ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Järnvägare  (läst 1333 gånger)

2008-02-16, 15:23
läst 1333 gånger

Utloggad Helene Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2012-01-10, 23:43
    • Visa profil
Hej
 
Jag undrar vad en jernvägare är för något. Vad det någon som jobbade på järnvägen eller vad det någon som vägde järn.
 
mvh
Helene

2008-02-16, 17:29
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Om det är efter järnvägens tillkomst kan det mycket väl vara en som jobbar vid järnvägen. Min mormors mors släkt sade med ett visst förakt han är sådan där järnvägare han om dotterns fästman som var vid järnvägen. De flyttade mycket och ansågs inte bra nog åt de gamla, fina bondesläktena

2008-02-17, 16:24
Svar #2

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Jernvägare titulerades en person som vid ett järnbruk vägde järnet innan det lämnade bruket till olika köpare. Det finns på ex. Borgviks bruk i Värmland ett stort hus som alltid har kallats för Järnvågen, alltså där man vägde järnet innan utskeppning.
 
Att man kallar en järnvägsanställd för just järnvägare är väl iofs inget konstigt, men jag tvivlar på att man i officiella sammanhang titulerade en järnvägsanställd så.

2008-02-17, 18:13
Svar #3

Utloggad Helene Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2012-01-10, 23:43
    • Visa profil
Hej Chris och Peter!
 
Tack för era svar.
Det låter mest troligt att det är Peters alternativ som är mest rätt i mitt fall, då han som är jernvägare har en far som är mästersmed vid Älvkarleö Bruk i Uppland. I den släkten förekommer det många smeder.
 
Mvh
Helene Johansson

2008-02-17, 21:53
Svar #4

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Här är en bild på Järnvågen i Borgvik. Genom byggnaden gick en smalspårig järnväg ner till hamnen i Vänern, där järnet skeppades (mest via Göteborg)ut i världen.
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna