ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åbonde  (läst 5422 gånger)

2002-12-29, 18:02
läst 5422 gånger

Eva Jansson

Hej!
Jag undrar var en Åbonde gjorde. Min mmfff född 1789 i Lösen(Blekinge) var Åbonde.
 
Hälsningar Eva

2002-12-29, 21:54
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:01
    • Visa profil
Hejsan, en gissning är att han var åbo, dvs arrendator med juridisk besittningsrätt inkluderande rätt att gården gick i arv. Om åboskap finns en del på rötter tidigare samt i de flesta uppslagsverk. Har inte själv stött på beteckningen åbonde, men detta är en gissning. Mtl bör kunna ge besked.
MVH
Calle L

2002-12-30, 17:57
Svar #2

Lennart Andersson

Eva!
 
Calle har säkert rätt i att det rör sig om en åbo.  
 
En liten kommentar kring begreppet åbo:  
I uppslagsverk och släktforskarlitteratur anges i allmänhet Calles förklaring på åbo, men åtminstone i Skåne har både hemmansägare och arrendatorer benämnts åboar.
 
Mvh
Lennart Andersson

2002-12-30, 22:42
Svar #3

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det kan stå åboende istället för åbonde. Det vanligaste uttrycket är ju åbo men även åboende och åboer(plural) förekommer. Det används oftast om jord som är ägt men inte skattköpt, men i enstaka fall även för skattköpt jord. Även brukare av arrende- eller landbonde- jord kallas ibland åbo.

2003-01-01, 21:37
Svar #4

Eva Jansson

Tack för svaren, ja ni har nog rätt att det rör sig om en åbo(åboende).Jag hade ingen aning om vad en Åbo var för något så jag missade nog en bokstav.///Eva

2003-01-02, 12:05
Svar #5

Malin Lyktberg

Hej Eva!
Jag har själv funnit många anor, där det stått; Åbon, Åboen.
Jag fann i Näshultas böcker (Södermanland) detta ord flitigt använt, kan det vara så att det var vissa byar som använde sig utav detta ord, besittningsrätts-system?
Någon som vet?
 
/Malin

2005-02-06, 19:25
Svar #6

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Se mitt inlägg under hemmansägare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna