ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Baninspektor  (läst 3083 gånger)

2006-05-31, 11:05
läst 3083 gånger

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
Vad är det för skillnad på en baninspektor och banvakt ?
 
Mvh Göran

2006-05-31, 12:13
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Jag har inte svaret på din fråga, men är bara så förundrad över hur många titlar det fanns bland de järnvägsanställda. Jag misstänker att banvakten gjorde grovjobbet, medan inspektoren var chef över denne d v s ledde och fördelade arbetet.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-05-31, 16:27
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag sökte på nätet efter Baninspektor och fick då fram hur man indelat de olika yrkesgrenarna i 10 grupper. Då hamnade banvakt i grupp 1 och baninspektor i grupp 8. Det var alltså rangskillnad och man kan vidare läsa om hur de skulle vara klädda. Jag fann 45 olika yrkestitlar.
 
Sök på baninspektor. Det var faktiskt kul att läsa bestämmelserna hur de skulle vara klädda på 1920-talet.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-05-31, 16:28
Svar #3

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Göran
 
Jag har länge intresserat mig för banvakter och liknande yrkeskategorier, men har aldrig stött på baninspektor. Var har du hittat denna märkliga benämning?
 
Hälsningar
Jöran Johansson

2006-05-31, 17:45
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jöran!
 
Varför tycker du att titeln baninspektor är märklig? Den har besvisligen funnits bland alla titlar inom SJ.
 
Ann-Mari
 
(som hade en far som var SJ-anställd)
Ann-Mari Bäckman

2006-05-31, 18:20
Svar #5

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Ann-Marie.
 
Jag har också sett Banmästare, undrar vad en sådan gjorde ?
 
Mvh Göran

2006-05-31, 20:16
Svar #6

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Ann-Mari
 
Märklig var kanske inte det bästa ordet i sammanhanget. Det är bara på det sättet att benämningen hållit sig dold för mig, som i 60 år slukat allt om järnvägar.  
 
Som du ser av klockslagen för våra inlägg skrev jag mitt innan jag sett ditt andra inlägg så det var inte en replik till det du sa. En koll på Google ger en enda träff på ordet baninspektor och den handlar just om 1921 års uniformsreglemente för enskilda järnvägar. Men jag var ändå nyfiken på om det funits någon sådan i praktiken, så jag roade mig med att gå igenom 1924 års järnvägsmatrikel för de enskilda banorna. Där finns faktiskt två stycken, nämligen vid Ystads järnvägar. Så du har rätt: det har funnits baninspektorer. Men har det funnits vid SJ?  
 
Hälsningar
Jöran Johansson

2006-05-31, 20:59
Svar #7

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
Möjligen kan man tro att en Baninspektor kontrollerade hur en järnväg byggdes och att en  
Banmästare hade den roll Ann-Marie beskrev för Baninspektor, att han var chef över Banvaktarna.
 
Jag har också sett 1921 års uniformsreglemente, det var ju en klar och tydlig hierarki om man så säger.
 
Mvh Göran

2006-05-31, 23:44
Svar #8

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:30
    • Visa profil
Ja visst har det funnits baninspektorer vid SJ. Från 1917 till 1923 fanns det 5 stycken vid Banavdelningen. De var placerade i lönegrad 22.
 
Statens Järnvägar 1906-1931, s.75.

2006-06-01, 08:34
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jöran! Vi har nog som du säger pratat om varandra. Så det fanns andra järnvägar än Statens järnvägar? Jag var så inställd på att uniformeringen avsåg SJ-anställda.
 
Boken som jag ger tips på under titeln Stins, beskriver så många olika yrkesbeteckningar inom SJ, att jag förvånades. Nu nämner Göran också Banmästare. Jag har för mig att i nämnda bok, så kallades den som skötte om en viss del av göromålen på banan för ett och någon som gjorde något annat hade en annan titel o s v.
 
Du som verkar väl införsatt i allt om järnvägar, har du hört om det var vanligt bland SJ-anställda att de hade smeknamn (kallas det så?) på varandra eller var det en lokal företeelse? Min pappa som hade anställning i Umeå och Vännäs kallades Spiken och en annan för Glöggis. De andra namnen har jag glömt.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-06-01, 19:10
Svar #10

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Bo
Tack för den hänvisningen. Det var intressant! Sannolikt var det en kortlivad titel. Jag tittade i 1918 års järnvägsmatrikel för SJ och hittade alla fem. De tjänstgjorde vid olika bansektioner, somliga vid anläggningsarbeten och var inplacerade i den hierarkiska ordningen mellan baningenjör och underingenjör.
 
Hej Ann-Mari
Jo, nog har det funnits andra järnvägar än SJ, faktiskt har det byggts fler kilometer enskilda järnvägar än statens. De flesta har antingen lagts ned eller övertagits av staten. Bara någon enstaka liten industristump finns kvar som privatbana.  
 
Banmästare förestod en banmästaravdelning som omfattade 20-40 km järnväg och basade för upp till ett 20-tal banvakter. Det var ju banvakterna som gjorde den dagliga inspektionen av järnvägslinjen, banmästaren ledde och planerade arbetet och tillsåg att banvakterna skötte sina åligganden. Mellan dessa personalkategorier fanns banvaktsförmän, senare kallade banförmän.  
 
Det finns en mycket informativ bok som heter Banvakts- banförmans- och banmästarminnen, skriven av Uno Lindmark och utgiven av Banverket 1991. Den rekommenderas varmt. Om den inte är slutsåld bör Banverket, 781 85 Borlänge ha den till salu. Åtminstone från början kostade den 50 kr.  
 
Utan att veta särskilt mycket om det, vågar jag påstå att ök- eller smeknamn var mycket vanligt förekommande vid järnvägen såväl som vid andra arbetsplatser. Just de benämningarna du anger känner jag inte till men de verkar mycket rimliga. Förmodligen hänförde man sig till vederbörandes ursprung eller utseende/kroppsbyggnad eller andra personliga egenskaper/egenheter. Inte alltid var det väl så smickrande namn som förekom. Spiken bör ha varit en lång och smal person, såvida man inte gjorde sig lustig över en tjockis genom att kalla honom så.
 
Hälsningar
Jöran Johansson
 
012020122?telia.com
ändra ? till @

2006-06-01, 19:44
Svar #11

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Boken jag nämnde i det tidigare inlägget finns just nu till salu på Tradera.
 
Kolla på http://www.tradera.com/auction/aid_29421273

2006-06-01, 22:24
Svar #12

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:30
    • Visa profil
Ja, titeln synes ha varit kortlivad. Enligt den angivna källan fanns år 1931 endat två baninspektorer kvar i tjänst.

2006-09-23, 14:39
Svar #13

Utloggad Christina Holmström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2019-02-10, 20:44
    • Visa profil
Hej
Jag har precis börjat att släkforska och har en sedan 40 år tillbaka en avliden släkting som var banvakt. Var kan man hitta uppgifter om var han var stationerade mm. Inga nu levande släktingar har kunnat berätta något.
 
Christina Holmström

2006-09-23, 19:29
Svar #14

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Om du anger hans namn och födelsetid så ska jag leta i ett antal avlöningsstater jag har. Har du någon aning om i vilken del av landet han tjänstgjort underlättar det letandet.
 
Hälsningar
Jöran Johansson

2006-09-24, 12:13
Svar #15

Utloggad Christina Holmström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2019-02-10, 20:44
    • Visa profil
Hej igen...
 
Min morfars far hette Christian Brandt och var född den 16 juli 1889 och enligt vad som sägs på Bornholm. Han tjänstgjorde som banvakt i Glemminge, Ingelstads Härad, under 30-40 talet.  
 
Lite kuriosa i sammanhanget var att han hade förkärlek till SJ:s lila färg och detta resulterade i diverse målade möbler vad jag har hört av dem som kommer ihåg honom. Så efter hans död fick min familj ett skrivbord i nämnda färg som efter många år fick genomgå en kraftig rengöring med BUMS och vips så var där en utomordentligt tjusigt skrivbord. Modellen skulle vara något i stil med stins.....
 
Hälsningar
Christina Holmström

2006-09-25, 08:31
Svar #16

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Christina
 
De enda förteckningar jag har är för SJ-personal. Tydligen tjänstgjorde din mff vid den enskilda banan Ystad-Gärsnäs-S:t Olof som förstatligades 1941. Så några uppgifter för tiden dessförinnan har jag inte.  
 
I SJ avlöningsstat för 1948 finns han upptagen under tjänstenummer 3859 med stationeringsort Glemmingebro i ortsgrupp A. Han var sedan 1942-07-01 ordinarie banvakt vid SJ och placerad i löneklass A 6. Att inte förstatligandedatum och anställningsdatum vid SJ sammanfaller tror jag beror på att banan inte direkt införlivades med SJ utan drevs en tid som en enskild, om än av staten ägd, järnväg. Så var det ibland, särskilt i Skåne, men jag har inte kontrollerat det i just detta fall.  
 
Ja, det var inte mycket information jag kunde ge, det var ju otur att han inte var SJ-are från början.
 
Hälsningar
Jöran Johansson

2007-02-27, 18:50
Svar #17

Swen-Gunnar Holke

Hej! Min morfar Carl Robert Johansson född 1872 började vid SJ i Tibro 1890 och slutade som Stins i Norsesund 1936. Var kan jag få reda på vilka stationer han tjänstgjorde vid?
mvh
Swen-Gunnar Holke

2007-02-27, 22:26
Svar #18

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Swen-Gunnar
 
Ur de spridda årgångar av SJ avlöningslängder som jag har kan en hel del utläsas, men en del luckor förekommer:
 
Han får sin första ordinarie tjänst vid SJ som stationskarl den 1 maj 1900 och är placerad vid II distriktets 5 trafiksektion som han kommer att stanna vid till 1920. År 1906 blir han manligt kontorsbiträde.  
 
Stationeringsorten kan man inte utläsa förrän 1910, då han finns i Tidan. Han förblir där t.o.m. 1914 (1915 års längd har jag inte) och återfinns 1916 och 1918 i Moholm. (1919 års längd har jag inte heller).  
 
1920, 1924 och 1926 finns han vid 4 trafiksektionen som stationsmästare av 6 klassen sedan 1 juli 1920 i Källeryd. Sedan har jag ingen längd förrän 1934 och då är Carl Robert stationsmästare av 5 klassen sedan 1 april 1930 och placerad i Norsesund. Man kan gissa att han kom till Norsesund 1930 men det är inte helt klart. Han kan ju ha haft en annan station en tiden mellan 1930 och 1934.
 
Fullständigt svar med exakta datum kan du få genom hans personalakt, som bör finnas vid landsarkivet i Göteborg.
 
Hälsningar
Jöran

2007-02-28, 09:59
Svar #19

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Jöran
Kan du ha uppgifter om min morfar Viktor Niklasson (född Petersson, men fick byta efternamn eftersom det fanns tre Viktor Petersson vid den järnvägen). Han började vid Östra Blekinge järnväg 1898 i Torsås (H). Ung 1917 som stationsföreståndare i Ilingetorp, för att några år senare återvända till Torsås som förman för bangården där. Han gick i pension på 1930-talet.
Jan-Christer

2007-02-28, 19:20
Svar #20

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Jan-Christer
 
Jag kan utan att undersöka det - tyvärr - säga att jag inte kan hjälpa till. Jag har bara tillgång till SJ:s avlöningslängder och Östra Blekinge järnvägar införlivades med SJ först 1943. Det finns visserligen en publikation som heter Svensk Järnvägsmatrikel som omfattar även enskilda järnvägar men tyvärr bara lite högre befattningshavare. Jag har tittat i de årgångar jag har men han finns där inte.
 
Är du medveten om att det alldeles nyligen kommit ut en bok om Östra Blekinge järnvägar? Jag fick mitt ex. nu i veckan så jag har inte hunnit gå igenom det än, men en snabbtitt visar att personalen inte är särskilt utförligt redovisad. Betr. Ilingetorp finns en uppgift att poststation öppnades i stationshuset den 1 nov 1917, alltså sex veckor efter att banan invigts, med en Karl Alfred Antonsson som föreståndare. Han bör vara identisk med järnvägsstationens föreståndare. Antonsson är kvar 1924 som stationsföreståndare.  
 
Boken har getts ut av Östra Blekinge Hembygdsförening som har två webbsidor:
www.hembygd.se/blekinge/ostrablekinge och www.oblj.se och där kan det finnas mer information och förstås kontaktuppgifter.
 
Hälsningar
Jöran

2007-02-28, 22:08
Svar #21

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Jöran
Angående Ilingetorp i boken som jag har köpt är det helt fel och jag har påpekat detta för författarna. Min morfar Viktor Niklasson var förste stinsen där i Ilingetorp från 1917 när banan öppnades 1917, han var kvar 1922 när min moder Margit gick i realskolan i Torsås. Någon gång på 1920-talet återgick han troligen till Torsås efter att ha kommit i konflikt med banmästare Carlsson som gjorde livet surt för morfar min. Banmästaren hade en deka i Kvilla och parkerade dressinen sin på spåret så att tåget inte kunde passera och tyckte att stinsen i Ilingetorp skulle flytta på den. Det gjorde inte morfar, han gick upp till banmästarn och dekan och sa att banmästarn får flytta dressin sin. Det kan väl Niklasson göra blev repliken. Det gör inte Niklasson var morfars replik. Sedan gjorde banmästarn det omöjligt för morfar att vara stins i Ilingetorp. Han återgick till Torsås och tog en lägre grad som förman för bangården enbart för att slippa banmästaren.
K A Antonsson kom till Ilingetorp efter morfar. Jag har en kopia på överlåtelsepapprerna på stationen rörande inventarier när morfar lämnade över till efterträdaren.
Jan-Christer

2007-03-01, 16:10
Svar #22

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Jan-Christer
 
Det var en intressant berättelse! Synd att den inte kom in i boken, nu kommer det att stå fel däri för evärdelig tid och det som är tryckt blir ju ofta sanning med tiden.
 
Hälsningar
Jöran

2012-03-13, 22:16
Svar #23

Roland Raystål

Hej Jöran
Eftersom du verkar vara insatt i tågfrågor så undrar jag vad Tågmästare var för titel. Letar efter data på George Karlsson från Örebro som lär ha varit Tågmästare vid SJ. Bör varit verksam i början av 1900-talet...För lite data för att hitta honom i de sedvanliga alstren..
Något tips ?
Mvh
Roland

2012-03-13, 23:01
Svar #24

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Roland
du har inga fler uppgifter
som barn, fru död eller liknande?
 
Lasse

2012-03-13, 23:10
Svar #25

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
det är inte denna man.
 
18930527-665
Karlsson, Oskar Georg
V Vintergatan 19
Örebro 5
Död 17/8 1966.
Kyrkobokförd i Längbro, Örebro kn (Örebro län, Närke).
Född 27/5 1893 i Knista (Örebro län, Närke).
Gift man (20/2 1915).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Längbro, Örebro kn (Örebro län, Närke)
Mikael, Örebro kn (Örebro län, Närke)
Födelseförsamling i källan:
Knista (Örebro län)
Källor:
DOR 66 / GB, DA / RFV 66
 
Enl denna sida på nätet så var han just tågmästare
 
http://www.mittnerike.se/UP-hemsida/anorumf.htm
 
Lasse

2012-03-13, 23:34
Svar #26

Utloggad Lars Edmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2015-11-17, 22:59
    • Visa profil
    • genedmark.se/genealogicy.html
Roland,
 
Enl Wikipedia
 
Tågvärd är en svensk yrkesbeteckning på den personal som arbetar ombord på tåg. Tågvärd är ett samlingsbegrepp på all ombordpersonal och kan därvid omfatta ren servicepersonal, biljettgranskare, konduktörer eller tågmästare. Den sistnämnda benämningen finns inte kvar, men används inofficiellt som beteckning på en tågvärd med högre säkerhetsfunktion.
 
Lasse

2012-03-14, 08:45
Svar #27

Roland Raystål

Hej Lasse och Lasse
 
Tack för info. Din uppgift Lasse W verkar mycket lovande. Ska forska vidare,
vet hans frus och sons förnamn det bör kunna fastställas om det är han.
Än en gång tack !
 
Hälsningar
Roland

2012-03-14, 21:58
Svar #28

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Oskar Georg och hans fru i samma grav, från Begravda i Sverige
 
1893-05-27
Carlsson, Oskar Georg
f. 27/5 1893
Tågmästare
V. Vinterg. 19 Ö-O
Död 17/8 1966
Begravd 3/9 1966
Längbro kyrkogård, avd. Snäckan, nr. 1168 (urna, nr 1 i graven)
Graven upplåten till 18/8 2016 (upplåtelse nr 1)
[l 1]
Örebro kyrkliga samfällighet (Örebro kn, Örebro län)
Storgatan 27
703 63  ÖREBRO
Tel. 019-670 15 00
orebro.samfallighet@svenskakyrkan.se
[k][1]Posten levererad 2008-07-10
 
1894-04-16-6663
Carlsson, Tekla Teresia
f. 16/4 1894
Marklyckan Ö-O
Död 12/3 1996
Begravd 2/5 1996
Längbro kyrkogård, avd. Snäckan, nr. 1168 (urna, nr 2 i graven)
Graven upplåten till 18/8 2016 (upplåtelse nr 1)
 
Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna