ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Juvelerare  (läst 2545 gånger)

2005-06-06, 17:09
läst 2545 gånger

Bengt Lilequist

Efterlyser en juvelerare på V. Hamngatan i Göteborg i slutet av 1800-talet, som hade en dotter, Mandis, g.m. Per Molin f. 1886 24/10 som var son till sjökapten Molin från Göteborg.

2005-06-07, 00:54
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
I adresskalendern för 1904 finns juvelerare Gust. Wikström på Västra Hamngatan 23/Södra Larmgatan 6.  
1890 var han bosatt på Södra Vägen 3, 5/Storgatan 53.
 
Ur Sveriges befolkning 1890:
 
Wikström, Gustaf Leonard
Guldsmed
f. 1858 i Göteborgs Kristine (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Gift man, far i familjen
14 Roten 11-12
Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Födelseort i källan: Christine

 
Kan det möjligen vara han?

2006-10-08, 16:16
Svar #2

William Palmborg

Söker min anfader Friedrich Heinrich Sturm som tillsammans med Casper David Ludwig Sturm och Jacob Sturm invandrade till Sverige från Tyskland runt 1790-1815. De två första blev sedernera juvellerare och Jacob skräddare.

2006-10-08, 17:13
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
William
 
Jag vet inte riktigt vad du vill veta och vad du redan vet.
FH Sturm, juvelerare finns i registret till Stockholms mantalslängder, boendes i Staden Västra. Det finns en mängd Sturm med anknytning till guldsmeds- och juveleraryrket, liksom skräddare, då i Johannes, Hedvig Eleonora och Storkyrko församlingar. Närmare uppgifter ur mantalslängderna för denna tid (ej digitaliserade) finns på Stadsarkivet i Stockholm, så har du något att utgå ifrån. Det verkar finnas en hel del att hämta, så du har massor av kul forskning framför dig.
 
 
Något av vad man kan finna på datorbaserade källor, som är ganska få för denna tid:
L Sturm, Juvelerare är tillsammans med EC Sturm, änka begravd på Norra Begravningsplatsen. F. Sturm, juvelerare är begravd där också (6/8 1851), med änkan Johanna Sofia (f 23/12 1801, död 27/7 1879 i Maria förs enl Söder-CD) och handelsbokhållaren Sturm (d 1847), samt en hel mängd Palmborg så jag antar att du kanske känner till det. Kasper Ludvig David Sturm (f 1781) var gift med Charlotta Hegart (f 1781).

2006-10-09, 10:41
Svar #4

William Palmborg

Hej Chris
 
Ett hjärtligt tack för ditt snabba svar och för din vänlighet att ta fram uppgifterna.  
Hur fick du fram dessa? Det vore intressant att få veta.
Jag har slitit mig trött för att manuellt leta upp dessa på Stadsarkivet,SA.  
 
Jag har utrett F.H. och L. och även något av skräddaren Jacob Sturm i Stockholm på SA. Men jag kan inte finna länkar till Tyskland eller huruvida de var släkt. Min tanke var därför att det fanns ev. barn och barnbarn spridda här och att någon hade sökt sig bakåt i dessa linjer.
 
Jag har sökt i utlandet via ett antal sökmotorer, föreningar och andra som forskar och jag har grävt lite i heraldiska tyska register men jag finner inte länken.  
 
Jag har grävt fram en mängd intressanta länkar från USA men de härstammar mer eller mindre allesammans från en tidig utvandring från Klein Schifferstadt redan på 1500 talet och jag finner inga länkar där heller.
 
G-gruppen som jag också är medlemi har jag heller inte haft någon nytta av ännu.  
 
Däremot har jag inte besökt RA. Där kan kanske finnas något.  
 
Det kan även vara så att dessa tre är judar trots att detta inte framgår i husförhörslängderna som normalt står. Jag ska söka tillstånd att forska även i dessa arkiv på RA.
 
Så jag står vid stranden och tittar ut över havet mot Tyskland.
 
För din information så är släkten Palmborg en gam,mal knapadelsläkt från slaget vid Breitenfeld 1631 då vår anfader och handsmakargesäll Palm räddade en marskalk under vådliga omständigheter. Gustav II Adolf gav den unge Palm namet Palmborg, men utan mark eller annat legat. Dock ingick i knap-adelskapet att tillförsäkras statligt arbete för sig själv och efterkommande. 1848 gifte sig min mormors mormor och dotter till F.H. med en Palmborg. Det är därför släkten Palmborg och Sturm har samma Kolumbarium på Haga Norra Kyrkogård.
De statliga positionerna hölls ända fram till min mormor som tydligen var fin dam men faktiskt hemlig sambo !!! redan 1908 med en konservator på naturhistoriska Riksmuseet tillika medresenär då Sven Hedin och Gustaf V reste på upptäcktsfärder i Indien. Samboskap var ytterst känsligt då. Så visst är släktforskning intressant.

2006-10-09, 21:22
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej
 
Intressant släkt du har! Jag har bara direkt tillgång till datorbaserade uppgifter. Uppgifterna ur mantalsregistret har jag tagit från den CD som innehåller detta. Där står bara namnen i princip, samt område och häftesnummer så du har nog hittat mer i arkiven, men det är ett sätt att hitta dem snabbt. Gravarna är från Stockholms gravar som nu finns på nätet (www.hittagraven.stockholm.se)
 
Det finns säkert avkomlingar nu och det borde gå att få reda på vilka de är, men familjen Sturm i Stockholm finns inte i t ex Disbyt, så den verkar inte utforskad (det finns andra Sturm där, men det är inte ett unikt namn).
 
Dina Sturm verkar ha varit ganska unga när de kom, de står som gesäller i början. Hade de föräldrar med sig? Har du provat med skråarkiven - det var ju skråtvång på denna tid. Hos vilka mästare var de gesäller? Tror att de finns på Nordiska museet bl a, samt på Landsarkiv ibland. Det bör någonstans finnas registrerat om de tog gesällbrev och mästarbrev. Vissa handlingar från skräddarskrået finns tydligen på Kungliga Bliotekets handskriftssamlingar (till 1822). De lämnade in mästarprov mm på hallrätten oftast, finns det protokoll därifrån? Ute i landet handlades ärenden om skråna av magistraten, var det så i Stockholm så kan det finnas uppgifter där. Någonstans i något papper kanske det finns uppgifter om var de kom ifrån i Tyskland.  
 
Hur ser födelsenotiserna ut för deras barn - kanske är någon annan Sturm fadder, då är de troligen släkt.
 
Ser att du haft inlägg tidigare om Sturm, så du vet nog en hel del om dem, den enda vägen verkar vara grovjobb i speciella arkiv. Lycka till!

2006-10-10, 20:28
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
William
 
du kasnke redan sett detta, men jag hittade en bok på Landsarkivet idag (Upmark, Gustaf: Guld- och silversmeder i Sverige 1520-1850. Stockholm 1925):
 
Fredrik Henrik Sturm bror till Ludvig Sturm, mästare 25/4 1817, nämns i ämbetete sista protokoll 13/8 1846. Troligen kompanjon med brodern. Nämns ej efter 1845 men levde 1850.

2007-01-05, 06:28
Svar #7

Utloggad Jan-Erik Eliasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2022-10-26, 15:29
    • Visa profil
    • stenhuggare.tk  Eliasson.tk
Hej!
Söker uppgifter på en Hovjuvelerare EMIL O: MÖLLER i
Malmö.Det jag vet är att han var verksam 1904 i Malmö,då min mormor:s föräldra köpte sina vigselringsr där i oktober månad.
MvH

2007-01-05, 08:27
Svar #8

Karin Andersson

Hej J-E  
Har hittat en guldsmed i Malmö i Sveriges befolkning 1900, kan det vara denna person du söker?
 
Post 883481
 
Möller, Oskar Emil
Guldsmed
 
f. 1864 i Landskrona (Malmöhus län, Skåne)
 
Ogift man, ensam i familjen
 
St. Jörgen.
Malmö Sankt Petri (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Landskrona Malmöhus län
................
Mvh Karin A.

2007-01-06, 17:12
Svar #9

Utloggad Jan-Erik Eliasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2022-10-26, 15:29
    • Visa profil
    • stenhuggare.tk  Eliasson.tk
Tack Karin!
Det är just den Emil jag sökte uppgifter på
MvH Jan-Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna