ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hövitsman, hövidsman  (läst 2227 gånger)

2002-01-13, 16:26
läst 2227 gånger

Karin Nilsson

I mina anor förekommer en hövitsman.
Finns det någon som kan förklara vad  
det är för något?
 
MVH Karin

2002-01-13, 19:57
Svar #1

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Hövitsman (troligen ombildning av fornsv. hovudsman, efter medellågty. hövetman 'ledare', 'befälhavare'; jfr ty. Hauptmann), titel som under medeltiden användes för person med befälsuppdrag av militär natur. Ofta var uppdraget knutet till ett visst territorium, och det kom därigenom även att innehålla administrativa uppgifter. Territoriet kunde variera i storlek från hela riket (rikshövitsman) till enskilda slottslän. Fr.o.m. Gustav Vasas regering och in på 1600-talet användes hövitsmannatiteln om befälhavaren för en fänika fotfolk.
 
Källa: Natonalencyklpedin
 
Jag har själv en Knekthövitsman vid namn Jöns Gustavsson i mina anor. Han stupade i slaget vid Stångebro 1598

2002-01-14, 21:51
Svar #2

Karin Nilsson

Dick!
 
Tack så mycket för ditt snabba svar!
 
Hälsn.Karin

2011-07-24, 21:57
Svar #3

Niklas Kant

Vilken funktion hade en hövidsman för en rote i en svensk stad på mitten och slutet av 1600-talet?

2011-10-21, 14:13
Svar #4

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg har flyttats hit från den numera raderade rubriken Yrken » Yrken F-I » Hövidsman, som alltså har slagits ihop med Yrken » Yrken F-I » Hövitsman.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna