ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Insp Commissarie  (läst 639 gånger)

1999-09-09, 13:27
läst 639 gånger

Anna Cedergren

Jag har stött på titeln Insp. Commissarie och har funderat en del över vad en sådan person gjorde. Titeln kommissarie leder ju tanken till polisväsendet, men jag tror inte att det är rätt tänkt i det här fallet. Enligt Nationalencyklopedin (NE) är kommissarie en titel för vissa tjänstemän med mer eller mindre självständig ställning och kan finnas inom flera olika branscher.  
Förkortningen Insp. skulle kunna stå för inspektör eller inspektor. En inspektor är enligt NE en förvaltare eller uppsyningsman på större lantbruk, tidigare även gruva, bruk, fabrik, skogsavverkning, men även om statliga uppsyningsmän (i bergsstaten, vid tullverket, järnvägar och justeringsverket). Det står även att titeln under 1700-talet ersatte äldre benämningar som fogde och befallningsman.  
Kan detta verkligen stämma? Min bild av vad en fogde/befallningsman sysslade med stämmer inte överens med min bild av vad en förvaltare eller uppsyningsman gör. Hjälp mig att reda ut begreppen!
Den del av min släkt som det här berör har hittills uteslutande sysslat med lantbruk. Därför lutar min egen tolkning mot att det är någon form av kontrollerande/bestämmande befattning för ett eller flera lantbruk. Rätt eller fel?? Är det någon som vet mer exakt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna