ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Korrektionsfånge / Korrektionist  (läst 2686 gånger)

2001-07-14, 21:54
läst 2686 gånger

Sten Strand

På 1830-talet gifte sig en ana med f.d. correctionisten, drängen NN.  
Vad är/gör en correctionist? Det närmaste jag tänkte på var korrektionsanstalt, dvs förbättringsanstalt eller tukthus. Var NN möjligen anställd,bedrev correction (jmfr auktionist, pianist etc) eller var han sin tids gossen Ruda, dvs en f.d. vanartig yngling som varit föremål för correction?
Mvh
Sten

2001-07-14, 22:59
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Gossen Ruda är nog närmast sanningen. Vederbörande behöver inte ha direkt begått något brott, men kan ha saknat laga försvar, dvs varit arbetslös, och blivit insatt på korrektionsanstalt för detta.

2001-07-15, 10:27
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Enligt Svenska akademiens ordbok är korrektionist detsamma som ett korrektionshjon, det vill säga en person som var intagen på ett korrektionshus. Detta var en sorts tvångsarbetsanstalt som inrättades i Sverige under 1800-talet efter utländsk förebild. Ordet korrektionssystem förklaras som ?den metod för behandling av lösdrivare o. d. som tillämpades i korrektionshus?.
 
Elisabeth svar är alltså fullkomligt korrekt. Men jag vill med dessa rader passa på att tipsa om Svenska akademiens ordbok som inte bara är en ypperlig källa för den som söker svar på liknande frågor utan dessutom är tillgänglig på Internet [http://g3.spraakdata.gu.se/saob/index.html].

2001-07-15, 11:33
Svar #3

Sten Strand

Tack Elisabeth och Håkan. Jag hade nog en misstanke om att gossen Ruda kunde vara rätt, men man vet ju aldrig. Ändelsen -ist var lite förvirrande med tanke på vårt nutida språkbruk.
Än en gång tack!
Mvh
Sten

2003-08-22, 13:14
Svar #4

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej  
jag har hittat ordet Corrections-fånge och jag undrar om någon vet vad det betyder?
 
Mvh Nina

2003-08-22, 14:27
Svar #5

Jan Wallander

Hej Nina!
 
En korrektionsanstalt är ett gammalt namn på en uppfostringsanstalt för brottslingar.
 
Mvh
Jan W

2012-09-18, 22:22
Svar #6

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Diskussionen har idag flyttats hit från Språk, ord och namn » Äldre ord och uttryck.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna