ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Maria Fredrika Eklund, Vuotner, född 1850  (läst 1051 gånger)

2007-01-24, 22:01
läst 1051 gånger

Lotta Backteman

Jag hittade ett inlägg där det står att Anna Maria Fredrika Eklund 1850 - gm Jonas Anton Backteman 1842- var dotter till Johannes Johansson Eklund samt Anna Fredrika Persdotter.  
Enligt Furtenbachska släktboken ska hennes föräldrar vara Per Eklund och hans hustru Anna Maria. Kan någon hjälpa mig att bringa mer klarhet i detta.  
Anna Maria Fredrika var min fffm.
 
Hälsningar
Lota Backteman

2007-01-25, 07:54
Svar #1

Utloggad Samuel Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 07:21
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u34701612/

2007-01-25, 13:32
Svar #2

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:00
    • Visa profil
Hej Lotta!
Det som Samuel har klistrat in här ovanför är ett urklipp ur födelse- och dopboken 1850.  
 
Går man vidare till husförhörslängden AI:7 1846-1851 finns hon hos angivna föräldrar tillsammans med syskon. På nästa förhör, AI:8 1853-1863 har fadern tagit familjenamnet Eklund, men de bor fortfarande kvar i Vuotner. Under förhöret AI:9 1863-1874 hinner hon vara piga i Prästgården, komma tillbaka till föräldrarna i Vuotner och sedan strykas ut igen.  
 
Om man tittar bara lite längre ner på samma sida återfinns hon där igen, men nu tillsammans med maken Jonas Anton Backteman och förstfödde sonen Johan Albert född 8/8 1872.
 
Detta vill jag nog tolka så att det är dessa föräldrar som gäller som hennes. För att kunna väga det emot ”Furtenbachska släktbokens” uppgifter undrar jag bara var hon då skulle ha varit född. Jag har för enkelhetens skull provat söka på CD-skivan ”Piteanor” och i födelseboken ange fadersnamn P Eklund. Inga barn är födda i älvdalen med någon moder som heter Anna Maria. Detta gör mig konfunderad. Skulle boken då mena att Anna Maria Fredrika kanske varit född i t ex Skellefteå? En annan fundering är vilken källa släktboken anger.
 
Lycka till, hälsar
Maiken
Maiken Arvidsson

2007-01-25, 23:17
Svar #3

Lotta Backteman

Hej Majken och Samuel!
Tack för informationen, även om jag inte riktigt kan släppa informationen i Furtenbachska boken.
Boken är skriven på 1950-talet av Börje Furtenbach, där han genom arvegods(handlingar) och vidare egen forskning får ihop material till denna släktkrönika. Jonas Antons mor - Anna Lovisa 1807 - var en Furtenbach och född i Skellefteå. Hans Johansson Backteman - Jonas Antons far -gifte alltså in sig i Futenbachska släktet, därav även information i boken om Backtemans släkten.
Källorna som anges till boken är allt mellan Riksarkivet & Landsarkivet till Arvidsjaur hembygsförening, där Häradshövding Carl Fredrik Furtenbachs arkiv finns.
Jag får nog ta en runda till med min farfar och berätta vad jag fått reda på av er. Han kommer nog bli lika konfunderad som jag.  
 
Hälsningar
Lotta Backteman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna