ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hovlakej  (läst 1252 gånger)

2003-07-29, 19:01
läst 1252 gånger

Marie-Anne Nilsson

Hej
Min morfars farmor föddes oäkta och blev utackorderad till en hovlakej i Stockholm. Är det någon som kan tala om för mig vad en hovlakej hade för syssla?
Hälsningar
Marie-Anne

2003-08-19, 11:21
Svar #1

Ann-Helen Lindroos

Hej Marie-Anne. Eftersom ingen annan svarat så försöker jag mig på det. En anfader till mig var hovlakej på Stockholms slott på 1780-talet. Vad jag förstår så var han helt enkelt betjänt på slottet. Hovlakejerna hade ett särskilt livr? (uniform) och om du sett TV-serien om Gustaf III som gick för en tid sedan, så har du sett hovlakejerna skymta förbi i sina fina livr?er.
 
Hälsningar,
Ann-Helen Lindroos

2003-08-20, 18:46
Svar #2

Marie-Anne Nilsson

Hej Ann-Helen
Tack för ditt svar. Jovisst har jag sett TV-serien. Min morfars farmor kom i unga år till Jämtland som barnhusbarn. Vad jag kan förstå så bodde hon en tid hos Petter Lindstöm och har kanske därför hans efternamn - Lindström. I födelseboken står varken hennes mor eller fars namn. Om detta skall jag söka vidare på stadsarkivet i Stockholm. Jag har också fått tips om att söka i Slottsarkivet för att ta reda på mer om Petter Lindström.
Hälsningar
Marie-Anne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna