en koll på Genline
DS.

2014-08-23, 19:25
Svar #11

Utloggad Anders Sjöblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2021-04-23, 15:13
    • Visa profil
Landshövding Gabriel Gyllengrip lär 1736 ha gjort en utredning  om behovet av fler gästgivargårdar i Västerbotten, bl.a. den i Gäddvik/Nederluleå. Jag har försökt hitta denna utredning på landsarkivet i Härnösand och på riksarkivet; dock utan framgång. Är det någon som sett utredningen och kan ge besked om hur man kan få ta del av innehållet?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna