ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Knekthövitsman  (läst 1973 gånger)

2001-12-08, 09:08
läst 1973 gånger

Stig Petterson

KNEKTHÖVITSMAN, vad gjorde en sån?
Stig

2001-12-08, 10:13
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kanske beror det på lite under vilken tid Du funnit namnet. SAOB anger följande:
BETYDELSE: (i fråga om förh. fram till de första årtiondena av 1600-talet) befälhavare
för ett landskaps knektar (fotsoldater) l. för en större avdelning (t. ex. en fännika)
knektar (fotsoldater)..... Peder Jönson knechte höffuidbz man, öffuer en fane Närikes Knecter.
Vänligen,
Olle Elm

2001-12-08, 21:20
Svar #2

Stig Petterson

Tack.
Det är min vän i S:t Charles, Ill. som undrar. Men jag tror det snarare rör sig om slutet av 1600-talet i Småland.
Stig

2001-12-08, 22:25
Svar #3

Dick W.

Jag har knekthövitsmannen Jöns Gustavsson, från Kristdala (H), som stupade 1598.09.25 i slaget vid Stångebro i mina anor. Han ledde en fänika på 500 man och slogs på kung Sigismunds sida.
Om detta kan man läsa i Humlenäsboken som omtalas under Södra VI på Anbytarforum. Om själva slaget vid Stångebro kan man läsa mer på www.edu.linkoping.se/stangebro/Fakta/fact.htm

2001-12-08, 23:34
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Stig Petterson,
Om Du söker på nätet kan Du se att de där nämnda knekthövitsmännen alla är födda på 1500-talet och verksamma under tidgt 1600-tal. Ett ex är också mitt eget forskningsobjekt Andreas Watz vilken benämns hövitsman fram till 1619 och därefter med andra militära titlar. Möjligen kan det finnas en olikhet geografiskt över Sverige, men jag är skeptiskt till det. Mitt tips är att fråga Din  vän i S:t Charles, Ill vilken källa han har.
Vänligen,
Olle Elm

2001-12-09, 07:31
Svar #5

Marianne Lindén

I Kristdala var Jöns Gustavsson och i Mörlunda var Nils Finne knekthövitsman. Nils Finne fick rätten till skatten för Åsjögle och det har Veine Sjöö skrivit lite om i sin bok Historik över Åsjögle, Krokshult och Krösås hemman. Det var Johan III som har skrivit förläningsbrevet 1586.

2001-12-09, 09:21
Svar #6

Stig Petterson

Tack alla. Ni har rätt och jag misstolkade min uppgiftslämnare. Det var följande som föranledde hennes fråga. Kanske nyttigt för flera att ämnet och yrket kom upp.
-------------
Nils Finne. Knekthövitsman i Åsjögle, Mörlunda.  Belagd i Sörebo, 1567-78, i Åsjögle 1579-. Eventuelit son av Nils Finne i Tulunda, Mörlunda sn, bel där 1533-67, som förutum Tulunda hade en skatteutjord i Stora Aby samt arrenderade en gård i Haddetorp, Löonneberga sn, av Vadstena kloster.  
----------------------------

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna