ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Regementshovslagare  (läst 869 gånger)

2005-01-06, 01:34
läst 869 gånger

Utloggad Jesper Bjarnestam

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-02-12, 19:27
    • Visa profil
Jag söker information om yrket regementshovslagare samt vill utbyta kunskaper med andra släktforskare som har sådana i sina släktträn. Själv är jag ättling till två reg. hovslagare: Håkan Ahlberg (1750-1840, S:t Olofs sn, Skåne) samt dennes son Jöns Petter Ahlberg (1788-1855). Jöns Petter var verksam som regementshovslagare och hästläkare vid Smålands husarer / Smålands lätta dragoner (Staby skvadron) under perioden 1808-1835. Han deltog bl.a. i Karl XIV Johans krigståg i Tyskland och Danmark. Som hovslagare torde han ha haft en  mycket viktig roll då hästar var dåtidens färdmedel på land (eller drivare därav), i synnerhet för husarer, och hästarnas  välbefinnande måste ha varit superviktigt för en arm?. Vad jag har förstått smiddes hästskorna av smeder (och inte av hovslagarna själva) och det var sedan hovslagarna som fick dessa på plats. Jöns Petter var också hästläkare, men jag vet inte hur vanligt det var att vara både och. I Krigsarkivet har jag kunnat se att han fick hand om medicamenter för skvadronens hästar under kriget i Tyskland. Jag har också kunnat se att han fick utbildning i Lund och examinerades där år 1806. En fråga som då dyker upp är om det fanns någon speciell utbildning till att bli regementshovslagare. Du som vet mer eller har en egen regementshovslagare i släkten - lägg till ett inlägg!

2005-01-17, 11:50
Svar #1

Utloggad Jesper Bjarnestam

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-02-12, 19:27
    • Visa profil
En liten rättelse med fråga: Jag hade nog fel när jag skrev att det var andra än hovslagarna själva som smidde hästskorna, eftersom hovslagarna ibland också benämns hofsmeder. Någon som vet mer?
 
Något annat jag noterat är att yrket ofta tycks ha gått i arv från far till son, att sonen tagit upp faderns yrke. Betyder det då att det var på detta sätt man lärde sig hantverket, och inte vid någon speciell skola?

2005-01-17, 17:09
Svar #2

Utloggad Klas Råsäter

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2016-12-08, 16:57
    • Visa profil
Kring år 1900 fanns såväl militär som civil hovslagarutbildning i varje fall vid Alnarp. Elevförteckningar och betyg finns tillgängliga på Landsarkivet i Lund. Där har jag hittat min egen morfar. Din fråga avser visserligen en äldre period, men detta kanske ändå kan vara av intresse.

2005-01-22, 10:04
Svar #3

Utloggad Jesper Bjarnestam

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-02-12, 19:27
    • Visa profil
Definitivt av intresse! Tack för svar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna