ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kofferdisjöman  (läst 3174 gånger)

2013-12-31, 11:26
läst 3174 gånger

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:15
    • Visa profil
Hej!
 
Vad för slags båtar arbetade en coopverdisjöman på.
 
Med vänlig hälsning
Gunilla

2013-12-31, 14:04
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
De kallas också kofferdisjömän, och arbetade ombord på kofferdiskepp, vilket var handelsfartyg.
 
Om du använder Anbytarforums sökmotor (t.ex. längst upp till höger), så kan du säkert hitta en hel del om kofferdifartyg och dito sjömän.

2013-12-31, 23:09
Svar #2

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:15
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Tack för din förklaring om coopverdisjöman och att
det stavades på olika sätt.
 
Gott Nytt År!
 
Med vänlig hälsning
Gunilla

2014-01-01, 09:20
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Tilläggas kan att Flottan anställde kofferdisjömän också, eftersom deras sjömän var ganska oerfarna.
 
Coopverdie = den holländska stavningen som man gärna använde här.

2015-04-02, 21:27
Svar #4

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej!
Jag har bland mina anor två personer som har något med kofferdi som yrke.
Den ena personen (Carl Gustaf Höglund), var verksam i Karlskrona omkring 1800 och framåt och benämns på olika ställen som volontär, kofferdisjöman, sjöman, matros och kofferdistyrman. När en dotter (min ana) föddes, står han som volontär, stadd på långresa.
Den andra personen (Oluf Sandberg), var verksam i Ronneby i mitten av 1700-talet och benämns som kofferdikarl, sjöman, sjökarl och matros.
Har någon någon idé om var jag kan hitta dem, förutom i husförhörslängderna? Att Höglund benämns som volontär också, gör mig lite förbryllad.
Hälsningar Sara

2015-04-03, 09:27
Svar #5

Utloggad Anders Möller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 14:21
    • Visa profil
Hej Sara,
 
Har i många år forskat på mina egna båtsmän, kofferdibåtsmän m fl i Blekinge och hoppas detta kan hjälpa dig vidare på vägen.
 
Kofferdi kommer från nederländskans koopvaardij eller lågtyskans kopfardie och är en äldre beteckning på handelssjöfart, dvs skeppsfart för handelns skull.    
 
Kofferdibåtsman / kofferdikarl är en båtsman som enligt svenskt kungligt brev den 22 januari 1685 antogs som soldater i handelsflottan. Till skillnad från reguljära båtsmän, som vistades i land på sitt båtsmanstorp när de inte var i militär tjänst, var dessa båtsmän sjömän i handelsflottan under den tid de inte var kallade till militär tjänst. Totalt fanns ca 500 kofferdibåtsmän jämnt fördelade på 10 kompanier. Systemet ändrades 1824 då alla överfördes till matroser eller jungmän.
 
På motsvarande vis fanns flera kategorier värvat manskap. De som värvade vid flottan kallades länge volontärer men från början av 1800-talet benämndes de istället sjöartillerister. De värvades ofta på 3 år i taget.
 
Mer om detta kan du hitta bl a i boken Segelfartygens tid av Claes Bernes, 2008.
 
Det finns en hel del att hitta i Flottans Arkiv hos SVAR. Både kofferdikarlarna och volontärerna var organiserade i kompanier.  
 
Rullor flottan innehåller rullor över flottans olika förband från tidigt 1600- tal till 1900- talets början och redovisar indelta båtsmanskompanier och andra personalkategorier som skeppsgossar, kofferdibåtsmän, sjöartillerister med fler. Här kan du hitta kompanitillhörighet, befattning och soldatnummer. Med lite tur kan du även hitta uppgifter om när han antogs respektive avskedades, hur lång han var, när och var han var född och vilken utrustning t ex vapen han hade. Ibland kan man även se på vilket fartyg han var kommenderad.
 
Sjöexpeditioner, skeppsmönsterrullor är kronologiskt ordnade rullor över besättningar på flottans olika fartyg. Rullorna redovisar befäl, båtsmän, skeppsgossar, timmermän m.fl. som bemannade ett visst fartyg och omfattar tiden ca 1640 till början av 1900- talet. Det finns rullor från både expeditioner i fred och krig. För varje år redovisas varje fartyg separat och man kan med lite tur följa ett visst fartyg och dess besättning under ett eller flera år, främst i krigstid.
 
Det är tidskrävande att leta i rullor flottan och ändå mer tidskrävande i skeppsmönsterullorna då man måste bläddra sida för sida men när man väl hittat sin gubbe på ett fartyg får man lön för mödan. Mitt tips är att du börjar med rullor flottan och konstaterar vid vilket kompani han tjänstgjorde och vilket nummer han hade i rullorna.  När du vet hans soldatnummer, kompanitillhörighet och befattning kan du gå över till skeppsmönsterrullorna och leta vidare för de år du vet han var i tjänst.  
 
Hör gärna av dig direkt till mig via e-post om du funderar på något.
 
Lycka till  
// Anders

2015-04-03, 11:24
Svar #6

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej och tack för ditt utförliga svar. Jag har letat efter volontärer i generalmönsterrullorna tidigare, så jag misstänker att detta är något liknande. Trodde att kofferdikarlarna var enbart på handelsskepp, så jag var mer inne på att jag skulle söka i nåt sjömanshus eller liknande, men hittade inget för aktuell tid i Karlskrona och Ronneby.
Tack än en gång och glad påsk!
Hälsningar Sara

2017-02-21, 16:16
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil

Anders Möller!


Jag läste ditt inlägg från 2015 och letar efter undre åldersgränser vid antagning till flottan. Min släkting David blev underskeppare 1712 och var underlöjtnant vid sin död1719. Hans son började som 8-åring i flottan och hans karriär har jag hittat i rullorna.


David föddes någon gång före 1689 och blev tidigt faderlös. Han hade ingen anknytning till flottan. Jag undrar nu vad lägsta åldern är för utnämningar av underskeppare? Jag har sett att skeppsgossar karlskrevs vid 18 år. Vad gäller andra kategorier?


Hälsningar
Anna-Carin Sagrelius

2017-06-26, 11:10
Svar #8

Utloggad Siv Bergman

  • Siv Bergman
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-07-07, 15:59
    • Visa profil
Tack Anders.

Jag har letat förtvivlat i de militära sidorna här på Anbytarforum men inte hittat något om detta. Av en slump fann jag det här på yrken. Jag visste ju att min koopverdistyrman varit militär. Jag har allt om honom men hittar inte var han är född mer än i Värmland. Fredrik Pettersson f 1784. Han dog i Stockholm 1822.
Nu ska jag börja leta i dom nämnda rullorna. Han var en tid på Carlberg också. Vet du var jag hittar det. Inte på "Regementen" här i alla fall.

...Siv Bergman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna