ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hovrättskommissarie  (läst 2988 gånger)

2000-05-26, 12:23
läst 2988 gånger

Lärstad Yvonne

Vad gjorde en hovrättskommissarie, vad hade denna person för bakgrund samt var kan man få fram uppgifter om dessa personer?
Hälsn. Yvonne

2000-05-26, 13:40
Svar #1

Daniel Nordström

Hej Yvonne...
Det borde finnas tryckta matriklar med personuppgifter om  vilka som arbetade på hovrätterna...det finns en sådan för hövrätten i Jönköping i alla fall.
 
Ett råd är att ta kontakt med den person som är ansvarig för biblioteket på det landsarkiv som den hovrätt som du är intresserad av ligger i...
 
MVH//Daniel

2000-05-27, 07:34
Svar #2

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Yvonne!
Gamla hederliga Sv Uppslagsbok, 1932 års upplaga:
Hovrättskommisarie, - person som av hovrätt, nu blott av Göta hovrätt, antagits för att tillhandagå parter vid handlingars in- och utlämning vid hovrätten; förr även titel, som tilldelades förtjänta länsmän.
 
Mvh
 
Rolf L

2000-05-27, 13:39
Svar #3

Per Ahlenius

Hej kamrater!
 
Det är intressant med informationen från Svensk Uppslagsbok om att titeln tilldelades förtjänta länsmän. Jag är dock tveksam till att det skulle ha varit en honorärtitel, vilket formuleringen i Sv U-bok skulle kunna antyda.
 
Min anfader Gabriel Ahlenius, f1778, d1824, var kronolänsman och bodde i Naverstad (O). Han har titeln Hofrättskommisarie i hfl redan 1814. Jag tror att han har ärvt titeln - uppdraget - av sin svärfar Magnus Berggren som var länsman före honom på samma plats. Jag misstänker att, trots att de bodde på landsbygden mer än 15 mil från Göteborg, så var de ombud som tillhandagick parter som Sv U-bok säger.
 
Min anfader har även titeln likvidationskommissarie.
 
Vet någon mer om detta?
 
Med vänlig hälsning Per Ahlenius, Vänersborg.

2000-05-27, 15:27
Svar #4

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Tyvärr Per.
Den i övrigt förvånansvärt användbara gamla Sv Uppslagsbok svek mig den här gången. Det närmaste var Likvidationskommisionen. inrättat 1680.
Under Likvidation, avveckling av företag eller annan ekonomisk verksamhet, nämns att I vissa fall utses likvidatorer av rätten ....
Dvs en ojävig person som biträder vid likvidation. Säkerligen valdes då någon med viss praktisk erfarenhet av juridisk handläggning.  
En Kronolänsman motsvarade i mycket en åklagare, och kallades för det i rättegångsprotokollen och bör rimligtvis ha varit juridiskt väl kvalificerad för sådana uppdrag som likvidation av företag.
 
Skulle de' kunna va' nå't?
 
Mvh
 
Rolf L

2002-01-08, 22:58
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Israel Stenberg i Syreda, Flisbo sn tituleras 1708 notarie men är i EÄ nämnd hovrättskommissarie. Notarie låter för mig som en jurist. Kan titeln både ha varit en honorärtitel och en arbetstitel?
Daniel Nordström anger ovan att det skulle finnas en tryckt matrikel över de som arbetat vid hovrätten i Jönköping - alltså Göta Hovrätt. Kan någon i så fall bidra med uppgifter om denna matrikel?
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-09, 11:15
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Skall givetvis vara Flisby sn (Jkpg län) och inget annat. Ber om överseende med slarvet.
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-13, 22:33
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har av en tillfällighet funnit den bok jag tror jag söker ovan:
Författare:
                  Odencrantz, Johan, 1737-1804  
             Titel:
                  Kongl. Götha hofrätts presidenter, ledamöter och betjäning med någre
                  biographiske och genealogiske underrättelser
./(Johan Odencrants.) Linköping,
                  Groth, och Petre. 1803.  
    Förlag/Tryckeri:
                  Linköping : Groth : Petr?  
      Utgivningsår:
                  1803  
          Omfång:
                  195, [29] s. ; 8:o(4).  
 Nummerbeteckning:
                  SB17: 840406y12  
       Anmärkning:
                  Utg. Jac. Ax. Lindblom (företal).  
                  Antikva  
      Medarbetare:
                  Lindblom, Jacob Axelsson, 1746-1819
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-15, 09:40
Svar #8

Utloggad Jan Sahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2008-12-18, 21:26
    • Visa profil
    • www.silverbasharpa.se
Hej Olle !
Tar mej friheten och frågar dej med anledning av boken du berättar om ovan.Har i mina anor en Hovrättskommisarie Jonas Olsson Olivelöf verksam på Öland f r m 1754 fram till sin död på 1790 talet.I mitt sökande efter hans anor har jag kört fast ordentligt.Kanske du har svaret i den nämnda boken ?
Mvh  Jan Sahlberg

2002-01-15, 11:04
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Jan,
Har ännu ej lånat boken och kan ej svara Dig. Ang Olivelöf på Öland. Förmodar att Du känner till att Samuel Johan Dahlstrand f. i Virserum 1718, prv 1744, anst i Norra Vi 1764 och senare sinnessjuk, kallade sig Olivelöf. (Källa Od?n)
Nämner detta då det ju alltid är möjligt att fler syskon byter namn.
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-16, 13:48
Svar #10

Utloggad Jan Sahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2008-12-18, 21:26
    • Visa profil
    • www.silverbasharpa.se
Hej igen Olle och tack för ditt svar.Ja, jag har Dahlstrands uppgifterna men frågetecken återstår fortfarande.En avstämning från en matrikel,eller tryckt biografika skulle lösa många funderingar i sökandet efter Jonas Olsson Olivelöfs urspung.

2019-07-08, 14:11
Svar #11

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil

Jag söker uppgifter om hovrättskommissarie Olof Holm som har lämnat spår efter sig i Stockholm, Stora Malm (D) och på Ekerö (AB). Enligt mina hittills mycket fragmentariska uppgifter förefaller han ha varit yrkesaktiv under 1600-talets senaste decennier och åtminstone några år in i 1700-talet.
Jag vore tacksam för tips om denne hovrättskommissarie eller var jag kan söka efter honom.
Med högsommarhälsningar
Lars


2019-07-08, 17:39
Svar #12

compleo

Han kommer finnas med i vår kommande uppsats om släkten Fleman. Av den anledning kan jag inte posta något här för än den är publicerad. Om det är någon specifik fråga du har kan du skicka meddelande här på AF eller använda mailfunktionen så kan jag såklart hjälpa till.

2019-07-08, 19:31
Svar #13

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil


Hovrättskommissarien Olof Holm och hans hustru Brita Carlsdotter Rosenberg ingår i mina anor. Därför är jag intresserad av uppgifter om detta par (och, om möjligt, deras föräldrar). Men jag ser också sambandet mellan en av deras söner och ätten Fleman, som dock är av sekundärt intresse för mig.
Jag tänkte skicka över de uppgifter jag har (i Disgen) om Olof Holm och hans familj i förhoppning om att få dina uppgifter om dem.

Dock går det att se vem du är men inte din e-postadress så detta låter sig tyvärr inte göras?
/Lars




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna