ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-14  (läst 3272 gånger)

2006-06-02, 08:11
läst 3272 gånger

Ulrika Eversdijk

Undrar vilka arbetsuppgifter en sådan hade eller om det var ett allmänt begrepp för de som arbetade vid järnvägen. Det finns ju beteckningar som stins mm också.

2006-06-02, 08:24
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Ulrika
En stationskarl var den som arbetade i regel utomhus  med div allmänna saker som växling av vagnar, lastning, lossning osv.
Jan-Christer

2006-06-03, 10:24
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ett tillägg beträffande stationskarl är att i den bok jag nämnde under ordet stins, så bodde den ensamstående stationskarlen Andersson i ett rum eller lägenhet hos stinsen. Denne Andersson verkar ha varit underställd Stinsen och fick då göra de jobb som stinsen beordrade honom att göra, även inne i stationshuset. Han skötte bl a om trädgården och planteringar, men om det var mest för att han var road av det, minns jag inte. Intressant bok var det i alla fall, för den som är road av järnvägslivet.
 
Sune Jonsson, författaren, är annars en väl känd fotograf, som har ett fotografiskt minne. Därför förundras man över alla detaljerade beskrivningar, kring stationskarlens liv.
Ann-Mari Bäckman

2006-06-03, 23:14
Svar #3

Ulrika Eversdijk


2006-11-07, 16:37
Svar #4

Utloggad Karin Söderholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2021-04-19, 09:15
    • Visa profil
Hej
 
Jag har bland mina släktingar hittat en del stationskarlar men är inte riktigt säker att det är dom riktiga. Finns det möjligen något register någonstans där man kan söka information om järnvägsanställda? Har för mig jag har hört talas om detta.
 
mvh
 
Karin

2006-11-07, 18:23
Svar #5

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Något register över stationskarlar och andra lägre befattningshavare tror jag inte man kan hitta. Däremot finns, om det gäller SJ, s.k. arvodeslängder eller avlöningslängder där all ordinarie personal finns upptagen. De är ordnade efter organisatorisk tillhörighet och därför bör man helst kunna ange på ett ungefär var vederbörande tjänstgjort och vilken tid det är fråga om.
 
Jag har ett antal sådana avlöningslängder och hjälper gärna till att leta efter namngivna personer efter kontakt via e-post.
 
Hälsningar
Jöran Johansson
012020122#telia.com (byt # mot @)

2006-11-07, 20:17
Svar #6

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Jöran!
 
Har en stationskarl i mormors släkt; var gift med hennes faster. Han hette Frans Albert Friberg Josefsson f 23 feb 1859 i Gerum (Skaraborgs län). Han är 1890 och 1900 stationskarl, vid båda dessa tidpunkter bosatt fastigheten Jordgubben 11, Kungsholms förs Sthlm.
(Källor: rotemansarkiv och CD 1890+1900)
Jag antar att han arbetade på Stockholms Central eftersom han bodde på Kungsholmen. Vore kanske av allmänt intresse här på Anbytarforum vad en sådan tjänade vid förra sekelskiftet - samt förstås roligt för mig om du kan bekräfta mitt antagande.
 
Mvh Harriet

2006-11-07, 23:08
Svar #7

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej
 
Såg inte din efterlysning förrän nu, men jag kunde rätt lätt hitta honom i 1901 års arvodesstat, som är den som ligger förra sekelskiftet närmast av dem jag har.
 
Friberg fanns där under första distriktet, andra trafiksektionen med tjänstenummer 434. Han uppbar en avlöning av 720 kr (per år!). Han hade fått sin första ordinarie tjänst den 1 april 1883, samma tjänst som ha fortfarande innehade. Han bodde i hyrd bostad, alltså inte i något järnvägens personalhus, eller som de kallades boställshus.
 
Hans nyanställda kolleger tjänade 540 kr. Det fanns mellanlöner på 600 och 660 kr, och så slutlönen 720 kr som man nådde efter ca 12 års tjänst. Det var alltså den högsta lön en stationskarl kunde få om han inte erhöll befordran till högre tjänst.  
 
Hälsningar
Jöran

2006-11-08, 00:03
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Rubriken är intressant även för mig, inte minst Jörans svar till Karin kl. 18.23
 
Jag har nämligen tänkt ställa samma fråga, fast rörande en vagn- och stallkarl hos SJ. Men då vet jag att något register över anställda på den här nivån knappast finns.  
 
Hans namn var Johannes Eriksson, f 1861. Han arbetade från ca 1910 som stallkarl vid SJ i Luleå. I den befattningen avled han också 22.4.1922. Bodde då i kv. Kajan på Sandviksgatan 30.
 
Jag mejlar dig om detta, Jöran!
 
//Leif

2006-11-08, 19:00
Svar #9

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Jöran!
 
Friberg, tillstalsnamn Frans eller Albert - framgår det?
Det är mycket intressanta uppgifter för mig och roligt att höra att han hade en bra inkomst 1901, just det år min mormor, som var kusin till hans barn, föddes i Klara. Min mor, snart 85 år, som pga tidiga dödsfall i två generationer tappat kontakten med sin mors släkt kommar att bli glad över denna information.  
Om någon har ytterligare information (t.ex dödsdatum, änkeman) om Frans Albert mottages detta tacksamt.
 
Min mor drömmer fortfarande om att finna någon släkting på mödernet i livet.
 
Alltså stort tack Jöran!
 
Mvh Harriet

2006-11-08, 20:37
Svar #10

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Harriet
 
Jag gjorde ett nytt nedslag i en avlöningsstat (som är den korrekta benämningen) för år 1916 och där hittar jag Friberg, nu som stationsförman med tjänstenummer 937 och placerad vid Stockholm Norra station. Han har en lön om 1500 kr, bostadsförmån som helt eller delvis utgår in natura värd 360 kr, beklädnadsersättning 120 kr och ortstillägg 60 kr, totalt 2040 kr. Här framgår också att han tillträtt befattningen som stationsförman den 1 april 1905.
 
För att jämföra lönen med andra i Stockholmsområdet kan nämnas att en stationsförman eller en konduktör tjänade 1020, 1140, 1260 eller 1500 kr, en stationskarl eller en banvakt från 840 till 1140 kr, föreståndaren (kallad överinspektor) för Stockholm C 5400 + bostad 1800 kr, d:o för Stockholm Norra (stationsinspektor - stins) 4200 + 1450 kr, en lokförare från 1260 (några få), 1500 (några fler), 1800 (ytterligare flera), men den stora massan hade 2100 kr i lön + bostad 650 kr och så beklädnadsbidraget förstås.  
 
Hälsningar
Jöran

2006-11-09, 19:50
Svar #11

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Jöran!
 
Vad intressant - stor tack. Framgår det om man även fick tjänstepension efter uppnådd pensionålder?
 
Mvh Harriet

2006-11-11, 12:43
Svar #12

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Ursäkta att svaret dröjt, p g a datortrassel till följd av strömavbrott.  
 
Det finns mycket att läsa om SJ-personalens villkor i fråga om lön och andra förmåner, pensionsrätt etc t ex i SJ:s 50-årsskrift, Statens Järnvägar 1856 - 1906, band 4. Det är för omfattande att här ge någon detaljerad skildring, men så mycket kan sägas att full pension utgick efter minst 30 års ordinarie tjänst (antalet tjänsteår och levnadsår skulle uppgå till 95). Till pensionen bidrog den anställde med en avgift om ca 3 procent av lön och bostadsbidrag om han började vid 30 års ålder, litet högre med stigande startålder. Pensionsbeloppet utgjorde en viss procent av de sista fem årens medellön, beroende på antalet tjänsteår. Den högsta pensionen utgjordes av 80 % av medellönen de sista fem åren och erhölls efter 30 tjänsteår. Vad som gällde inom staten i övrigt vet jag inte, men det var troligen något liknande och det är väl inget tvivel om att rätten till pension var mycket viktig när den kontanta lönen inte var så hög.  
 
Det fanns också ett system som avsågs skydda änkor och barn under 18 år om en anställd avled. Det inrättades s.k. änke- och pupillkassor som finansieradea av avgifter från anställda (frivilligt deltagande om jag förstått det rätt), visst statligt stöd, böter då anställda försummade sin tjänst och gåvor.  
 
Det här är vad som gällde för ca hundra år sedan.
 
Hälsningar
Jöran

2006-11-11, 19:35
Svar #13

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
 
Hjärtligt tack. Då för man väl förmoda att Frans (eller Albert) Friberg fick sin pension.  
 
Mvh Harriet

2006-11-12, 11:34
Svar #14

Utloggad Krister Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 16:49
    • Visa profil
Hej
Jag läste om SJ-personal och kunde inte låta bli att skriva och fråga om min farfar och hans bror som arbetade på stationen i Linköping.
Följande vet jag:
 
Carl Sigfrid Carlsson Forsell
1885-1886 Linköping Husförhör 1881-1894
Bl andra extra stationskarl Carl Sigfrid Carlsson Forssell, f 15/2 1863 i Wårdsberg
1886-1889 Linköping Husförhör 1881-1894
Bl andra Stationskarl Carl Sigfrid Carlsson Forssell, f 15/2 1863 i Wårdsberg, gift 6/4-89
1889-? Linköping Husförhör 1881-1894
(Stationskarl struket) Parkmäst Carl Sigfrid Carlsson Forssell gift 6/4-89
 
Johan Albin Carlsson -Torell
Infl Nov 1891 Torell Johan Albin Karlsson, f 16/3 69 från Landeryd till Stationen
1891- Linköping Husförhör 1881-1894
Bl andra,  f volontären extra stationskarl Johan Albin Carlsson Torell, f 16/3 1869 i Wårdsberg
Betr min farfar vet jag att han sedemera skadade benet och fick förtida pension.
 
Vore mycket intressant att få info eller hjälp med uppgifter kring dessa herrar.
 
Hälsn
Krister Thorell

2006-11-12, 13:23
Svar #15

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Carl Sigfrid Carlsson Forsell finns med i arvodesstaten för 1890 med tjänstenummer 238. Han var då bland de allra yngsta (till tjänsteåren) inom 1:a distriktets nedre avdelning då han fått sin första ordinarie anställning 1 maj 1888. Lönen var också den lägsta som banvakter då åtnjöt, 540 kr, med några få undantag som är upptagna för sig själva med en lön om 480 kr, kanske var de inte tjänstedugliga. Andra stationskarlar tjänade 600 kr och två(!) av ca 100 tjänade 660 kr. Det framgår inte av de här gamla avlöningslängderna om det utgick något tillägg för bostad och/eller beklädnad. Det står betr. Forsell inte heller om han bodde i järnvägens hus eller i hyrd bostad, vilket annars uppges för de flesta.
 
I 1891 års arvodesstat finns Forsell inte med och hans tjänstenummer har övertagits av en annan person. Det har inte skett någon allmän ändring av tjänstenumren, andra personer som är med båda dessa år har behållit sina nummer.
 
Johan Albin Carlsson Thorell dyker upp i 1895 års längd med tjänstenummer 219, första dag som ordinarie stationskarl var 1 januari 1895 och lönen 540 kr. 1897 är lönen densamma, det anges nu att han bor i hyrd bostad.
 
Nästa längd jag har är från 1901 och där finns Thorell inte med, i vart inte vid första distriktet. (Däremot finns en August Albin Jonsson Thorell, f. 1874-02-02).
 
Hälsningar
Jöran

2006-11-12, 15:25
Svar #16

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Söker information om Frans Edvard Johansson, född 1884-06-23 i Tingsås. Tjänstgjorde som Stationskarl i Ängelholm (Kristianstad län) från år 1908 eller 1909. Jag har hans anor men eftersöker information om när han fick tjänst inom Statens Järnvägar och var han tjänstgjorde förutom Ängelholm. Hans hustru var nämligen född och uppvuxen på Bohus-Malmön i Göteborg Bohuslän och jag försöker få ihop hur de träffades.
 
Tacksam / Helene

2006-11-12, 17:48
Svar #17

Utloggad Krister Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 16:49
    • Visa profil
Hej Jöran!
Ett hjärtligt tack för dina upplysningar. Min farfar flyttade till och bodde sedemera i Norrköping till sin död 1936. Jag vet inte när han råkade ut för skadan och blev pensionerad. Törs man be dig ta en titt i Norrköpingsdistriktet också?  
Hälsn
Krister T

2006-11-12, 18:29
Svar #18

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Frans Edvard Johansson fick ordinarie tjänst som stationskarl den 1 december 1910.
 
Han finns i 1912 och 1913 års avlöningsstat med tjänstenummer 2361, lön 8400 + 240 + 120 kr (kontantlön + bostadsförmån + beklädnadstillägg). Placerad vid tredje distriktets 8 trafiksektion och stationerad i Ängelholm.
 
1915 är lönen ändrad till 900 + 225 + 120 kr, 1916 900 + 270 + 120 kr  
 
1918 är tjänstenumret ändrat till 1869, lönen 960 + 288 + 120 kr.
 
1920-07-01 blev han och ett trettiotal andra stationskarlar vid 8 ts trafikbiträden. Jag är inte säker på vad ändringen bestod i, stationskarlar fanns fortfarande kvar i hundratal och lönen verkar inte ha förändrats. Den uttrycks nu i löneklasser (5) och inte till visst belopp. Jag tror dock att ett trafikbiträde tjänstgjorde med expeditionsgöromål (biljetthantering o.d.) och tågklarering, medan en stationskarl hade yttre tjänst, t.ex. växling och magasinstjänst. Tjänstenumret är ändrat igen, nu till 3146, det var en period som första siffran angav distriktstillhörighet. 1922-01-01 höjs lönen till löneklass 6 senare till 10. Så här kan man följa honom framåt till 1934. Då har hans tjänstenummer ändrats igen, till 4325. Fortfarande är han kvar i Ängelholm. Efter 1934 saknar jag förteckningar fram till 1946 och där hittar jag honom inte. Kanske han gått i pension.
 
Ja det här gav ju inte någon ledtråd till det du ville veta, utan bara en massa formella uppgifter. Hoppas att de ändå var till någon glädje.
 
Jöran Johansson

2006-11-12, 19:21
Svar #19

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Till Krister Forssell
 
Trådarna går omlott här, det är synd att forumet inte kan hålla isär dem.
 
Jag har nu tittat i några förteckningar till och uppmärksammar nu att Carl Sigfrid Carlsson Forssell den 1 april 1890 övergick till tjänst som packmästare (din notering om parkmästare fick mig inte att haja till, det borde jag ha gjort) med tjänstenummer 104. Såvitt jag vet tillhörde han i och med det den åkande personalen och han fick nu en betydligt bättre lön, 780 kr mot 600 för en stationskarl i allmänhet. 1897 är läget oförändrat men lönen 840 kr.
 
1901 som är nästa år jag har förteckning för har Linköping överförts till tredje distriktet (Malmö) och dess 9 trafiksektion. Här återfinns F som konduktör vilket han blivit den 1 april 1898. Tjänstenumret är 775. Lönen 960 inom ett intervall 840 - 1500 kr. 1904-01-01 höjs den tll 1080 kr.
 
1908 tas han upp som den främste inom sin kategori vid 9 ts och har en lön om 1500 + 450 + 120 + 60 kr (kontant lön + bostadsförmån + beklädnadsersättning + ortstillägg). 1910 är det oförändrat läge men han har fått tjänstenumret 207.
 
1916 är Linköping överfört tillbaka till första distriktet, nu 16 ts. För Forssell verkar inget ha ändrats därmed förutom att han fått ett nytt tjänstenummer, 125.  
 
1918 är läget oförändrat, m.a.o. ingen löneförhöjning på 10 år! 1920 är lönesystemt ändrat så att den nu uttrycks i löneklasser, han har löneklass 8. I 1924 års förteckning hittar jag honom inte, så troligen har han avgått ur tjänst. Norrköping tillhör samma distrikt som Linköping så hans flyttning betyder inte något i det hänseendet.
 
Hälsningar
Jöran

2006-11-13, 09:58
Svar #20

Charlotte Nilsson-Örtendahl

Hej Jöran!
Det här är lite av ett skott i mörkret. Jag letar efter släktens mystiske man, min farmors far. Han ska ha tjänstgjort som staionskarl vid Olskrokens Station i Göteborg under början av 1900-talet, fram till någon gång under 1904 efter vad vi kan utläsa av de efterlämnade breven. Allt vi vet är att hans namn var Efraim Johnsson eller möjligen Efraim Johansson. I det sista brevet från Australien påpekar han att han ändrat stavningen på sitt namn till Ephraim Johnson, vilket bidrar till begreppsförvirringen. Vi vet inte när han var född eller var han bodde så vi trevar i blindo efter alla eventuella ledtrådar.

2006-11-13, 12:23
Svar #21

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack snälla Jöran!
 
De var synnerligen till stor glädje.
 
Än en gång ett varmt tack!
 
Helene

2006-11-13, 18:03
Svar #22

Utloggad Krister Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 16:49
    • Visa profil
Tack Jöran du är en pärla!
Det var omfattande info om min farfars bror Carl Sigfrid Forsell. Vad jag avsåg senast var däremot min farfar Johan Albin Thorell! Han flyttade cirka 1897-1898 till Norrköping där han sedemera blev skadad i olycka och fick amputera benet, varvid han erhöll förtida pension. Det blev lite rörigt med både Forsell och Thorell, men jag antar att SJ-anställda med vanliga namn blev uppmanade att byta, precis som med knektar förr i tiden?!
 
Tror du att du slutligen kan komplettera din ytterst värdefull information om du hittar något om Johan Albin i Norrköping ?!

2006-11-13, 20:19
Svar #23

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Charlotte!
 
Tyvärr hittar jag inte Efraim under åren runt förra sekelskiftet. Avlöningslängderna omfattar bara ordinarie personal, så eftersom du har säkra uppgifter om hans tjänstgöring får vi nog dra slutsatsen att han var extra eller extra ordinarie stationskarl. Och då kan jag tyvärr inte hjälpa till. Dyker det upp någon ytterligare ledtråd får du gärna återkomma så ska jag spana på andra platser eller i andra befattningar.
 
Bästa hälsningar
Jöran

2006-11-13, 20:56
Svar #24

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Krister!
 
Aha, jag trodde att den förste du nämnde var din farfar och koncentrerade mig på denne.
 
Jag gjorde mig skyldig till ett förbiseende tidigare, då jag glömde bort att kolla på tredje distriktet dit Linköping och Norrköping hänfördes under några år. När jag nu granskar IIID i 1901 års arvodesstat hittar jag Johan Albin Carlsson Thorell där, men inte som stationskarl utan som manligt kontorsbiträde. Ja, man skilde faktiskt på manligt och kvinnligt kontorsbiträde, men förmodligen var det mer ett sätt att ange vilken typ av tjänstgöring det handlade om, kvinnliga kontorsbiträden sysslade med kontorsarbete medan manliga kontorsbiträden tjänstgjorde i trafikarbetet, t.ex. som tågklarerare. Senare skulle den befattningen komma att kallas kontorist.
 
Thorell hade fått sin kontorsbiträdestjänst den 1 mars 1900 och hade en lön om 600 kr. Något tjänstenummer finns inte angivet för den här kategorin, trots att både lägre och vissa högre befattningshavare hade det.
 
Från 1 jan 1904 var lönen 780 kr, fr. 1 jan 1907 1260 + 441 + 120 + 60 kr och från 1 jan 1910 1500 + 525 +  120 + 60. Senast 1908 kom han till Norrköping. Tidigare fanns inte stationseringsorten angiven.
 
Och nu Krister må jag säga att vi har tur: I 1914 års längd har gjorts en anteckning för hand invid Thorells namn Avsked m.p. 1/5 14. Det var tydligen så att den som hade det här exemplaret av avlöningsstaten ville vara uppdaterad för han har gjort ett flertal liknande anteckningar.  
 
Bästa hälsningar
Jöran

2006-11-13, 22:12
Svar #25

Utloggad Krister Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 16:49
    • Visa profil
TACK JÖRAN!
Mycket intressant info om farfar!
Hälsn
Krister

2006-11-14, 09:06
Svar #26

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej Jöran
 
Har du uppgifter om SJ-anställda i Bollnäs-regionen? Min morfar, John Valentin Brundin f i Enköping 18950121, var anställd i Bollnäs på 1910-talet. Jag tror han senare blev stins i Ljusdal. Jag skulle gärna vilja veta mer om hans yrkesliv. Han hade också en kamrat vars namn jag inte vet, men som också var vid SJ i Bollnäs på 10-talet och som avled i spanska sjukan 1918 eller möjligen 1919. Denne man var min mormors ursprungliga fästman och jag har en bild på honom, samt muntliga berättelser om släktens negativa inställning till järnvägare, men ingen vet längre vem han var. Tänk om jag kunde få fram några tänkbara namn att söka vidare på!

2006-11-14, 18:23
Svar #27

Utloggad Birgitta Tomasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2018-11-06, 16:45
    • Visa profil
Hej Jöran
Min farfar Georg Johan Norén f. 1886-08-01 bosatt i Rimbo, och vad jag vet alltid arbetat vid SJ.Jag vet inte men tror att han började som eldare, blev lokförare, samt stins i Rimbo. Han bodde med sin familj i barnvangshuset i Rimbo, där jag för övrigt har tillbringat många somrar som barn. Han avled 1961.
Även min far Torsten Georg Norén, f. 1918-03-22 arbetade innom SJ i alla sina år. Kom till Stockholm den 20/10 1937 och började där. Han avled 1983, och var bolaget troget hela sin livstid (dom senaste åren blev det ju SL). Han var eldare, stationskarl, lokförare, samt förstereparatör i Stallarna vid Östra Station och senare i Solna.
Vore roligt att få veta mer om deras yrkesliv, under vilka år dom arbetade i dom olika yrkerna, vad dom hade i lön osv.
Undrar om du kan hjälpa mig,  
Hälsningar Birgitta

2006-11-14, 21:33
Svar #28

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Chris!
 
Det var inte enkelt att hitta honom! Men närmast av en slump hittade jag honom i 1934 års avlöningslängd, då han var placerad i Bollstabruk, fjärde distriktet, 17:e trafiksektionen. Han var då stationskarl med tjänstenummer 7427, det framgår att han fått sin första ordinarie tjänst den 1 jan 1931 och var placerad i löneklass 9.
 
Jag har därefter bara en förteckning och det är för år 1946. Där finns Brundin i Ljusdal, fjärde distriktet, 15:e trafiksektionen, som trafikbiträde med tjänstenummer 2155 och placerad i löneklass 10. Han hade fått tjänsten den 1 sep 1942 (om det var i Ljusdal kan man dock inte vara säker på).
 
Ja, det är de uppgifter jag har tillgång till. När det gäller hans kamrat måste jag ge upp innan jag börjat.
 
Hälsningar
Jöran

2006-11-14, 21:52
Svar #29

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Birgitta!
 
När det gäller din farfar utgår jag från att han arbetade vid järnvägen i Rimbo. Då var det alltså inte SJ utan den enskilda järnvägen Stockholm-Roslagens järnvägar, SRJ. Om enskilda järnvägar har jag inga uppgifter, tyvärr. Han var nog aldrig stins i Rimbo (stationsinspektor och föreståndare för stationen). Det framgår av en förteckning på nätet, men det är vanligt att man kallade dem som vinkade av tågen för stins, men de flesta hade egentligen andra titlar.
 
Din far förefaller också ha varit anställd vid SRJ, eftersom du skriver att han var anställd som förste reparatör vid Östra station. Han kan ju då inte ha varit helt ung. SRJ hamnade vid SJ först 1959 och jag inte har några uppgifter om SJ-anställda efter 1946 så jag kan tyvärr inte hjälpa dig här heller. Tråkigt, men så är det ibland.
 
Hälsningar
Jöran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna