ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Substitut  (läst 1731 gånger)

2005-01-16, 23:27
läst 1731 gånger

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
En substitut var vad jag kan förstå en ersättare för präst eller klockare. Rätt ?
 
Kan någon mer beskriva vad en substitut gjorde och vad som krävdes av honom ? Fick han lön ?
 
Kan jag hitta information om en person som varit substitut i någon av kyrkoböckerna ? Kyrkans räkenskaper ?

2007-05-24, 09:05
Svar #1

Utloggad Bertil Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2017-07-05, 12:05
    • Visa profil
hej
Jag har kommit på en titel Substitut vad är det? (se 42032/DDSS)
MVH Bertil

2007-05-24, 14:44
Svar #2

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej Bertil!
Substitut kan ha betydelse av ersättare och ställföreträdare.
Skulle det kunna passa?
 
Mvh
Solvig

2008-03-12, 17:53
Svar #3

Hans Olle Wikander

Jag har en anfader som var klockarsubstitut i Äspö i slutet av 1700 talet.
är det någon som vet vad en substitut hade för uppgifter
hans olle

2008-03-12, 19:40
Svar #4

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Svar till Hans Olle
 
Substitut betyder att ersätta något eller någon.
 
Ett modernare ord skulle väl vara vikarie.
 
M v h
Kalle

2008-04-03, 22:57
Svar #5

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Er det noen som kan bekrefte teorien i innlegget til Simon Olsson?
 
Jag har hittat en person, Christian Thode, fødd i 1741.
han var korpral i Kongl. Wendes Regemente i i Malmø, Kristianstads Garnisonsforsamling och sist(senast) på Karlshamn Kastell. I 1792-1794 var honom skolemester i Elleholm och Mørrum sn. i Blekinge.  
Ifrån mai 1795 ble honom klocker och substitut i Hellaryd och Åryd fs. i Blekinge.
Ifølge klockarehandlingar ifrån Lunds domkapitel FIIe:26 var honom substitut frem til 1803.
Jag har søkad etter honom och honoms fru Anna Catharina Ekegren, hennes dotter Maria Charlotte, fødd i 1788 i Karlshamn och deres son Christian Jacob Thode fødd i 1795 i Åryd fs.,
men har inte hittat familjen(personene) i husførhørslengder eller i mantallslengder, kun i vigsel- fødelse och dødbok.
Det kan tyde på at Christian Jacob Thode inte var skattepliktig.
Anna Catharina døde i byen Trensum i Hellaryd fs. i Blekinge,. den 19.1.1806 som inhyste scholemester Thodes hustru.
I mantallslengden ifrån Hellaryd i 1805, daterad i nov. 1804 bodde scholemester Thodes dotter Charlotte i hus No. 19 i byen Trensum.  
Det er det eneste funn jag har gjort i mantallslengdene.
 
Jag har en fil som jag kan stille til disposisjon øver Klockarehandlingar jag har refert til.
Innholde handler om tvistesaker imellan kyrckoherden och klockare Landergren. Christian Thode ble omtalt på flere sidor och jag skulle gjerne fått transkiberat innholdet spesielt vedrørende Thode och honoms fru Anna Catharina Ekegren, som ochså utførde kyrkliga handlingar på Ericsberg.
Jag har inte lykkas å hitta Christian Thode i dødboken i Hellaryd eller Åryd fs..
 
mvh
Hans Petter Engh
hp-eb@online.no

2009-01-17, 17:04
Svar #6

Utloggad Jonas Klinteberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2011-03-23, 20:51
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har hittat info om en Lars Jacob Klintberg f.1789 som fram till 1828 fick 3 söner. I deras anteckningar står det:
 
1.Enligt födde, vigsel,död 1795-1894 GID 1272.24.29000 så föddes deras första son i Höör 1821 03/22 vid namn Gustaf Jacob. Lars Jacob Klintberg är då omnämd som Substitut Lars Klintberg.
 
2.Enligt födde, vigsel ,död 1795-1894 GID 1272.24.30700 så föddes deras andra son i ?Höörshus till N:10 1823 11/16 vid namn Carl Anders. Lars Jacob Klintberg omnäms då som Scholläraren Lars Klintberg.
 
3.I Westra Häglinge föds sen 1828 i April enligt GID 1262.7.11500 sonen Adolph. Lars Jacob Klintberg omnämns då åter igen som Substitut Lars Klintberg.
 
Därför har jag trott att Substitut haft med skolan att göra, men börjar nu även jag bli tveksam.
 
Ser på de förra inlägget att även han varvat sin karriär som skolmästare och substitut.
 
Är de någon som vet nått mer?

2009-01-24, 01:05
Svar #7

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det framgår ju av SAOB (och den dubblerade rubriken här bredvid) att substitut
dels kan betyda ersättare, dels ställföreträdare (som skötte delar av sysslorna),
i det senare fallet speciellt för klockar-substitut.
 
Så begreppet finns alltså inom olika yrken.
Ulf Berggren

2011-10-21, 14:34
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Vid vissa tillfällen kunde en församlings klockarelägenhet tillsättas med en komminister, som skulle njuta församlingens klockarinkomster. Komministern skulle dock inte sköta klockarens sysslor, utan för en viss del av klockaresysslans inkomster skulle han hålla en klockarsubstitut som skulle sköta klockarens egentliga sysslor, klockringningen, sjungandet, barnundervisningen osv. Det var dock på komministerns ansvar att denna substitut skötte sina uppgifter.
 
En klockarsubstitut kunde även tillsättas under en klockaränkas nådår (alla änkor efter kyrkoherdar och klockare hade, åtminstone i Lunds stift, rätt att njuta sin döde makes lön i ett år fr.o.m. makens död). Många klockare har alltså börjat sina karriärer som klockarsubstituter innan de blev ordinarie klockare, vare sig de sedan gifte sig med en klockaränka eller tillträde på församlingens, kyrkoherdens eller patronus' kallelse sedan klockaränkans nådår gått till ända.  
 
I vissa församlingar i Skåne bibehölls systemet med klockarsubstituter i många år, ofta till församlingens förtret - ett känt exempel på detta skedde under mitten av 1700-talet i Stoby pastorat, en episod som kommit att kallas klockarstriden i Stoby då pastoratet fick hålla substitut i över trettio år.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-10-21, 17:01
Svar #9

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
De tre ovanstående inläggen har flyttats hit från Yrken J-L » Klockarsubstitut.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna