ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Veckobonde / Veckodagsbonde  (läst 1111 gånger)

2004-10-02, 15:26
läst 1111 gånger

Utloggad Annastina Fauli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2011-08-08, 17:20
    • Visa profil
Kan någon tala om för mig vad stedtzelbönder och ugedagsbönder är för något. Förekom på 1600talet.
Annastina
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Uttryck för bönder. / Moderator Yrken

2004-10-02, 22:19
Svar #1

Anders Andersson

Jag känner inte till orden, men de ser sydsvenska (danska) ut. Stedtzel kan vara relaterat till städsla, alltså att anlita någon, och ugedag är väl danska för veckodag eller kanske snarare vardag.
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Uttryck för bönder. / Moderator Yrken

2004-10-03, 10:32
Svar #2

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Om jag inte minns helt fel så motsvarar det förstnämnda ungefär frälseåbo, och det andra en arrendator med skyldighet att utföra dagsverken hos  markägaren under en dag i veckan.
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Uttryck för bönder. / Moderator Yrken

2004-10-03, 13:41
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 14:43
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ukedagstjänare kallades i Båhuslän brukare av insockne frälsegårdar, d.v.s. frälsegårdar belägna i samma socken som ägarens säteri (närmast motsvarande svenskt rå- och rörshemman, även om det inte var sockengränserna som avgjorde vilka som räknades som sådana). Dessa frälsebönder hade dagsverksskyldighet (hoveriskyldighet) på säteriet.
 
Om jag inte missminner mig, så gällde detsamma också i de gamla danska landskapen.
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Uttryck för bönder. / Moderator Yrken
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-04, 09:54
Svar #4

Utloggad Annastina Fauli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2011-08-08, 17:20
    • Visa profil
Tack till Anders, Jens o Jörgen för bondesvaren.
Annastina
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Uttryck för bönder. / Moderator Yrken

2004-10-04, 12:23
Svar #5

Gunder Grünning

Jag har en ana som var daglönearbetare på en bondgård. Har det möjligtvis en koppling till ovannämnda begrepp?
 
/Gunder
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Övriga ämnen » 46 Ordet är fritt om släktforskning » Uttryck för bönder. / Moderator Yrken

2006-11-25, 09:59
Svar #6

Utloggad Werner Otterman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2016-01-14, 18:12
    • Visa profil
Veckobonde: Har stöt på denna benämning/yrke i min släktforskning. Vad innebär det att vara Veckobonde??
Werner Otterman

2006-11-25, 16:53
Svar #7

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Svensk Uppslagsbok 1936 skriver: Veckodagshemman, äldre kam., i de skånska prov. frälsehemman (se dito), vars brukare hade att fullgöra dagsverken (se Hoveri) till en herregård.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna