ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marinmålare  (läst 4993 gånger)

2003-04-11, 17:31
läst 4993 gånger

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
Jag arbetar med en sammanställning om Svenska marinmålare och har även tidigare tillsammans med Sture Händel givit ut en bok i ämnet.
Har du eller haft någon målande släkting som målat tavlor med fartyg tar jag tacksamt emot dessa uppgifter. Även glada amatör målare är viktiga att dokumentera. Tacksam för er hjälp!
Mvh. Johnny Riert

2005-08-23, 11:02
Svar #1

staffanmåving

Hej!
Vi har en oljemålning med ett segelfartyg på av C G Wallin. Vad vet man om honom?

2005-08-24, 00:51
Svar #2

Johmmy Riert

Ur boken Skutemålare:
Carl Georg Wallin   (C.G. Wallin)
1893 - 1978  
Född i Svanshall. Sjökapten och marinmålare. Uppväxt med en gammal sjömanssläkt i  Jonstorps socken i Skåne kom han redan från barnaåren i kontakt med sjölivet. Fadern var befälhavare i barken Netten vilken försvann med man och allt 1893 i Nordatlanten. Några år därefter, 1904, avled modern och den blott 11-årige pojken omhändertogs av sin mormor. Efter avslutad skolgång började han 1908 till sjöss och fick till en början  känna på livet i segelfartygen. I hans sjöfartsböcker hittar man honom som jungman i skonertskeppet Georg Nickolaus och barkskeppet Livingstone av Jonstorp. 1910 - 11 var han lättmatros i barken P Wikström Jr.  Efter sjökaptensexamen 1914 arbetade han i olika rederier bl.a. Transatlantic och sedan många år i Transmarin där han blev befälhavare 1923. Intresset för att börja måla vaknade ombord i SS Inger där han var befälhavare 1935. Stewarden ombord målade landskap som hobby  och då de hade en lång resa till Afrika köpte Wallin också en målarlåda i nästa hamn. Den första målningen såldes till en skeppshandlare i Las Palmas för 200 kronor. Sin debut  gjorde han i början av 40-talet då Broströms rederierna utlyste en tävlan om en reklambild av skolfartyget Albatross. Han utgick som segrare i tävlingen där bl.a. G. Albe satt med i juryn. I samband med Albatross sjösättning anordnades en utställning i Göteborgs Handelstidnings lokaler. Denna kom att bli ett genombrott för den tidigare okände Wallin. Beställningarna strömmade in från olika håll i landet. Han blev nu också marinmålare på heltid. Många av dåtidens stora rederier beställde målningar av sina fartyg av honom men även utländska rederier, sjömansföreningar och förbund liksom privata köpare. Hans teckning av Cutty Sark, som sedan 1955 sitter på etiketten på whisky flaskorna med samma namn är säkert hans allra mest kända fartygs-avbildning.Till Broströms gjorde han många tavlor, omkring  50 stycken, varav en del reproducerades av rederiet och delades ut till agenter och anställda. Rederi Nordstjernan beställde ett 30-tal målningar av honom. Noggrannheten vid avbildningen av fartygen var inte alltid uppskattad. På Nordstjernan hade man invändningar mot att svetsfogarna syntes på en målning men Wallin var förvissad om  att de skulle synas efter att studerat fartyget närmare. Wallin såg även på fartyget som f.d. yrkessjöman, vilket gjorde att både mönja och rost ibland kunde finnas med på tavlan. Efter att ha befarit olika hav kände han färgen på dem.  Han utexperimenterade en särskild arbetsgång, målningarna utförde han på konstnärsduk vilken köptes i tiometersrullar. På den uppspända duken skissades fartyg och vågrytm upp med kol och krita. Därefter påbörjades en undermålning som utfördes i brun ockra. På detta vidtog det egentliga oljemåleriet där han använde sig av normala oljefärger.   Han var mycket produktiv och har utfört omkring 700  målningar, varav 95% på namngivna fartyg. Ofta var det de stora fullriggarna han målade i många olika varianter.  Utförde även marina kompositioner och gjorde under sista åren av sitt liv många marina blyertsteckningar. Han snidade även konstramar i teak, människor och djur samt tecknade kari-katyrer. Han var initiativtagare till bildandet av sjöfartsmuseet i Svanshall grundat 1959 och inrymt i däckshuset till S/S Ribersborg. Han var bosatt i Svanshall där han också hade sin atelj?. Ofta kom kunderna på besök och gjorde beställningar. Som avkoppling ifrån målandet hade han segling och fritidsfiske. Många av hans tavlor har hamnat lite runt om i världen. Wallin har haft utställningar på Höganäs museum 1956 och på Sjöhistoriska museet i Stockholm 1969. Wallin blev  verksam till sitt sista år då han avled 85 år gammal. Efter hans död ordnades en stor utställning på Höganäs museum 1983.

2006-03-05, 15:05
Svar #3

Utloggad Anders Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 19:29
    • Visa profil
Jag har en marinmålning signerad Ed. adam 1892 hävre(?). Skutan heter Annie och har unionsflagg. Känner du till något om honom?  
 
Anders, Solna

2006-03-05, 22:34
Svar #4

Utloggad Harriet Boquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2008-12-31, 22:12
    • Visa profil
Hej Johnny
Jag har en skeppsmålning, olja på pannå, efter min farfar. Skutan är Svearederiets Vale, tidigare namn Stockholm. Min farfar gick på den som rorgängare 1915 och 1916. Enligt min mor skall det ha varit en besättningsman som målade tavlan, men hon visste inget namn. Vad jag kan se finns ingen signatur. Finns det någon möjlighet att lista ut vem målaren var?
 
Mvh
Harriet

2006-03-07, 18:12
Svar #5

Utloggad Anders Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 19:29
    • Visa profil
Jag hittade info själv, det var visst en fransman (i le Havre naturligtvis!).
 
Anders

2006-06-17, 01:07
Svar #6

Ronny Gustavsson

Hej! Jag söker en marinmålare som vid cirka sekelskiftet har målat en olja på duk från troligen Öresund med en massa segelfartyg i när och fjärran. Tavlan är signerad AL i Monogram. Ett A där L:et byggs in i högra stapeln på A:et och där nedre delen på L.et formas till ett långt streck. Över strecket står 01.  
 
Jag har funderat på Axel Lindman men har inte sett någon notering på honom med ett Monogram. Tacksam för svar!

2006-11-08, 12:44
Svar #7

Utloggad Hans Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2022-09-15, 21:10
    • Visa profil
Till Johnny Riert
Träffade på Din anbytarnotis och vill informera om följande:
Min far Frans B Olsson, född 1900-09-14 på Brantevik och död 1976, var sjökapten och marinmålare i ett 50-tal år. Han hade utställningar både i Sverige, Danmark och England och är med i Svenskt Konstnärslexikon och Skutemålare. Han målade under sin aktiva tid ett tusental tavlor, spridda över stora delar av Europa, mest bland sjöfartsintresserade. Om intresse finns kan jag sända bild av någon av hans målningar.
Med vänlig hälsning
Hans Olsson

2006-12-13, 17:02
Svar #8

Mats Brundin

Hej ! Jag har en tavla olja på duk 1mx66cm som är sign W.Möller -98. Vet ni något om denna Målare.
Tavlan föreställer ett hav med en typ fiskebåt med segel. I bakgrunden syns ett lastfartyg med rök från skorstenen. Kan tavlan vara målad 1898?

2006-12-13, 20:46
Svar #9

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
W. Möller
Jag har endast uppmärksammat en oljemålning av en skuta av Möller tidigare. Denna ser ut att vara en enkel amatörmålning. Hurtillvida tavlan är över 100 år eller nästan nymålad bör du själv kunna avgöra. Vem han är vet jag inte.
Kanske någon Möller forskare vet bättre.
Mvh
Johnny Riert

2006-12-13, 23:04
Svar #10

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Här finns en annan bild av W. Möller. Utauktionerad via http://www.auktionshuset.nu/20050703/auktion.htm
 

 
Mvh
/Kaj Andersson

2007-02-22, 15:06
Svar #11

Lars Olof Boström

Hej!
Mina farföräldrar i Karlakrona hade en stor oljemålning av signaturen L Hattenbach, föreställande korvetten Freja till havs utanför Norges kust. Själv har jag två oljemålningar av samma konstnär, den ena föreställande ett avsnitt av Nättraby och den andra ett naturmotiv. Naturmotivet är daterat 1909.
Vet du något om denne konstnär?
MVH Lars Olof Boström

2007-02-22, 20:28
Svar #12

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
Hej
Släkten fanns tydligen tidigare i Blekinge och kan ha haft någon kontakt med Kung. Flottan.
Det finns inte många med detta namn så kanske någon nu levande släkting känner till vem denna målare är.
Jag har dock aldrig tidigare hört namnet.
Mvh
Johnny Riert

2007-04-21, 20:03
Svar #13

Veronika Karlsson

Hejsan! undrar ifall C.G.Wallins tavlor är värda nåt? Har ärft en av min morfar o skulle vara kul o veta om den är värd nåt. Ska så klart inte säljas men nyfiken ändå.  
På ramen sitter en skylt med namnet Johnson Line. Antar att det är fartygets namn. Tavlan är signerad C.G .Wallin 1955
 
Tacksam för svar!
 
Mvh Veronika
 

2007-06-01, 12:45
Svar #14

Bengt Rådbrink

Jag har också tavlor av CG Wallin så jag är intreserad av att komma i kontakt med veronica karlsson som hade en fråga 21-4-2007 om det går att förmedla kontakten  mvh  br

2007-07-13, 22:13
Svar #15

My Schldt

Söker information om Titus Wikström. Hur får man tag i boken Skutemålare? Finns det ytterligare information utöver det som står i den? Min pappa kände honom under kriget och har hans tavla av Wasa.

2007-07-14, 07:16
Svar #16

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
My, det finns flera nät-antikvariat där det är lätt att söka efter böcker. På några kan man också skriva in önskemål, så får man e-post om/när boken kommer in.

2011-04-21, 11:12
Svar #17

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Vem var G Anjou? Han har målat ett antal marina motiv tiden 1913-1919. En sökning på hans namn visar på ett antal sålda tavlor men jag hittar ingen information om vem han var.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna