ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frälseinspektor  (läst 3913 gånger)

2003-09-18, 10:51
läst 3913 gånger

Bengt Liliequist

Har sökt i Rötters sökfunktioner och funnit enstaka personer som benämnts frälseinspektör men inga uppgifter om vad en frälseinspektör egentligen hade för funktion? Frågan har tidigare ställts i anbytarforum men något svar kan jag inte finna.

2003-09-18, 11:05
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Med största sannolikhet rör det sig om en inspektor vid ett frälsegods. Dvs den högste anställde chefen på godset och som ansvarade för godsets skötsel.
 
Mvh
Lena A L

2008-01-06, 16:09
Svar #2

Utloggad Mikael Wennersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 235
  • Senast inloggad: 2018-08-03, 21:31
    • Visa profil
Hejsan! Har en förfrågan om frälseinspektor. Min ana Johan Wennersten född 1766 i Stockholm var frälseinspektor på forsviks säteri i Botilsäter. MIn fråga är. Finns det register om dem anställda över godset för logiskt, så var inspektor en hög titel eller skrevs det inga? Hur får jag tag i dessa om det finns? Mvh MIkael Wennersten

2018-10-24, 19:04
Svar #3

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-05-09, 21:27
    • Visa profil
Hej!
  Min ff ff ff, Erik Högberg, arbetade som frälseinspektor på olika gods i Närke, Västmanland och en kort tid i Västergötland. Mitt problem är att jag under flera års jakt på hans ursprung slutligen fann en uppgift i Lindesberg, där han levde sina sista 20 år som borgare. I Hfl. och i Dödboken nämns att han var född den 2/2 1730 i Mellösa. Men ingen Erik föds det datumet i varken Stora Mellösa eller (Lilla) Mellösa. Det närmaste jag kommer är en Erik som döps den 2/2 1729 i Högby i Stora Mellösa. Det skulle jag i och för sig kunna köpa, men hans far tycks vara en dräng som med familjen inte går att återfinna varken i kyrklängd eller mantalslängd. Min tvekan bestårdessutom i att jag läst att frälsefogdar eller frälseinspektorer hämtades för det mesta ur den lägre adeln och ibland i det övre bondeskiktet. Men därifrån tycks inte min Erik stamma. Så hur trolig är uppgiften att han ändå kan vara den Erik jag funnit i Stora Mellösa?

2018-10-24, 20:27
Svar #4

compleo

Bara spekulationer från min sida men jag skulle ändå tro att du har rätt kandidat, årtal kan oftast diffa något. Men just 2/2 och från Högby [jmr. Högberg]. Att bevisa tesen är ju som sagt betydligt svårare. Kartlagt dopvittnen till barnen?

2018-10-24, 23:26
Svar #5

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-05-09, 21:27
    • Visa profil
Hej!
  Tack för svaret. Nej, jag har inte ännu kartlagt dopvittnena. Det är ju också möjligt att Eriks fader inte alls var en dräng utan en välbeställd bonde. Antagandet att han var en dräng beror på att han, varken i vigselnotisen eller födelsenotiserna för Erik och hans bror Lars, ges någon titel. Eriks mor Elin Eriksdotters syskon gifter sig så småningom och när deras barn föds förekommer Eriks föräldrar inte alls som dopvittnen. Därav drar jag slutsatsen att familjen har flyttat någonstans ganska långt från Stora Mellösa. Frågan är bara - vart? Kan jag finna ut det kan jag kanske få svar på mina frågor.
Jerry Högberg

2018-10-27, 02:40
Svar #6

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det stämmer knappast att frälseinspektorerna oftast kom från lägre adeln. Var har du läst det?
Ett tips är annars om man kan hitta honom i en skolmatrikel, han måste ju ha studerat.
Jag ska kolla om jag har nåt om honom, och återkommer i så fall.
Ulf Berggren

2018-10-28, 12:48
Svar #7

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-05-09, 21:27
    • Visa profil
Hej!
  Det är möjligt att det är fel. Jag har läst det på flera ställen via nätet när jag googlade på titeln. Dessutom hörde jag en föreläsare från länsmuseet i Södermanland för många år sedan och hon antydde samma sak. Men det gör mig ingenting om jag har fel. Tvärtom, det gör det möjligt att tro på den uppgivna födelsetiden och födelseorten. Där uppges hans fader i vigselnotisen vara dräng.
Det vore jättevänligt om du kunde titta i någon relevant skolmatrikel om han finns med. Själv föll det mig aldrig in att titta efter skolmatriklar. Egendomligt, det borde jag ju ha tänkt på. Den närmaste orten borde väl i så fall vara Örebro... eller?
Hälsningar
Jerry

2018-10-28, 16:21
Svar #8

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
I Eriks födelse notis i Stora Mellösa Fb C:3 (1705-17xx) bild 67 (Arkiv digital)
Finns ingen titel angiven på fadern Lars Ersson

2018-10-28, 16:33
Svar #9

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Och dräng kan även avse ogift man

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna