ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Olofsson, Svappavaara  (läst 2437 gånger)

2002-03-16, 16:15
läst 2437 gånger

Bernt Eriksson

Hej!
Jag söker upplysningar om förfäderna till Bengt Olofsson, som föddes 1712 i Svappavaara, Jukkasjärvi fs. Han gifte sig 1738 med Kerstin Jöransdotter Stålnacke f.1717, i Svappavaara.- Paret fick sammanlagt nio barn. Bengt Olofsson arbetade vid koppargruvan som brukskarl och gruvfogde, och han dog 1790. Jag är tacksam för varje upplysning om hans föräldrar med tidigare familj. - Mvh Bernt

2002-10-14, 01:14
Svar #1

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Såvitt jag vet har ingen lyckats hitta några relevanta uppgifter om Bengt Olssons (som han oftast kallas) förfäder. Han omnämns i Svappavaara första gången i samband med sitt giftermål, och i mantalslängderna från och med 1739. Han omnämns som gruvfogde från och med 1741, och förde 1742 bruksskrivaren vid Kengis, Olof Kobergs, talan i ett mål mot samen Amund Juncka. Bengt Olsson avled i Svappavaara i mars månad 1791. I Jukkasjärvi kyrka fanns ännu på 1800-talet en numera försvunnen minnestavla över Grufwofogde Bengt Olssons Heder.
 
Det är långt ifrån säkert att Bengt Olsson var född i Svappavaara, och inte heller hans födelseår kan man anse alldeles säkert. Några av hans ättlingar har använt sig av släktnamnen Bengt (i Gällivaretrakten), och Kemi (i Svappavaara). Det senare kan möjligen tyda på att Bengt tillhörde denna släkt. Om så är fallet bör han ha varit son till Olof Olsson Kemi i Svappavaara (omnämnd 1724), och dennes hustru Elisabet Johansdotter Spett, vilken efter sin förste makes död gifte om sig med Olof Olsson Wuordno i Killingi. Olof Olsson Kemi var brorson tll byggmästaren Hans Hansson Kemi i Masugnsbyn (nämnd 1697-1712), varför hans far måste ha hetat Olof Hansson Kemi. Hans och Olof Hansson Kemi var söner till Hans Hansson Kemi i Masugnsbyn (omnämnd 1674-79), och dennes hustru Margareta Karlsdotter.  
 
Detta är, återigen, bara en teori, som inte kan beläggas i samtida källor, varför frågan om Bengts ursprung ännu är olöst.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2002-10-25, 15:23
Svar #2

Bernt Eriksson

Hej Erik!
Det var intressant att läsa ditt inlägg  
och teori om Bengt Olofsson och hans ursprung. Det var första gången jag sett något mer om  
denne mystiske anfader. Jag har både sökt och funderat mycket kring honom. På mödernet härstammar jag från en av hans söner, Erik Bengtsson, som var med och grundade Leipojärvi. Det är ju alltid tråkigt när det tar stopp.
Men jag är tacksam för svaret,
mvh Bernt

2002-10-26, 00:18
Svar #3

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Erik och Bernt!
Det är för mig förbryllande att läsa om Erik Bengtsson och hans far Bengt Olofsson. Saken är den, att jag i min forskning har stött på en annan Erik Bengtsson med släktskap med släkten Koberg och med anknytning till bruksrörelsen i Kengis-Svappavaara, men denne Erik är av en tidigare generation. Så här ser det ut:
 
Michael Andreae Constenius (c. 1645-1709), g.m. Maria Catharina Jacobsdotter Spett (c. 1650-1738). De hade 10 barn, däribland följande två döttrar:
 
Appolonia (Abluna) (1680?-1770?), g.m. Hans Christoffersson Koberg (1680?-1770?).
 
Maria, g.m. Eric Bengtsson, från Södermanland. Enligt vissa uppgifter skulle Eric och Maria ha flyttat tillbaka dit.
 
Eftersom namnet Bengt är ovanligt i de nordliga bygderna undrar jag om det kan finnas någon anknytning till Bengt Olofsson och hans son Erik Bengtsson. Vet ni eller någon annan något om detta?
 
Bästa hälsningar,
Stefan

2002-10-27, 22:13
Svar #4

Utloggad Marit Kristoffersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 21:57
    • Visa profil
Hej Bernt,
 
Var ett av de nio barnen till Bengt och Kerstin, Anna Bengtsdotter f. 1746 i Svappavaara?
 
Mvh
 
Marit

2002-10-28, 10:41
Svar #5

Bernt Eriksson

Hej Marit!
Beträffande Anna Bengtsdotter.
Visserligen hette Bengt och Kerstins äldsta dotter Anna, men enligt de uppgifter jag har, föddes hon 1739 i Svappavaara. Vet inte om det är din Anna, det skiljer ju några år.  
Min ana är yngste sonen Eric Bengtsson.  
Kan jag hjälpa dig med ytterligare uppgifter  
så är det bara att återkomma.
Mvh
Bernt

2002-10-28, 10:48
Svar #6

Bernt Eriksson

Hej Stefan!
Beträffande Erik Bengtsson, så tror jag det är två skilda personer/släkter det handlar om.  
Men visst, jag håller med dig, Bengt var ju på den tiden ett ganska ovanligt namn uppe i norr. Däremot förekom det ju mer frekvent i södra Sverige, så din Bengt kanske var inflyttad söderifrån. Tyvärr vet jag ej mer än så.
Du får annars gärna återkomma.  
Mvh
Bernt

2002-10-28, 20:35
Svar #7

Utloggad Marit Kristoffersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 21:57
    • Visa profil
Hej,
 
Tack Bernt för ditt svar. Jag tror att det kan vara rätt Anna. Jag har nämligen på ett annat ställe antecknat det årtal du har på henne. Gifte hon sig med Mats Johansson (f. 1746) från Kurravaara?
 
Mvh
 
Marit

2002-10-29, 02:41
Svar #8

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Ytterligare något om denne Bengt Olsson/Olofsson:
 
30 mars 1791 testamenterade Grufvo Fogden Bengt Olofsson fr. Svappavaara 4 skilling till kyrkan. Dessutom testamenterade han till kyrkan ytterligare 6 skilling, för vilka kyrkan skulle anskaffa ett nytt bårtäcke vid dess [alltså Bengts] begravning. (ur Jukkasjärvi församlings kyrkoräkenskaper)  
 
Mvh
 
Erik Kuoksu

2002-10-29, 02:52
Svar #9

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Angående Anna Bengtsdotter vill jag minnas att Erik Wahlberg anser att Mats Johansson Kurravaaras i Tärendö hustru med samma namn är identisk med Bengt Olssons dotter. Jag har själv inte granskat saken närmare, men det förefaller ju sannolikt att så verkligen är fallet.  
 
En av deras döttrar, Anna Maria Matsdotter Kurravaara (f. 1774), gifte sig sedermera med nybyggaren och nåjden Jakob Johansson Lautakoski, Saitta-Jaako, i Saittajärvi. En annan, Malin (f. 1770), var gift med soldaten Lars Josefsson Nykäinen-Wiss i Tärendö.
 
Mvh
 
Erik Kuoksu

2002-10-29, 14:07
Svar #10

Bernt Eriksson

Till Erik!
Det var ett intressant tillägg, betr. Annas
make har jag liknande uppgifter.
Mvh Bernt
*******************************************
Till Marit!
Det är nog som Erik skriver ovan, och som du själv tror, hon var gift med en Mats Johansson. Själv har jag tyvärr inte så mycket på Bengt och Kerstins barn, utöver min ana, yngste sonen Eric. Jag bifogar ändå i korthet vad jag har:
 
Gruvfogden Bengt Olofsson och hu.  
Kerstin Jöransdotter Stålnacke,  
i Svappavaara, Jukkasjärvi
 
Bengt Olofsson   f.1712  d. 1791)  
Gift 1738-12-02 med nästa ana
Kerstin Jöransdotter     f.1717            
(d. 1798-11-03)
 
Barn:
Anna Bengtsdotter        f.1739, Utfl.1755      
G.m. Mats Johansson
Johan Bengtsson     f.1741-11-12,          (dog ung)
Olof Bengtsson       f.1743 (d.1808-06-11)   G.m. Anna Mickelsdotter
Jöran Bengtsson     f.1748 (d.1817-01-24)  G.m. Brita Jonsdotter
Kristina Bengtsdotter   f.1750-04-24    G.m. Mårten Umström
Kerstin Bengtsdotter  f.1753
Johan Bengtsson   f.1756  gift 2 ggr.  
1:a Elin Larsdotter - 2:a  Margareta Jacobsdotter
Lisa Bengtsdotter  f.1759 (d.1763-04-27)
Eric Bengtsson  f.1767-08-17   (d.1832-05-06)   G.m. Helena Jacobsdotter
 
Hoppas att du Marit har någon nytta av detta.
Mvh Bernt

2002-10-29, 17:12
Svar #11

Utloggad Marit Kristoffersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 21:57
    • Visa profil
Hej,
 
Tack Bernt och Erik för uppgifterna. En tredje dotter till Mats och Anna, Margit f. 1769, gifte sig med Isac Björnström i Palokorva.
 
Mvh
 
Marit

2005-04-30, 11:53
Svar #12

Utloggad Rose-Marie Sundling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
Precis som en del andra på dessa sidor så vill jag gärna veta varifrån min gamla anfader gruvfogden Bengt Olofsson kommer ifrån. Han föddes 1712 i Svappavaara och gifte sig med Kerstin Stålnacke född 1717. Men verkar vara svårt att hitta hans härkomst. Men undrar dock  om det ändå KANSKE finns någon som kanske vet någonting.Ev. går spåren till Bergslagen men det är osäkert. Finns det någon som kan hjälpa
mig och de andra som också är intresserade.
MVH Rose-Marie Sundling

2019-04-04, 22:29
Svar #13

Utloggad Mikael Lejdeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 00:32
    • Visa profil
Hej!


Har tittat på Abraham Steinholtz f. 1710. Han skulle kunna vara son till Konstmästaren Lars Stienholtz vid Sala och Dannemora gruvor. (1680-1744). Han fick en dotter Helena som föddes 11/12 1715 i Sala. Lars Steinholtz dog 9/2 1744 i Sala.


I så fall misstänker jag att Bengt Olofsson skulle kunna komma från Sala. Troligen var det Abraham Stienholtz som rekryterade honom till Svappavaara.


Hoppas tipset är till någon hjälp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna