ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Mårtensdotter d.1720? Knaften.  (läst 595 gånger)

2001-08-21, 22:42
läst 595 gånger

Fredrik Jokijärvi

Jag har i boken Knaften, Finntorpet som blev storby. av O.Egerbladh fått uppgiften att Anna M.dotter (gift med Johan Johansson f.1658 d.1718) skall ha dött 1720.  
Men i en diskussion om Hilduinen här på anbytarforum finns även uppgiften att hon skall ha dött 1737, kan det vara så?.  
Det finns även födelseuppgifter som pekar på att hon skall vara född 1693 eller 1670, är det någon som vet källorna till dessa uppgifterna och vilket år hon var född?  
Är det någon som vet vilka föräldrarna till Anna var?
 
MVH
 
Fredrik Jokijärvi

2001-08-22, 01:52
Svar #1

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Vad jag vet är födelsedata samt föräldrarna till Johan Johanssons hustru Anna okända. Likaså i mina anteckningar vad denna Anna hade för tillnamn. Namnet Anna Mårtensdotter får mig att misstänka att det har blivit en förväxling någonstans mellan denna Anna (död 1720) och den Anna Mårtensdotter (död 1737) som var gift med Johan Johanssons bror Samuel Johansson.
 
De uppgifter som jag har fått fram ang Anna (tillnamnet okänt) är desamma som är presenterade i Ingemar Stenmarks och Roger Pontares anor här på Anbytarforum. (Från Thord Bylunds databas, inskickade av Bo Lindwall)
 
Där anges Anna ha avlidit den 4 september 1720 i Knaften, Lycksele.
 
Mvh/ Carl-Oskar Lundström

2001-08-22, 09:51
Svar #2

Fredrik Jokijärvi

Det låter som en vettig förklaring.
 
Tack så mycket.
 
Fredrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna