ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jarl  (läst 918 gånger)

2002-07-24, 18:15
läst 918 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Vad jag förstått, var en jarl kungens närmaste man. Och betydelsen försvann när Birger Jarl tog sig namnet. Men var det bara kungens närmaste man som kallades jarl eller fanns det fler jarlar under en och samma kung. Vad var för övrigt hans uppgift och status. Om någon vet svaret vore jag tacksam.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-07-24, 19:55
Svar #1

Mikael Wikman (Philippos)

Jarl, gammalt nordiskt ord, som urspr. synes ha avsett en fri man i allm. Redan i eddadikterna (?Rigs?ula?) möter man j. i betydelsen förnäm högättad man. Det etymologiskt identiska angelsaxiska eorl, eng. earl, har under inflytande från Danmark övergått till ämbetstitel på vissa högre ämbetsmän (greve, lat. comes). Jfr E a r l.
 
Redan tidigt finner man i Norden principen om blott e n j. som konungens högste ämbetsman. S v e r i g e s  j a r l (lat. dux el. comes Sueciae) var åtm. sedan 1100-talet den förnämste i riket näst konungen. Särskilt hade han uppsikt över krigsmakten till sjöss, ledungen. De flesta svenska j., om vilka källorna lämna någon säkrare kännedom, tillhörde Folkungaätten. Det två mest ryktbara voro B i r g e r  B r o s a och B i r g e r  j a r l (se dessa ord). Med den senare försvinner jarltiteln i Sverige för att efterträdas av hertigtiteln (på latin översättas både jarl och hertig med dux. På 1300-talet omtalas visserligen i Sverige en man med jarltitel, näml. Erengisle Sunesson, men denne var ej svensk j., utan j. av Orkneyöarna.
 
Referens: Tunberg, S. (1946) ?Jarl? i Nordisk familjebok, tionde bandet, tredje väsentligt omarbetade upplagan, sp. 1021.
 
Birger jarl (observera det gemena j:et) tog sig alltså inte namnet Jarl. Det är helt enkelt en efterställd titel.

2003-11-25, 15:50
Svar #2

Utloggad Mikael Parkman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-09-14, 09:29
    • Visa profil
Så vitt jag vet och som jag har lärt mig i skolan så är Jarl ett gammalt ord för General
 
MVH Mikael Parkman 11 år

2004-03-19, 18:25
Svar #3

Utloggad Camilla Stålnacke

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2023-06-01, 17:48
    • Visa profil
Hejsan hoppas att någon tittar in här och kan ge mig någon ledtråd. Jag är släkt med Birger Jarl i rakt nedstigande led på min mors sida. Nu har jag även en Jarl på min fars sida också...Anna Catharina Jarl född 1831.10.25 dog: 1905.12.30
gifte sig med Carl august Jonsson Kron född 1827.10.12 dog 1901.05.04.
Känner någon till denna kvinna som heter Jarl?
MVH
Camilla
Camilla Stålnacke

2004-03-20, 18:30
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Camilla,
föreslår att du ställer frågan under Järeda socken, Kalmar län, för där var hon född enligt folkräkningen 1890.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna